Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett10-off-topic
Läst 4991 ggr
running
0

Vad kostade din häst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur mycket har ni betalat för era älsklingar?

Min hade jag på foder i ca 1 år och fick köpa henne för 3000 kr och tror att jag kan ge henne ett gått hem och allt vad det innebär i foder skoning och kärlek.

Jag fick betala 8000: för min första ridtravare och fick då ofta höra att den fick du väl för slaktvärdet. Jag hade honom i 11 år och där efter blev jag tvungen att ta bort honom då han var skadad.

[Zkold]
0

Ingen dum fråga alls, ändrar överskriften.. Jag gav 10.000 för min.

sthlmsjenna
0

jag gav 7000 kr för min. Han skulle egntligen kostat 9.000 kr men vi fick ned priset eftersom han är väldigt svårlastad och vi åkte från Stockholm till Göteborg för att hämta honom.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Eve
0

5000 gav jag för Millan. Jag tog henne på foder först för eventuellt köp. Då var jag väldigt noga med att skriva i kontraktet att om ett köp skulle bli aktuellt så skulle jag köpa henne för det hon var värd när jag tog hem henne. Då var hon helt omusklad, hade inget hull what so ever och kunde i princip ingenting. Nu - ett år senare - är hon säkert värd det tredubbla (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

jupiter00
0

5000 kostade min :)

Surviver
0

Putte fick jag gratis efter att jag lånat honom i några år först.  Ägarna ville inte ta tillbaka honom för dom tyckte att jag hade lagt ner så mycket jobb på honom. Fick då med träns, grimma+ grimskaft , sadel, ett täcke och borstar.

Hitte köpte jag i somras för 4000. Han fick med sig ett träns, tre grimmor och två grimskaft.

helisa
0

Gratis, (egen uppfödning) båda två

Siggebus
0

16000 gav vi för vår Kallblodstravare och vi har haft honom i snart 6 år. Glad

sus-sharon
0

9000 gav jag för min (som bedömt efter hästens skick var långt över det egentliga värdet)

ingenting följde med, inte ens grimman. hon var i dåligt skick (totalt omusklad, urmagrad och med ögoninfektion och problem med en vargtand) och oinriden. (= MYCKET jobb & pengar)

har dock aldrig ångrat köpet av henne:)

medarbetare på djurskydd.ifokus

Eve
0

#8 - men visst är det en härlig känsla när de blir hästar av dem igen (:

Repoort
0

Köpte Reddie för 2000:-
Jag fick med grimma, hackbett, träns med travbett, fleecetäcke, transportskydd (som de skulle hämta vid senare besök…har inte kommit än) och två balar med hö.

sus-sharon
0

#9 ja o ja!=) jag vet inte hur många glädjetårar och hurrarop man har spillt!=) (jag har förstås en tendens att bara skaffa denna typ av djur, 3 av 4 nuvarande hästar har varit mer eller mindre nära döden och den 4e införskaffades av rent medlidande)

silvery
0

1500 inkl. musli för en månad, sadel, fleecetäcke, två vintertäcken (kostar 1000 kronor stycxke nya) två regntcäken, två stalltäcken, en lädergrimma, en vanlig, en schockenmöllegrimma, träns, ett extra bett,  eskadron fälttävlansskydd höga fram + bak och låga bak, back on trackskydd, schabrak…. Allt utom stigläder haha (förra ägaren jobbade på avantia nämnligen)

Eve
0

#12 - Du köpte helt enkelt en uppsättning utrustning och fick en vacker häst på köpet ^^ Vilken himla bra deal det blev, du (:

SofiaOfSweden
0

No offence, men med tanke på priserna så förstår jag verkligen varför så många varmblodiga hästar far illa och hamnar hos oseriösa människor. Har alltid vetat att de är billiga, men inte att i princip alla ligger under 5000.

