Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 3059 ggr
velepa1986
0

Hovslagare

Jag har funderat på om jag ska byta hovslagare ett bra tag nu. Jag har haft samma i över 8 år, samma på min häst hela tiden.

Min hovslagare är tidsoptimist och väldigt sällsynt att han är i tid. Att han är 20-40 minuter försenad är vanligt. Sist han va ut, för 3 dagar den va han 20 minuter försenad och när han väl kommit sitter han kvar i bilen i ca 10 minuter och pratar i telefonen! De tyckte jag va så respektlöst mot mig som kund.
Gången före kom de fick han ett "viktigt samtal" som han sa (skotersnack hörde jag) när vi skulle bestämma tid för nästa skoning, jag stod i säkert 5 minuter och väntade på att de skulle avrundas och vi kunde avsluta men till sist pekar han på en dag och tid i sin kalender, men glömer bort att skriva upp de själv och dyker inte upp så min häst fick gå 7 veckor istället för 6.
Ibland kan han vara skrikig för lilla minsta, klart hästen kan missuppfatta ibland men de är väll inget man måste skrika så de skär i öronen över.

Såna där småsaker och de stör mig nå oerhört, speciellt när han inte är speciellt billig, han tar 400 kr för en verkning som går på max 20 minuter.

Men å andra sidan kan de vara svårt att hitta någon annan som faktiskt är bra och som kommer i tid och kommer den dag man satt ut och inte ska ända och hålla på. Gillar inte såna som hotar hästarna om stryk heller. Pratat med folk här där jag bor och dom säjer att dom flesta är "struliga" eller vad man ska säga.

Va fabbligt de vart, men jag behövde skriva av mig lite.

Hur är era hovslagare och vad koster de?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Zaphix
0

Bra hovslagare kommer sent. :)

Det verkar tyvärr vara en regel med få undantag..

Min hovslagare är värdelös på att planera, kan inte boka in tider och kan inte komma i tid. Mindre lätt att få tag på honom på telefonen dessutom.

Kommer oftast en timma sent, blir förvånad om han är i tid.

Men det är värt det för att han är en riktigt bra hovslagare, väldigt mån om hästarna, aldrig hört honom ryta åt en häst ens utan de gör som han säger ändå. Duktig på att sko hästar som varit svåra att sko, han ser hur han ska lösa det, hästar som krånglar fungerar ofta bra att bli skodda med benen väldigt lågt ned, och då skor han så.

Kunnig, kan sin sak, tar god tid på sig och duktig på att se hur hästarna ska skos för att det ska bli bäst. Det blir riktigt bra gjort.

Man får helt enkelt acceptera det han är dålig på om man ska ha honom som hovslagare känner jag, irriterande, men det blir ju bra skott och det är viktigast.

Har haft flera andra på förra hästen, men bara en annan på nuvarande. Han kommer i tid, kan planera, blir okej skott, men är slarvig. Sist tog det bara 30 minuter för honom att sko en häst, blir okej gjort, men ja..

Försökt hitta andra, men finns tyvärr så många kassa hovslagare. Men ska nog testa en ny nu som jag hört bra om, får se..

Men 400 för en verkning skulle jag inte kalla dyrt. Speciellt inte om han gör det vitt.
Är ju dessutom resa som tar tid också. Och varje gång en hovslagare kommer till en häst så utsätter de sig för en risk att bli skadad och sliter mycket på kroppen. Pensionsåldern är låg, vilket man måste ta i betänkande med kostnaderna också.

Och hovlsgare tar i regel jäkligt lite i betalt jämfört med andra hantverksyrken. 400 är inte mycket.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

velepa1986
0

Haha, ja man kanske får trösta sig med att dom är bra om dom kommer sent ;)
De är svart. En hovslagare som en annan tjej i stallet har tar 300 för verkning, också svart och han ska också vara bra. De är svårt de där. När man bara hör såna som är billigare får man för sig att de är dyrt, men då kanske de inte är de.

Min hovslagare som jag har har inte bra rykte om sig här och har tappat många kunder, han har dragit i för hästar. Min förra häst drog han i för i magen med en gummihammare. Han är inte den lugna typen som försöker lugnar en nervös häst, utan gormar så de blir ännu värre. Han har blivit bättre men ibland kommer han in på de spåret, men skulle han göra nåt mot min nuvarande häst skulle han bli utkastat, precis som han vart den gången.

