Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 19-galoppera-på-ridtravare
Läst 4379 ggr
kaka1234567
0

Galoppera på rätt sät ?

Hej jag har en medryttar häst som är ridtravare tar hand om hene 2 ggr veckan gätte fin i dresyren man behöver bara ta i tyglarna och hon går gätte fint i alla gångarter.Men lite svårere i galoppen. Men hon galopperar typ inte utan travar med bakbenen och galopperar med fram. Hon fatar rätt galopp och sånt men travar med back benen

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

anyberg
0

Citat ur Skola din häst till ökad samling och hållbarhet av Katrin Wallberg.

"Många varmblodstravare har ett lite speciellt problem med galoppen. Till skillnad från kallblodstravaren så breddar sig varmblodstravaren när den travar snabbt. Med det menar man att den sätter ned sina bakben lite snett utåt sidorna, så att de hamnar utanför framhovarnas spår. Fördelen med det är att hästarna kan ta längre steg när de travar utan att riskera att slå ihop bakhov och framhov.

Rent fysiologiskt kan hästen inte vidga avståndet mellan sina bakben. Vad den istället gör är att den skjuter fram höften så att hela bakbenet riktas lite åt sidan. När sedan det andra bakbenet sträcks fram så skjuts den höften fram så att även det bakbenet rör sig snett ut åt sidan. Den får därmed en pendlande rörelse i bäckenet, där den i varje steg växlar mellan att föra fram höger och vänster höft.

Detta rörelsemönster leder till problem i galoppen, eftersom hästen måste kunna föra fram den inre höften och hålla kvar den i ett framskjutet läge för att kunna hålla en ren galopp. Om hästen inte kan det så kommer den få en travliknande rörelse med bakbenen samtidigt som den galopperar med frambenen.

För att få en sådan häst att galoppera rent måste den först lära sig att kontrollera sina höfter. Det kan man inte lära den i galopparbetet, utan det måste den lära sig genom arbetet i skritt och trav. För att hästen ska kunna hålla inner höft framför ytter höft så måste den hela tiden ha en ren böjning genom hela kroppen, även i skritt och trav. Oftast får hästarna svårt att hålla böjningen ren om de skjuter på för mycket med sina bakben, så att de hamnar för långt bakom kroppen. Skjuter hästen ifrån med sitt inre bakben så att det står kvar långt bakom hästen så kommer den föra bak innerhöften för att lyckas nå så långt bak med inner bak. För att undvika detta måste man lära hästen att ta kortare steg. När steget kortas av försvinner det extra påskjut som medför att hästen står kvar på bakbenen långt bakom kroppen.

I galoppen blir detta ännu viktigare än i skritten och traven. Hästen måste alltså börja lära sig att galoppera i en galopp med ganska kort steg och en ren böjning genom hela kroppen. Det åstadkommer man lättast i en väldigt samlad galopp."

kaka1234567
0

Tack så mycket =)

Hon är gätte duktig samlar sig oerhört bra i skrit och trav. Hon travar inte som entravare vid samling utan vid uterit då ölkar man lite då travar hon som en travare. Och duktig på att samla sig i alla gångarter.

Men när jag ska galoppera så är de 3 första sprången rätt och sen blir de helt fel.

Ska jag tänka på att rama in henes bogar och höfter??

och samla henne ordenkligt ?

_Mvh kaka
_

anyberg
0

Kan som sagt rekommendera boken som citatet kommer från. Där kanske du kan få inspiration kring hur du ska arbeta.

Själv är jag ganska handfallen kring problemet då jag rider en varmblodstravare som inte ens kan trava i samling. Flört

kaka1234567
0

Tack för tipsen gätte nyttigt. Nu vet jag presis vad mans ska göra för att få hästen att galoppera ordenkligt. Jag samlade henne ordenkligt i traven så hon gick gätte långsamt sen längde jag henne och sedan där efter ett lagom tempo. Sen börja jag galoppera och där samla jag henne gätte mycket de gick gätte bra =) Helt perfekt galopp men hon tyckte de va jobbiglite i början

Nu vet jag presis vad jag ska göra.  Men hon har hack och jag vågra inte ta licka mycket då. Har man bett blir hon tokig. Hon trivs inte med bett hon är risk och så men tycker inte om när de trycker på tungan eller i munnen är gätte känslig

_Mvh kaka
_

anyberg
0

Ja visst är det praktiskt att veta VARFÖR hästen gör som den gör innan man försöker göra något åt det! :) 

Hade inte heller någon aning om detta innan jag läste boken.

tindra21
0

ett tips som har hjälpt mig är att träna galoppfattningar, min gjorde så oxå i början de första galoppsprången korrekta men sedan slarvade han och det blev något konstigt av det hela.. jag började att ta galoppfattningar och sakta ner i trav varje gång han slarvade.. höll på så cirka 1 vecka och var väldigt konsekvent och tillslut så blev galoppen bättre och bättre och ju mer han orkade desto längre galoppera han utan att slarva. mkt skritt och galoppfattningar stärker galoppmusklerna och med tålamod så får man en relativt bra galopp gäller bara att ha massa tålamod som sagt!

lycka till!

kaka1234567
0

Jag är tålmodig men gjort så iprensip hela tiden blir galoppen konstig saktar jag altid av skrittar ochfattar igen =)

Men tack för tipsen =)

_Mvh kaka
_

Zaphix
0

Sakta av innan hon tappar balansen i galoppen så stärker du henne både fysiskt och mentalt. Onödigt att förstärka när hon tappat sin balans, bättre att sakta av innan så får hon bättre självförtroende eftersom hon inte behöver falla samman. Hon faller ju samman för att hon inte orkar eller kan hålla ihop sig längre.

Men som allt handlar om, förberedelse. Fungerar inte galoppen då får man fundera över om man har förberett hästen tillräckligt för att den ska klara av galoppen. Klarar den inte av galoppen så blir svaret såklart nej.
Då får man helt enkelt fortsätta förbereda hästen, träna upp musklerna och träna så hästen orkar hålla ihop sig i den om hästen visar att den förstår vad du ber den om.
Bygga styrkan genom att klättra, rida i skogen, cavaletti, övergångar, ryggningar o.s.v.. När hästen är stark nog och förstår vad som krävs av den så kommer också gaoppen falla på plats.

Det jag gör nu med min travare, visserligen kallblod, är att hjälpa honom att förstå vad det är jag ber om. Vi galopperar helt enkelt utan att bry oss ett dugg om att han ska samla sig, då han förutom styrkan också måste förstå att det är just galopp jag ber om. Vill också få till framåtbjudningen i galoppen, så än sålänge galopperar vi utan krav på annat än att hålla gångarten. Känner av honom och saktar av innan han själv skulle saktat av.
Nu galopperar vi nästan bara framför vagn än så länge, men är samma typ av träning ändå.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

Intresangt läsning men vet inte hur jag ska säga de till ägaren för hon är så duktig och snäll men jag kan förköka ta upp de någon gång så

_Mvh kaka
_