OnT: travarstoet jag hade i några månader för omvårdnad köpte vi för 3000, sålde för 6000 pga. hennes höga ridbarhet. Dock hade hon ett jävla humör och började bli till åren (13), sedan var den nya köparen ett riktigt kap så vi sänkte priset.

silvery
0

#13 mm jag vet=) men det vara en symbolisk summa, för det betyder ju otur att ge bort en häst. men hon visste att han skulle få det bra, och hon är god vän med ägaren av mitt stall och sånt… så därför blev det så bra =) haha och jag köpte ett par benskydd och fick resten ja xD

sthlmsjenna
0

#14 tyvärr säljs de flesta travare för slaktvärdet. därav de låga priset. Tycker de e så synd om de som kommer till oseriösa människor :/ men tyvärr finns det sådanna människor

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Eve
0

Ja, det är synd, men ajg tycker ändå att priserna på travare börjar gå upp lite (: Det är ju positivt. Jag hade aldrig sålt Millan för så billiga pengar. Inte för att jag är girig, utan för att minimera risken för ett oseriöst köp.

whorra
0

Mina hästar har varigt billiga.

Dyrast är min egen uppfödning :)

Ska titta på ett kallblod på torsdag för 10.000kr, även om jag köper henne är egenuppfödningen klart dyrast.

Smex
0

hmmm… hur mycket min häst kostade?

ja… för mycket =P

L00ttz
0

Min kosta 15 000:- :P men han va värd vart enda öre =) och nu om jag skulle sälja honom (vilket aldrig kommer hända) så skulle det bli iallafall det dubbla =) fick med allt utom sadel och det av inte lite grejer:P ångrar aldrig det köpet och vi har kommit så långt =)

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

helisa
0

#18 Ja, egen uppfödning är klart dyrast, jag hat haft förmånen att mina har sprungit in sin egen uppfödnings kostnad innan dom blev ridhästar, så därför blev dom "gratis"

chriisse
0

Min kostade 7500:- och då fick vi med sadel, två träns, några täcken och en grimma. Hon var i VÄLDIGT dålig kondition då och såg nästintill vanvårdad ut, riktigt mager och inga muskler alls. Nu har vi haft henne i 2 år och 4 månader. :)

santo
0

Min lille travare fick jag. Men eftersom det innnebär otur att ge bort ett djur så betalade vi 100 kronor, då fick vi med ett bra täcke och två grimmor. Det är många år sedan nu och vi har inte haft några större bekymmer med hans hälsa.

Jag tycker det är synd att travare är så billiga, för det kostar minst lika mycket att ha en travare som någon annan häst och de behöver lika mycket omvårdnad. Om en travare är första hästen, så är det nog lätt att tänka mycket på inköpspriset och inte vad det kostar per månad i många år framöver.

running
0

Jag tror inte att man kan dra alla över en kam.

de travare som kommer direkt från trav träning är väl oftast i behov av mycket ny träning tid och pengar.

De är väl tror jag den störta anledningen att dom blir billig i inköp eller ?

Jag tror inte häller att när man rid utbildat klart ett varmblod eller kallblod säljer dom för slakt värde då är dom ju ofta fäldigt fina rid hästar.

Fast visst är de väl lite synd att varmblods travarna kan hamna fel på grund av pris.

Men även dom som har tur i lotteriet är ju värd varenda krona

var rädd om er och era hästar

casandra
0

Jag köpte Brian för 10.000 kr, 6 år sen ca.
Hade utan tvekan kunnat ge så mycket mer pengar för honom. Men nu hade man ju turen att de bara begärde 10 så ;)

SofiaOfSweden
0

Fast med tanke på att varmblod är framavlade för att trava så fort som möjligt framför en VAGN (alltså inte för att bli ridhästar) så tycker jag inte att det är så konstigt att de säljs för mindre summor än andra ridhästar. Att de dessutom inte är unika utan snarare ett resultat av en massproduktion (de föds upp för att springa in pengar) gör att deras värde sjunker ytterligare, särskilt i kombination med att de ofta har skador såväl fysiska som mentala.

