Vill inte gå in
Jag har två "puckade" hästar just nu, dom står vid insläppet på kvällen. Nar jag kommer o öppnar tråden så vänder dom o går så långt bort i hagen dom kan komma, sen står dom där o bara glor på mig.
En del kvällar står dom inte vid insläppet utan då kan dom gå så långt bort dom kan redan nån timme innnan dom brukar få komma in.
Har provat med att locka med foder hinken, det går inte o går man ut efter dom så springer dom undan, kan få gå efter en 4-5 vändor innan dom är nöjda så att man får ta i grimman. Dom ser bara jätte glada o nöjda ut när man jagar dom, o när dom stannat o man kan ta dom så är det inte nå problem in utan det är nästan så dom springer in i boxarna
Dom började med detta betende för kanske 1-1½ månad sen. Nu har dom bara en liten hage att gå på så det inte finns någonstans att springa undan på.
Låt dom gå ute.
Se till att det finns kraftfoder och vatten (samt att de är täckade om det skulle behövas).
Det låter bryskt och elakt men det behöver oftast bara göras en gång.
#1 Menar du inte grovfoder?
TS ger du kraftfoder i krubban när dom kommer in? Finns det redan klart i krubban så dom får det direkt?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2 Självklart. Jag som är lite virrig i pannkakan. :P
Dom har fri tillgång på hösilage ute så dom har mat. Maten är klar i krubban när dom kommer in oxå. Det lutar åt att dom kommer att bli ute nån natt när det är lite mildare, mitt dåliga samvete slår ju till när det är -20 ute

Nu går iof alla mina på lösdrift men innan dom gjorde det fick dom allt vara ute på natten om de inte ville komma in när det var kväll o mörkt. Det kunde gå flera nätter innan de behagade att komma, en natt fick de gå ute trots -25 grader. Jag jagar inga hästar som inte vill komma in.
Är inne på det spåret jag med nu, fast just nu så är hagen så liten så…. men det som är så lustigt är ju att det är ett alldeles nytt påhitt, ingen av dom har gjort så tidigare o dom är ju faktisk över 10 år båda två. Så varför har dom börjat nu, o varför är dom så ihärdig med det
#6 Dom kanske inte vill gå in och stå innestängda i en bur i flera timmar varje dygn? Dom kanske trivs i sin hage och heldre vill vara där?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Håller på att prova nåt nytt nu, kan ju ha koll på dom från fönstret, så på em när jag ser att dom står vid ingången så går jag ut o öppnar, dom går då villigt in fast klockan bara är 3-4 sådär. Gjorde så igår och idag, så det verkar som om dom heldre vill vara inne än ute

Du beskriver mina hästar ;)
trevligt med fler "puckade" hästar. Man älskar dom ju mer än nånting, men i detta läge kan man ju bli galen på dom.
Är det andra hästar ute? om det är det prova ta in alla hästar utom dina och se om dina kommer då :)
Det är bara mina två i hagen så…
#12 jag menar på resten av gården ;)
Det är bara min två då jag har dom hemma hos mig.