Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1420 ggr
velepa1986
0

Travarmuskler kvar efter 8 år?

Kan en häst som gått som ridhäst i närmare 8 år ha travarmuskler kvar? En av tjejerna va iväg och red inför instruktör och då hade instruktören sagt de.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

helisa
0

Klart den kan det, min har sina kvar o har endast tränats för trav fram till 4 års ålder. Nu är han 12 å har jättefina trav o rid muskler

Em--ma
0

Ja det är klart. Hästen är ju avlad till att trava. Därav så kommer den alltid ha kvar travmusklerna. Dock mindre starka, men dom finns där! ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

velepa1986
0

Ja jo, men så mycket muskler att den skulle ha svårt för galopp efter 8 års ridträning? Ägaren vill inte att tjejen i stallet som har hästen på foder ska travar trava på honom, så jag gissar på att hon har ridit så själv.

Sandra

Besök gärna

giffan
0

#3 Att han har svårt att galoppera efter 8 år som ridhäst har nog med annat att göra. En travare tappar snabbare sina ridmuskler än vad en ridhäst gör.

Speciellt galoppen måste vidlivhållas ordentligt på en travare.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Birke
0

#4 Tappar en travare ridmuskler snabbare än travmuskler? Även om det är en ridtravare? Vrf? Muskler som muskler, vrf skulle musklerna tappas om dom används regelbundet (ex ridtravare)?

ebengtssson
0

ställer samma fråga som #5

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Em--ma
0

varför en travare inte kan galoppera rent är för att den inte har grundridmusklerna . Samma sak om du skulle ta ett Halvblod till travet, Halvblodet är avlad till ridhäst. Den skulle ALDRIG kunna mäta sig med en travare. Samma sak tvärtom.

Så Travaren är alltså inte byggd på det viset. man kan träna hästen i år, men den kommer kanske aldrig kunna galoppera i samlad lugn och korrekt galopp. Nu säger jag ju inte att alla travare är så men dom flesta! :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

giffan
0

#5 och #6 lite klantigt skrivet av mig, svårt att förklara kanske.

Men om man har en travare som man rider och tränar dagligen. Galoppen fungerar okej.. sen blir den av någon anledning ståendes ett par veckor. Då tar det längre tid för en travare att komma tillbaka där man slutade mot vad det skulle göra för en ridhäst som är byggd och avlad för den typen av ridning ( undantag finns ju så klart)

Precis som #7 förklarar.

Och en travare kommer aldrig att kunna galoppera som en ridhäst, precis som en ridhäst aldrig kommer kunna trava som en travare.

Men oavsett vad så är travare mycket fian ridhästar om man inte vill tävla upp i svårare dressyr.

~ Anneli ~ 

velepa1986
0

Då har jag fått svar på min fråga. Hästen hade stått någon vecka innan tjejen som har honom nu tog honom på foder.

Tyckte att de lät lite orättvist att en travares galopp ALDRIG kan bli lika bra som en ridhästs. Är de verkligen så? Lät lite hårt. Jag tycker inte om att höra att nåt är omöjligt med travare som är möjligt med ridhäst, de finns inte för mig lixom. Som travare som skolats om till dressyrhästar och vinner över ridhästar osv.

Sandra

Besök gärna

giffan
0

#9 Jo men det är ju klart att man kan få en travare bra i galoppen. Det finns ju vissa ridhästar som inte heller kommer upp i klasserna..

Men om man vill träna och satsa på att komma långt så har inte en travare samma förutsättningar som en ren avlad dressyr häst.

Har själv tränat upp till medelsvår på många travare (dressyr) men det har inte varit tävlingsmässigt pågrund av gångarterna. Alltså jag skulle ju kunna starta, men skulle få dålig kritik på galopp programmet för att hästen inte har samma förutsättning.

Och det finns ju alltid undantag… Men travarna är ju avlade för trav så det är ju naturligt att man inte har tänkt på galoppen när man avlade..

Och misstolka mig inte.. Jag tycker att travarna är underbara ridhästar, men det gäller att hitta en tränare som tycker det med… annars kan hästen vara hur bra som helst, så länge den har frysmärkningen där så kommer den få kritik av vissa..

~ Anneli ~ 

Birke
0

#7 Så klart den har grundridmusklerna, bara att de är otränade. Det är inte så att bara att för att hästen är avlad för en viss gren så saknar den musklerna för en annan. Dom behöver bara tränas upp.

#8 Tror inte det bara är så, bara för att hästen är avlad för just trav så saknar den inte "rid-musklerna" (om man ens kan säga så), och dom är inte heller svårare att bygga upp än på en lika otränad ridhäst.

Tror även att en travare kan galoppera som en ridhäst (sen är ju frågan vad du menar med ridhäst-galopp). Beror helt på förutsättningarna. Anledningen till att gamla travare ofta har svårt med galoppen är att dom "breddar" sig i bakvangen, dvs svänger höften så att bakbenen kan ta längre kliv. Man måste helt enkelt lära om hästen - ryttaren gör helt enkelt hästen.