Med detta menar jag inte att jag tycker att det är acceptabelt att de säljs till vrakpriser eftersom att det bidrar till att fler hästar far illa, men man måste se realistiskt på marknaden: jag skulle exempelvis inte betala 15 000 kr för en häst som för det första är framavlad för att springa framför en vagn som då också är tränad på ett helt annat sätt än vad jag vill att den ska vara. Det finns undantag, stoet som jag hade i några månader kunde absolut starta lättare dressyrklasser då hon hade en naturlig, tretaktig galopp samt breddade inte på bakbenen. En bekant till mig har ett varmblod som går 90, 100 och några 110-klasser i hoppning, så visst finns det möjligheter men jag anser dem inte vara särskilt många om man vill utvecklas.

sus-sharon
0

#26 fast ärligt, vilka djur avlar vi som inte ingår i massproduktion på något sätt? travare föds visserligen upp för att springa in pengar, men det gör många fullblod också. och för att inte tala om hur mycket hästar som tas fram för hoppning och dressyr, som långt ifrån alla gånger blir nånting (mycket mer sällan än varmbloden, som i regel springer in visst mycket pengar iallafall)

visst finns det travare som är mer kapabla än "lättare dressyrklasser" eller för den delen hoppklasser, och nog anser jag att det i mångt och mycket beror på ryttarens kapacitet också. det är väl det som är grejen, man får lägga ner lite mer svett, lite mer blod och lite mer tårar än med en "vanlig" ridhäst. men så får man så mycket mer igen också.

jag förstår inte varför jag ska betala närmare 100tusen för en häst för att pappa/farfar/morfar har varit duktig inom någon disciplin. hästen jag köper är möjligtvis en medelmåtta, men nog fasen kostar den pengar för att pappa var duktig, nog.

nej, nog betalar jag hellre "billiga pengar" för en häst att utvecklas och ha kul med, något som ger mig något, än att betala dyrt för fina papper.

SofiaOfSweden
0

Fast skillnaden är fortfarande att varmblod är avlade för att trava fort framför en VAGN medan hopp-, dressyr- och galopphästar är avlade för ridning, om än i olika discipliner. Att betala närmare hundratusen för en bra ridhäst, har du ens någon aning om priserna? Du kan få en riktigt bra häst för 30-40000, 20k till och med men då får du vara beredd att lägga ner mer tid och pengar på dem, precis som med ett varmblod bara det att den ena har större förutsättningar än den andra. Detta är ingen kritik mot den varmblodiga rasen, det är en mycket trevlig och i många fall vacker ras att se på men ska vi se realistiskt samt ur det ekonomiska perspektivet så är det förståeligt att de reas ut så pass som de gör eftersom att det inte finns någon större brist på dem samt att de i många fall inte är ridna. En häst som är ett resultat av avel inom dressyr och hoppning är iaf i nästan alla fall brukbar inom sin kategori, skulle de exempelvis säljas som travhäst så skulle den säkerligen inte kosta många ören? Inom travvärlden kostar de flera hundratusen, men så fort de lämnar den så sjunker priserna drastiskt och det pga. att de inte är avlade för att ridas på klassiskt vis.

helisa
0

Himla intressant att läsa även om några här på slutet har bytt ämne lite Skrattande. Vet ni vad den kanske största fördelen med en travare enligt min uppfattning är, jo att dom är så otroligt väl hanterade från tidig ålder. Om man jämför andra "ridhästar" oavsett ras nästan så kan dom inte jämföra sig i hantering med travaren i tidig ålder. En annan anlednig som klart är ett plus för travaren är att oftast är det inga problem att börja rida när det så är dax för det eftersom dom är så grundligt inkörda och är van vikt mm. Dom kan första gången reagera för sadel och att vikten kommer så uppifrån istället för bakfrån. Jag har fött upp ett antal travare, och aldrig haft en enda som vi haft problem med. fast då rider ju vi "bara rakt fram" men iaf. Den dressyr dom lär sig är serpentiner, åttor, lite bommar och volter, kanske lite fram o bakdels vändnig men bara om jag är inspirerad till det (har hänt med två av 25 så..), men det är helt underbara individer att rida. Sen blir alltid hästen till vad du gör den oavsett pris, och är mitt mål att tävla högt innom någon gren så kanske jag väljer att köpa en häst som passar för det jag tänkt mig. Men är mina mål inte jätte högt ställda så passar travaren alldeles utmärkt till det mesta väldigt, väldigt långt.