Sandra

Besök gärna

polgara
0

jag hade en hovslagare som alltid kom för sent, ibland dök han inte upp alls. Jag bytte givetvis. Den gamla hovisen skulle kommit för ungefär tre år sedan o har inte dykt upp än, så det kallar jag att vara sen. 20 minuter bryr jag mig inte om

CelsiusT
0

Alla hovslagare komma sent, uteblir utan att höra av sig, byter tider, glömmer att skriva upp, sitter och tjötar (med mig eller i telefon) i "timmar" utan att göra sitt jobb så allt tar mkt längre tid, osv.

Att du "bara" väntat i 40 min är väl egentligen inget. Här får man vänta minst 2-3 timmar om man har tur att dom kommer den dagen.

400:- är normalpris för en verkning häromkring iaf.

Därremot hur dom behandlar hästen är det viktiga för mig och det enda jag bryr mig om. Men det är inte lätt att hitta någon som är perfekt =) Men som tur är har jag en häst som inte accepterar hårda ord. Hårda ord mot henne och du blir slängd i väggen, mjuka ord mot henne och hon är en ängel. Jag gör klart detta när dom kommer och dom två hovslagare som jag har kvar och som fortfarande vill verka henne är dom två som lytt mitt råd om att inte ge henne hårda ord.

Medarbetare på westernridning.ifokus

tessa
0

Jag skulle personligen ALDRIG acceptera att min hovslagare utsatte mina hästar för någon typ av våld! Jag gör det inte och låter än mindre någon annan göra det mot mina hästar. Självklart får hovslagaren säga ifrån om hästen dummar sig, men det är en helt annan femma.

Min hovslagare hör alltid av sig om han blir sen. Han är en klippa som alltid ställer upp! Har hästen en hovböld eller dyl, kommer han så snart han kan. Tappskor sätter han på gratis och är heller inte dyr. - Betalar drygt 500 kr för två verkningar. Alltid med kvitto, betalar gnm faktura.

Känner däremot till en annan hovslagare som väldigt ofta pratar i telefon under tiden som han skor. Han pratar högt och mycket. svär gärna åt hästen och är alltid stressad.. Många i området använder sig av denna hovslagare, men själv skulle jag aldrig välja honom till mina hästar.

Tycker att man ska följa magkänslan.. Känns det inte bra att använda sig av en viss hovslagare, så tycker jag att man ska försöka finna en bättre. Hör dig för om någon i området kan tipsa dig om en duktig hovslagare.

tessa
0
velepa1986
0

#3-4 Jag tycker att de är någonting, och 2-3 timmar skulle jag aldrig väntaför min dag ska väll inte behöva styras av en hovslagare. Just nu är jag arbetslös men när jag hade jobb va de väldigt störande. Jag hade inte tid att sitta där och vänta bara för att han ska vara sen eller inte komma alls. Den här årstiden är de inte roligt att sitta och vänta heller. Jag brukar alltid välja den först tiden han har för dagen, 11.30 så han kan inte skylla på att han vart sen från någon annan. Jag tycker att de är lite respektlöst att alltid låta kunderna vänta. Obestämd

Can't live with them can't live without them

Sandra

Besök gärna

Kitten86
0

Som det låter på er alla andra så är min hovslagare RIKTIGT bra. Visst kan alla bli sena, hovslagare åker långt och saker händer… Skulle min hovslagare se att han blir sen så ringer han alltid och informerar mig om detta samt ger en uppskattning om när han kommer, men det händer ibland också att han ringer och kollar om det gör något att han kommer lite tidigare!!

Han är underbar med mina hästar. Första gången han träffade båda mina lät han det ta tid, han pratade och lärde känna hästen och lät hästen lära känna honom!! Han ville se hur hästarna rörde sig (ute) för att avgöra rörelsemönster och därmed veta hur just DEN hästen skulle skos, det vart "skoprovnig" och en massa annat så första skoningen tog tid!! Det går ALLTID att få tag på min hovis, ibland får man lämna meddelande om han jobbar men han ringer alltid upp, oftast inom någon timme, men alltid samma dag.

Innan denna underbara hovslagare hade jag också en som ALLTID kom sent, om han kom som överrenskommet överhuvudtaget!! Han hade ryggproblem så han brukade alltid försöka få mig att sko de sista två hovarna!! Visserligen billig men inte så bra, vart ganska ofta som det blev tappskor som det kunde ta en evighet innan han kom och slog fast igen!! Testade två andra hovslagare innan jag hittade min nuvarande, vart aldrig nöjd med de två emellan då dessa var dyra och inte gjorde något bra jobb….

