Sadelstorlek/bomvidd
Är det någon här som kan förklara ytterst generellt hur det funkar, jag använder Wintec sadlar till mina hästar, jag har två 17" men dom är olika långa, från framkant till bakkant, vrf

är det samma modell på sadel eller är det bara märket som är detsamma?
Det är wintec allround alla 4. men det skiljer några år på dom

men det finns väl olika wintecmodeller? söker jag snabbt på nätet så hittar hag 500, pro och 2000 bl.a. men det kan ju vara årsmodeller som skiljer sig åt:) vart mäter du, framvalv till bakvalv? eller mäter du längs med bossorna? för mäter du längs bossorna så har de ju ridits in lite olika så att stoppnignen kan ha satt sig olika mycket.
Ja det finns olika modeller o jag är lite osäker på en nån av dom men det är Wintec cair 500 med luft lr ull stoppning, jag mäter från framkant till bakkant, men 17" är väl 17" . Men vad är det som är 17" o vad är det man mäter då

men mäter du ytan mot hästen eller sitsen? det som anges 17" är sitsen storlek, så ytan mot hästen kan variera. jag är lite osäker på hur man mäter fram sitsstorlekarna men jag har för mig att det är från sadelknappen till mitten på bakvalvet.
Jag mäter mot sitsen. I den sadel som är äldst sitter jag/vi liksom tight men i de som är lite nyare så är det mycke större utrymme för rumpan. men det är iaf 17" på dom, känns som jag missar nåt i detta liksom.

är de olika djupa då? för är de djupa så tycker man ofta att de känns trängre.
Tycker inte att det är så men ska ta o kolla upp det, har försökt att hitta lite info om detta på nätet men hittade bara en bra skiss på bomlös sadel med mått tabell o allt, men den funkade inte att använda till "vanlig"

men om du mäter med måttband eller tumstock från sadelknappen fram till mitten på bakvalvet, har de olika mått då?
Japp, skiljer några cm.