Detta är helt kart en kapnig av tråden SORRY Skäms

sus-sharon
0

#28 läs mitt inlägg igen och se om du förstår det bättre.

och varför skulle jag inte ha nån aning om prisbilden? vad är det för påhopp?

ska du ha en duktig häst att träna, tävla och utvecklas med så ligger flertalet närmare hundra än trettio-tusen.

CelsiusT
0

När förra ägaren köpte pållen så kostade han 10 000:- och var 10 år gammal, han var då dressyrtävlad och fälthoppningstävlad. Nu 5 år senare har han problem med hältor som inte släpper (har han haft i runt 3 år nu) och ögoninfektioner, han var även helt avställd sedan ett halvår tillbaka och tanken var att ta bort honom när jag dök upp i stallet och plötsligt blev med häst =) Så jag fick honom gratis och har honom gratis i stallet (behöver inte ens betala mat, men hjälper ändå till med några torvbalar och lite mineraler osv ibland), det jag lägger pengarna på just nu är att få igång honom igen. Har en chiopraktor på honom som är väldigt hoppfull om att bli av med hältorna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Bullerbytjejen
0

5000 köper jag min underbaring för :)

Anna-72
0

4500:- gav jag för min. Hon har då bebis i magen och var mager och kassa hovar.

Grimma ska ingå i alla hästköp. Glad

Sen går det aldrig att starta en tråd utan att annat hoppar in. Kul tycker jag och så är det roligt att läsa oxå. Många svarar och sen har de inte läst allt. Det är oxå OTROLIGT lätt att missförstå skrifter, var och en tolkar som den tycker.

Blir då i regel en massa "påhopp", har nog hänt oss alla.

Rolig läsning i alla fall. Tror oxå att priserna är låga jist för att de är avlade för en vagn och det ligger mkt jobb bakom en travare innan du får en bra ridhäst. Det är oxå tragiskt att föäldar köper en travare för att de är billiga och inte vet vad deras barn har att kämpa med. SÅ det finns många missuppfattade travare.

[hilevij]
0

Då jag bara har min Driven på foder, så har jag honom gratis, men vi betalar hyra och hovslagare. Kraftfoder och hö får vi av ägaren, som verkligen inte har tid åt honom, utan tycker att vi gör henne en tjänst.

Jag tror att hon fick honom gratis, då hon redan kände ägarna väldigt bra och Driven var ju halt, men möjligtvis fick hon honom för en symbolisk summa, kanske 3000-5000?

xMyDeadx
0

Jag fick Pärlan för 150 :- Eller, egentligen gratis då de pengarna var för Inca, som visade sig inte ägas av honom vi trodde.  Invecklat, med 150 :- och då ingick INGET. Eller sadel och träns som vi fick låna tills vi skaffat eget. Tränset behåller vi, även sadelgjorden. Men sadel när sönder och passar inte, så det går bli att lämna tillbaka den ;)

Angeln--89
0

Jag gav 5000 med min med lite tillbehör ( sadel, 2 träns, 1 täcke, borstar mm)
Det var ett kompis pris annars hade de velat ha 8000 för henne

Tin-Tin74
0

Jag köpte Prinsess för slaktvärdet, 1500:-, Hon var anmäld till slakt. Och bilen på G. Så i princip ledde jag av henne från bilen. Guld i mun

Min dotter betalade 7000:- för sin Lina.Glad

PillanN
0

Jag fick mitt sto i höstas av en familj som försökt få henne såld länge men inte lyckats,så jag hade tur som dök upp i sista stund då hon skulle gå till slakt. Dom körde henne gratis till mig från Göteborg till Lidköping,fick med nytt träns och två täcken.

