Stärka med tramp, tänkte jag..
Satt oh såg film med ridläraren, Sleepy Hollow, och vi kom så klart in på hästar..
På något sätt kom vi in på att stärka pålle genom ''trampp som hon kallar det, en förberedelse till piaff. I princip ska de stå och trampa eller jogga på stället, men till skillnad från piaff behöver inte ren travtakt ha kommit in, det stärker ändå och takten kommer så småningom.
Jag var beredd på att få jobba minst några veckor innan vi ens skulle närma oss målet och komma från det första ''knipa lite med svansen'' till att få några relativt korta steg med lite satt rumpa. Det gick något fortare än förväntat..
Han blev mest förvirrad först. Jag petade med spöet på baken, han satte sig ner och gjorde i princip en levad; sänkte rumpan men höjde i princip inte manken. Frambenen lämnade marken i otakt men för övrigt var jag lite imponerad. Nåväl, inte riktigt vad jag ville ha fram, försökte att gå framåt samtidigt som han sänkte baken nästa gång. Rörde ytterst lätt med pisken. Han tog ett stooort kliv framåt.
Efter några försök blev det ett par korta skritt-steg, så vi avslutade med det. Nästa gång var det samma, han sänkte gärna baken och vinklade under sig bakbenen, men det här med att gå korta steg och ''sitta'' var stört omöjligt.. han stod stlla eller tog jättekliv.
Idag lossnade lite dock.. För att få lite liv i honom, ch framman energin började jag själv att jogga på stället.. det ena ledde till det andra och snart stod jag bredvid och hoppade som en galning och viftade med spöet (utan att röra honom så klart). Jag såg helt klart urkorkad ut. MEN! Det lossnade! Han började faktiskt trampa på stället med lite energi och korta steg framåt!!
Jag ska inte säga att det är perfekt någonstans, men det är väldigt roligt :3 och nyttigt.. fast jag får nog vara försiktig och inte överanstränga honom.
Nu ska vi försöka befästa trampet lite, kanske försöka få in baken lite till så småningom och framförallt kunna göra det utan att jag hoppar som en tok.. :3
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

De har jag kört lite me min också o hon fattar ganska bra ibland :) de är en skön känsla när dom trampar på stället :) Min häst "kan" Piaff haha :P
hehe, visst är det? :P Är fortfarande upprymd ^^
Nu ligger fokus på att minska mina ''hjälper'' och få honom att spänna av lite och förstå vad det handlar om (han är ganska förvirrad och lite osäker än; ''jag provar med detta då, var det rätt?''), sen ska jag komma på ett sätt att få honom lite mer under sig och lyfta bogen och ryggen med :3 Men han behöver bli starkare först..
Hm.. kanske vi kan träna traven från ''piaff'' vid hand.. Att sänka traven och sluta rusa är för tillfället ganska svårt för oss. Känns som att han inte riktigt förstår det här med att trava långsamt ''men i detta tempot är ju tölt bekvämare..'' :3 Det går, men det krävs mycket arbete för oss.
Nåväl, vi får se vad som kommer härnäst. Men det är roligt att jobba vid hand ^^

Vad kul! Fortsätt jobba på^^
Härligt!:)
Jättesmart!! Det ser ut att vara en bra bit på väg. Jag tror det kan vara riktigt nyttigt. Och dom du säger så kan det kanske fungera att lära honom den långsamma traven den vägen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack :)
#5 Ja, jag hoppas det :) När detta sitter i små steg borde det ju gå om jag backar lite snabbare och lite snabbare tills han travar ''riktigt'' men långsamt.. kanske. Ska lägga till ett ljudkommando, så blir det nog lättare att göra det från ryggen, sen när han är lite starkare.
Tänk om man nu fick rätt på galoppfattningarna från trav också (fortfarande lite problem med om jag ber om galopp eller snabbare trav vid galoppfattningar, speciellt när jag försöker från traven. vi ska inte tala om att få rätt galopp. Men den är fin när han fattar den.) och kanske blev lite bättre på skänkelvikningar och vändningar med.. så hade man ju nästan haft en välriden häst ;)
Jag är knäpp. Börjar alltid från fel ände..

Okej! ja de är bara att jobba på :) En häst blir aldrig "färdig" :D