Men nu har jag hittat rätt hovslagare för mig och min häst!! Haft samma hovslagare de senaste ca 7 åren, och är nog hans längsta/ mest trogna kund…

Birke
0

Även 40 minuter är långt tid att vänta, och om hovisen nu skulle råka bli sen ska han ringa och informera om det.

Havslageri är som vilket annat jobb som helst, och om han inte respekterar kunden eller tar jobbet på allvar kan han hitta andra kunder.

velepa1986
0

#8 Ser att du inte är från samma del av sverige som mig, annars hade jag frågat efter din hovslagarens nummer för du verkar ha fått tag ni en riktigt bra!
#9 Precis!
Skulle man bete sig som "våra" hovslagare på ett jobb - komma sent eller kanske inte komma alls varje dag så vart man inte långvarig utan då fick man gå. Helt otroligt att så många hovslagare kommer undan med de.

Sandra

Besök gärna

CelsiusT
0

#9 Ja, man kan ju tycka det. Men så handlar det om tillgång och efterfrågan också.

pinkish
0

min hovslagare är kanon, han e lugn o bra med hästarna, kommer inom den "tidsram" han säger, allt kan ju ändra sig tex en verkningshäst helt plötsligt ska ha skor mm men säger han mellan 10 o 11 kommer han där emellan.

han tar 250 för verkning av min shettis 375 av den stora 650 för halv skoning och 950 för hel plus skor,

han kommer till mig varannan månad(ca 8veckor) och skorna sitter kanon hela tiden, har inte haft nån tapp sko nån gång.

jag bytte till honom från en billigare hovslagare som inte redigt höll vad jag förväntade mig av en hovis, men han var oxå bra med hästarna men skodde jättebra.

betalar gärna mer för att veta att det blir bra :)

Tusen
0

Vi har en jättetrevlig, bra och billig hovslagare. Han kommer aldrig mer än max 5 minuter försent, oftast för tidigt. Är han mer försenad ringer han alltid och förvarnar, t.o.m. om det bara handlar om 10 min. Han kommer precis när vi önskar och är det akut kan han komma på helgen och det har t.o.m. hänt att han kommit både julaftonoch nyårsafton. Han är rar och tålmodig med våra små russ och shettisar fastän arbetsställningen inte är den allra bästa. Även de stora behandlas väl.

Kitten86
0

Tråkigt, för jag kan verkligen rekomendera honom. Lite dyrare, men jag betalar iaf hellre lite mer och får ett bra jobb gjort. Så mycket problem kan börja med miskötta hovar!! Han kommer tom iblan på högtider/ helgdagar om det krisar. Om det skulle uppstå en tappsko så kommer han så fort han kan och slår tillbaka den gratis.

carrrrrooooo
0

Hej!

Jag har en jätte bra hovslagare som alltid kommer i tid. Han har varit sen 1 gång och det var bara 5 min och då bad han så mycket om ursäkt. Han är trevlig mot hästarna oxå..

Han skor och verkar bra, han kan verkligen sin sak.. Och han tar "bara" 250 kr för verkning och 600 för skoning (700:- för vinter skoning med brodd och sulor). Ja som sagt så är han jätte bra och jag vill inte byta ut honom i första taget!

deere00
0

min hovslagare e jätte bra, hon kommer alltid i tid ibland tidigare. Hon tar 1oo kr för verkning o 5oo kr helskoning. kanon bra tjej. Är mycket nöjd me henne.

Birke
0

#16 det där var overkligt billigt :O 100kr för en verkning?

helisa
0

Min tar inget för att verka, men o andra sidan så tar jag aldrig hem enbart för att verka hästarna utan dom verkas ju iomed skoningen så.. jag betalar 500 för skoning men håller med skor själv

CelsiusT
0

#18 Hur menar du då? Hovslagaren verkar ju alltid när han skor, det ingår liksom. När man talar om verkning så är det ju på barfotahästar.

helisa
0

#19 det kanske är jag som inte riktigt var med nu, men tex #15 skriver att hovisen tar 250 för verkning och 600 för skoning.

Ibland kan ju vi ta av starthästarna skor mellan starter o verka lite för att opptimera vikt o ballansering inför nästa start, men det görs ju inte på ridisarna.

CelsiusT
0

#20 I #15 menas troligtvis:
för en häst som är barfota och bara ska verkas kostar det 250:-
för en häst som ska ha helskoning kostar det totalt 600:-.

helisa
0

Förmodligen så ja, det var nog så att min hjärna inte var med riktigt när jag läste :)