Jag var sååå lycklig och tacksam,men dom var minst lika tacksam för att slippa slakta henne.

CelsiusT
0

Jag står just nu i valet och kvalet att köpa en 2-åring, han är utannonserad på 5000:- men pris diskuteras står det så vi får se vad det blir.

starcatcher
0

#38 bor du i lidköping? :)

Micky
0

5000kr kostade minGlad

PillanN
0

#40 Ja visst gör jag det Glad

Bor du med här?

Tin-Tin74
0

Jag har betalat allt från skänkes till 7000 för mina ridtravare. de flesta har bara kostat några tusen lappar, men så har jag ju varit framme och köpt dem när de gått som sämst på travet Oskyldig, och riskerat att bli släppta på "de evigt gröna ängarna" i förtid. Hos mig har de fått en ny chans i livet som ridhästar och alla har blivit underbara!

Primee
0

Jag har inte betalat någonting för mina två. Pelle fick jag av min pappa (som har travhästar för jämnan) för 10 år sedan, efter att P varit skadad.. Min andra fick jag nu i veckan, han stod på mitt jobb o då han inte klarade av stressen fick jag honom istället..

AnneSofie
0

Jag gav 10 000 för min nuv. häst, inget ingick. Kan tycka att det var lite över "marknadsvärde" men som häst är hon värd mer än så. Väldigt billigt att få en bra häst för så lite pengar och stödjer gärna prisökning på varmblods travarna.

Förra hästen köpte jag oinriden och knappt hanterad för 2000. Underbar men rätt speciell och bestämd dam. Hade henne i 8 år.

Syrran fick en valack för många år sedan som hon utbildade och sålde för över 20 000, vilket var rätt mkt på den tiden.

Med tanke på hur många fina välutbildade travisar det finns nuförtiden så tycker jag det är konstigt om inte priserna stiger snart.

pinkish
0

jag gav 15000 för min 5 åring, med sadel(utprovad till honom),träns o täcken.  pengar jag absolut inte ångrar att jag lagt ut :) har visserligen bara haft han i ca 2 veckor men e helt nöjd än :)

hermitage
0

5000kr köpte jag hermi för,fick ett täcke med hennes namn och en grimma

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

kickan74
0

Jag fick mina för 0 kronor.Då följde det med massa sakerGlad

vornanen
0

35 000 för min fd häst när jag köpte honom som ettåring.

Den nya som jag ska åka och titta på nu om ett tag går in för 11 000 £

Invisible
0

Jag hade en ridtravare på foder tills för någon vecka sedan, då han såldes pga. vi hade platsbrist. Han var varken dressyrriden eller hoppad när han kom till mig för cirkus ett år sedan, och jag har försökt utbildat honom, så han ligger väll nu på LD/hopp & LC/LB/dressyr. Född 1992.

Han såldes för 6 000, om jag inte fattade fel. Då ingick; 1 westernsadeln, 1 engelsk sadel, bosal, träns, vintertäcke, samt grimmor och grimskaft. Så tja, han var bra billig! ;)

littleperfect
0

Min häst kostade från början 10 000 men eftersom vi betalade vet-behandlingen av en hovböld när vi hade honom på prov 1månad så blev det 8000 inkl stübbensadel, rambo täcke mm

jupiter00
0

5000

Jenniferohlson
0

Ja min ridtravare är egentligen mi nsysters häst, men man kan väl säga att jag har "övertagit" henne:) Oh min syster fick henne oxå:)

CelsiusT
0

Har precis köpt ett 3-årigt sto (ej inriden eller inkörd) och henne fick jag för 5000:-

tindra21
0

min hingst köpte jag för 5000 han är absolut mitt allt hoppar som en gud 120-130 och fixar dressyren utan problem