#9 Klart travaren kan bli en äkta ridhäst - med gångarter som håller kraven - med rätt ryttare.

#10 Ja, travare är inte rasen man köper om man vill komma upp i höga klasser.

Fast man ska även komma ihåg att alla travare intehar en och samma extriör, guldkornen finns där. Sen tkr jag även att man ska göra skillnad på travare som har en karriär bakom sig och icke travtränade travare (då dom ej har samma vanor och invanda rörelsemönster).

Em--ma
0

#11 jo dom har det men inte i samma ''skick'' som dom avlade Ridhästarna. Travare är ju lixom inte avlade till att ridas, och då är dom inte heller byggda på det sättet, dom är ju byggda för att springa fort och bredda med bakbenen, vilket gör ju att ryggen inte ser likadan ut på en travare som ett Halvblod ex.  :)

/ Emma

Birke
0

#12 Förstår inte alls ditt argument om att musklerna skulle fungera olika bara för att hästen är avlad för trav. Musklerna finns, precis som på "ridhästar", men de behöver tränas ordentligt för att hästen ska duga till ridning, precis som på "ridhästar".

Em--ma
0

#13 Hur kan dom ''finnas'' när hästen inte är byggd för det?
Samma sak Halvblod är inte byggda för att bredda i traven, exakt lika dant Travare är inte byggda för Ridningen.
;em ändå så rider vi till dom, vilket kan ta år, men vi får aldrig en ordentligt ridhäst utav travare. Eftersom ryggen är helt annorlunda byggd.

/ Emma

Birke
0

#14 Vrf skulle muskler saknas? ALLA hästar har samma grund, samma muskelgrupper. EXAKT samma. Sen har alla hästar olika extriör, även "ridhästar". På vilket vis är ryggen annorlunda byggd?

När travare "breddar" sig svänger dom höfterna, det är ett inlärt beteende.

Em--ma
0

#14 jag säger inte att musklerna saknas, men dom är svåra att bygga upp.
travarna är ju byggda för att skjuta ifrån med bakbenen långt bakom sig, medan målet med en dressyrhäst är att få benen långt in under kroppen.
Så dom är ju avlade på helt olika sätt man strävar ju efter helt olika saker.

/ Emma

Birke
0

#16 Vrf är just dom musklerna svårare att bygga upp? Det är bara att jobba med dom musklerna.

fridak
0

travare är avlade för att trava framför vagn, har därför en annan exteriör än ridhästar. har de en annan exteriör så har de ett annat rörelsemönster än ridhästar. olika rörelsemönster använder musklerna på olika sätt. en ridhäst rör sig därför mer som en ridhäst i hage än vad en travare gör, en travare plockar lätt fram travartraven i hagen och det kommer aldrig en ridhäst kunna göra. eftersom hästarna går i hage/står på box mer tid än vad de rids så påverkar ju det även hur hästen ser ut.

giffan
0

#18 Bra förklarat!

~ Anneli ~ 

CelsiusT
0

#18 Bra förklarat!

MEN att tänka på är att långt ifrån alla travare har samma exteriör. En del har en kropp som lämpar sig så väl för travet och inte alls för ridning att det är jättevårt att få den hästen att träna upp ridhästmuskler. Men många travare har inte riktigt så extrem välanpassad exteriör för travet och då har dom lite lättare att hitta dom nya muskelgrupperna för ridningen. Sedan finns det travare som har en exteriör som inte alls passar för travet utan har lättare för att hitta ridhästmukler. Men även dessa hästar har oftast lätt att hitta gunget i höften och tar man dom innan dom tränats för trav så kan det gå riktigt lätt att lära dom att hitta rätt, men då bör man tänka på att inte träna upp/locka fram travarhöften.

Man ska tänka på att alla hästar är individer med olika utseende och förutsättningar. Bara för att dom har en frysmärkning betyder det inte att dom är urkassa eller ens särskilt svåra att ha som ridhästar.

Sedan tycker jag det är svårt att jämföra travare med ridhästar. Man kan ju inte bara jämföra med halvblodet, hade man velat ha ett sådant så hade man väl köpt det? Vill man ha ett sådant men köpt en travare så får man inse att det inte är samma ras med samma förutsättningar och att det är stor risk att man blir besviken. Jag är inte intresserad av att ha halvblod öht så jag tycker det känns lite jobbigt när folk jämför min häst med ett halvblod, inget jag gillar precis. Man kan ju inte heller jämföra med alla andra raser då alla är olika. Det jag tycker att man får se till är hurivida ridningen på hästen fungerar och om den är vettig för hästen i fråga. om ridningen gynnar hästens välmående och hälsa såväl fysiskt som psykiskt.

Medarbetare på westernridning.ifokus