Em--ma
0

Jag gav 15.000 :- för min. fick med en sadel (som inte ens passade) dom tog bara en sadel. ett träns som var i princip sönder, och en grimma och hästen var bara skinn och ben, hade inte en ändå muskel, kunde inte skritt, trav eller galopp.
kunde inte rida det första ½ året p.g.a ryggproblem.
och han hade en senskada (dock var den helt läkt)  som dom inte sa ngt om . Han hade inget pass, inte chipmärkt och inget namn.
Vad sägs, värt pengarna eller…? Tungan ute
Om jag hade satt ett pris på honom nu (och nu är han okej ridbar, alltså mer en skogsmulle) så hade jag satt omkring 2.000 kanske;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

elli-kleo
0

Dom skulle ha 10.500 :- för min häst men jag fick honom lite billigare ;)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

polgara
0

Jag beslagtog Lasse av en arbetskamrat som vanvårdade honom. Egentligen var det meningen att han skulle stå hos mig för försäljning men i det skicket han var i hade jag inte ens fått ut slaktvärdet, eller det fanns nóg inte ens ett slaktvärde på honom. Det var det magraste i hästväg jag nånsin sett, har ändå sett mycke under mina 35år med hästar. Han hade tappat alla skor utan 1, hade söm kvar i alla hovarna. Jag hämtade hem honom en lördag o på måndag morgon stog djurskyddet i dörren, hovis var bokad till kl 10. Jag fick verkligen förklara för djurskyddsinspektörerna att jag hämtat hästen 2 dagar tidigare o skulle göra allt för att rädda livet på honom, han hade ingen livsgnista kvar. Ställde honom i en box utan galler med en ensilagebal utanför där han kunde stå o äta hela natten samt att han hade fritt med grovfoder ute på dagtid. 3 månader efter jag fått honom kom inspektörerna tillbaka o trodde inte det var samma häst, han var fortfarande tunn men mkt bättre, man kunde inte se alla revbenen längre.

Jobbarkompisen som eg. ägde honom skulle betala foder för honom under tiden han stog hos mig, men jag såg aldrig till några, hon skrev sedan över honom på mig, har haft honom 6år nu tror jag.

emeliekarlssoonn
0

Vi gav 15 000 för Rappe. Då ingick en sprillans ny och knappt Wintec sadel (nypris ca. 5 800 kr) + schabrak + stigbyglar + stigläder, träns, en uppsättning benskydd+boots, grimma + grimskaft, 1 fleecetäcke, 1 regntäcke, ett set transportskydd.

Vi åkte från Norrköping till Lödöse (Norr om Göteborg) och hämtade honom. Den första hästen vi kollade på. Kärlek vid första ögonkastet. :')

Rappe nyligen hemkommen. :) <3   ->

mille09
0

2000 :- då fick jag nytt täcke, ny sadel och massa annat tillbehör :)

<3 ferrets is the life <3

Zaphix
0

13.5k gav vi för min kallblodstravare, fick med grimma och grimskaft och ägaren transporterade honom till oss. :)

Tycker han var billig, kallbloden kan ju koste lita mer än det då de ofta har högre ridbarhet är varmbloden.

Sjukt billigt pris för min drömhäst. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

Tycker ändå folk verkar köpa ganska dyra travare, många travare skänks ju bort annas slaktas dem ju. Dock är ju dem travarna oftast oinridna, omusklade och har inge mer utrusning är grimma och täcke typ.

Har man otur är dem även missköta och magra. Men lite tufsig och tovor kan dock vara vanligt men inget hästen lidar av :)

Birke
0

#62 Ser faktiskt hellre att allt "överskott" hamnar i himlen (där de faktiskt har det bra) och att folk köper de hästar de vill ha för ngr tusingar dyrare. Kanske skulle kunna få lite rätsida på allt.

Rafflan
0

#63 jo men tänker att folk kallar dem billiga för 5.000 när man faktist kan få dem gratis :P

Dock är dem ju billiga för 5.000 om dem är suttna på, och man får med sadel, träns, täcken, osv.

Jag har absolut inget emot att dem avlivas om man inte hittar någon bra som vill ha/köpa dem. En död häst lider ju inte :)

Birke
0

#64 Det kallar jag billigt ;P

Rafflan
0

#65 billigt beror väl på vilken priskalss hästrasen ligger på + utbildning +tillbehör? :P

emeliekarlssoonn
0

#66 Håller med dig i det inlägget.

Ta min t ex. (se inlägg #59), vi gav 15 lax, men kollar man på värdet på utrusningen vi fick med så landar bara hästen på ca. 7-8000, vilket jag kallar billigt för vad jag fick för häst.
 Han har kapacitet för mycket, det gäller bara för mig att hitta rätt knappar. Han var riden i ca. 3.5-4 år innan han kom till mig i augusti förra året.
 Allt arbete som jag har lagt ner, och kommer att lägga ner är så värt det! För jag vet hur bra det kommer bli i slutänden.
Det gäller att kunna se utvecklingsmöjligheter bakom priset. Varken jag eller mamma tvekade på att ge dom 15 000 kronorna vi la för Rappe, och det är ingenting vi ångrat heller. :)

CelsiusT
0

Det om är med dom hästar som skänks bort är ju att dom ofta har gamla skador och även om det inte märks nu så kan det märkas av när du börjar rida hästen på allvar. Det är väldigt ofta man skippar veterinärebesiktning när man får en häst och jag tror det är många av dom skänkta hästarna som aldrig hade gått igenom en sådan heller.

Jag tycker det är bra med travare att dom är billiga, jag älskar deras psyko och hittar ingen annan ras som jag dras till och passar ihop med lika bra som vbl travare. MEN vi har det här med skador. Jag tycker det känns bättre att betala 5-10 tkr och göra en besiktning för då vet man vad man har i utgångsläget. Har fått 2 hästar och då har vi inte gjort besiktning, och det är ofta det är problem, även om det bara är gamla skador som inte syns i dagsläget.

Rafflan
0

#68 dem som går avbanan som 4 eller 5 åringar har sällan så mycket skador ;)

men springer dem inge bra vinner dem inge, och då vill man sällan ha dem i travet längre :/

CelsiusT
0

#69 Ja tyvärr har jag inte tärffat på sådana heller utan skadr. Men det kanske är jag som haft otur.

Rafflan
0

#70 ojdå, ja jag vet 3 som var friska när dem gick till slakt (pga att dem sprang dåligt) och vet en nu som ev ska få bli ridhäst som är frisk.
Den som ska bli ridhäst har jag ridit en del, trevlig häst :)

Vet bara om 1 som blev dålig i benen när man skulle skola om så den fick gå till slakt. Och dem som blir dåliga i benen tidigare får gå ju till slakten direkt (om dem inte går att bota)

studs
0

Jag håller med fera, De hästar som står lågt i pris eller som skänks bort har antingen offtast skador eller en högre ålder..

Min val föd 02, fick jag när han va 1½år, uppfödarn ville då ha minst 10.000 men jag ansåg att de va för mkt pengar för en påse skin och ben..

Inkörd, och satt sin fot på banan 1 gång, inriden och skolad till hopp och dressyr häst med 3 väl utväcklade gångarter och en bra livsinställning, en lugn och trygg häst i ridning som vid körning med fin vagn. vi fick nästan 7 år tillsammans, sålde honom för ca en månad sen till en tjej i falköping och fick 18tusen inkl FULL utrustning.

velepa1986
0

Kom med skambudet på 1000 kronor på min häst efter 3 år på foder. Tror hon bara ville slippa ansvar, och ev leta ny fodervärd om jag skulle tröttnat. Va nog enklast för henne. Fick med hubertussadel sadel, full sopsäck med täcken, träns och bett. Skydd och borstar.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Angeln--89
0

Jag köpte min Flicka för 5000:- av en kompis ( de skulle egentligen  vilja ha 8000:- men så blev det kompispris ) För 2 år och 4 månader sen. ( Min kompis och Sandy gick i en "ond cirkel" )

Hon har varit misshandlad förr, så där har varit en hel del jobb med henne för hon har varit rädd för mycket. Det tog 1 år innan hon litade helt på mig, nu är vi som 1 under arbete. Jag har lovat henne att detta är sista hemmet hon kommer att ha, Skulle inte stå ut med om hon hamnade fel igen.

Hon är inkörd men har för mig att hon aldrig är startad?
Hon är inte jätte kunnig på ridbanan, hon kan inte galopp i höger varv, håller på med att lära henne höger. ( eller rättare sagt vida henne att hon får )

Men jag ska inte använda henne till något speciellt utan det är hobby, och sköna skogspromenader.

Rafflan
0

#74 vad söt hon var :)

Lady-lisa
0

Jag fick Lady Lisa gratis för dom hade tänkt slakta henne för det inte blev nån bra travhäst sen orka inte ägaren nå mer för han blev gammal så då fick jag henne :) ville inte ha henne från början för det va en väldigt het häst o bara springa fanns i hennes huvud men jag tänkte att jag provar väl då, o idag är hon helt underbar, lugn o stabil. men de har krävt hårt arbete också :)

Angeln--89
0

#75 Tack så mycket, hon är min ögonsten<3

fridak
0

jag gav 8' för min. hade då haft honom på foder i 3år, 3 mån och 3 dagar så jag fick ett lite bättre än om en främling köpt honom.

SuperMegaNova
0

8 000 kr gav jag för min Nova för 7 år sedan.

(överpris!! men idag värd varje krona!)

ebengtssson
0

6500 kr för Håjt (då 6 år gammal)

8000 kr för Ambra (då 9 år gammal)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

jinnsan
0

Jag gav 2 000 för min snygging och jag tycker nog att det var gratis nästanSkrattande.

Tycker att han är värd mycket mer!

Kitten86
0

Hade islänning innan jag skaffade mitt vbl som då stod i samma stall. Jag ville skaffa större häst och den dåvarande ägaren och hon gick inte ihop, jag hade ridit henne lite då och då under tiden, så hon skulle säljas.

Jag började med att ha henne på foder ca 1 år och köpte henne sen för 3000:-, dock ingick ingen direkt utrustning enbart ett väldigt slitet och fult träns samt två utetäcken som inte passade så jag fick köpa till allt sånt själv… Men jag är nöjd med min investering Cool

När jag tog över henne så var hon både överviktig, ur kondition och ganska ohanterad men jag kunde bara se en oslipad diamant och idag är hon en helt annan häst. Folk som såg henne innan jag tog över henne tror knappt att det är samma när dem ser henne nu!!

AndreaG
0

Jag köpte några täcken, ett träns, grimma och lite karaftfoder för 1000 kr och fick hästen på köpet ;)

Jag hade dock varit medryttare på honom några månader innan och var helt förälskad! Jag sade till hans ägare att jag ville köpa honom och hon gick med på det efter ett par månader då hon tyckte att han inte passade henne och hon ville köpa en ny häst.

Han har gått mycket på travet innan men blivit riden som omväxling. han kunde skritt och trav när jag fick honom.

Swars
0

Jag fick ta hem Arne på foder i september 08 och april 09 fick jag en "present" av hans dåvarande ägare. Det var en pappersbit som var inslagen med rött presentsnöre. På lappen stod det "Ägarbyte"! Skrattande Hon tyckte att jag tog hand om honom så bra och att han hade det bättre hos mig än vad han skulle få det om han någonsin kom tillbaka till henne. Förstå vilken lycka! Så det enda mamma och pappa betalade var 1500 för all utrustning (dock ingen sadel). Har snart varit min i två år :)

OneSound
0

#77 OT här, men måste säga att din söta pålle har Sailor Moons staven som tecken :D

Aut viam inveniam aut faciam

Angeln--89
0

#85 Haha det har du rätt i Skrattande

Angeln--89
0

Mammas häst har ungefär lika dan

Tror de köpte honom för 5000:-

Han heter Hot Rapid

anna-mana
0

Jag gav 5000:- + 1000:- för veterinärbesiktningen.

yadhayezibas
0

Vi fick våran gratis. Dock så betalade vi lite för täckena som följde. Glad

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.