SJUKDOM!
Hej!
jag fick nyligen veta att min medryttar häst fått en "svår förstoppning".
jag vet desvärre ingenting om denna sjukdom, jag kommer förstås få veta mer när jag väl kommer till stallet, men jag känner mig väldigt omedveten. och skulle önska att ni kunde hjälpa mig :)
Så:
Hur får dom sjukdomen?
hur ska man behandla det och hur hjälper han hästen på bästa sätt?
Tacksam för svar

Mest troliga orsaken är nog bristen på vatten nu när det är kallt o det fryser. Många tror att det räcker för hästarna att äta snö o ger inget vattern i hagarna
Och svaret på hur det ska behandlas..
Troligen är vet ute nu och får förhoppningsvis loss förstoppningen. Sen gäller det att se till att hästen får i sig lagom med mat och lagom motion så att det inte återkommer. Och som sagt vätska! Vätska är jätte viktigt.
Du borde få veta mera av ägaren…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Tack så mycket för svaren!
Jag fick veta mer när jag väl kom till stallet.
Hon ska först och främst inte äta annat än kke blött betfo och hon ska ha dropp.
och hon sa då övervakas 24 timmar om dygnet, alltså hela tiden!
och det kommer att vara så i 3-4 dagar :s
Dom bestämmde sig för att behandla henne i stallet och inte köra henne till vet eftersom att det blev bättre ifall hon var i sin hem miljö.
fick dock aldrig reda på hur hon fick det :s

Står hon på dropp så är det mest troligt att hon var uttorkad
#5 Ja för får man för lite vatten blir man uttorkad.
min häst fick uttorkning han fick 20 liter dropp, men behövdes inte kollas till mer efter han hade fått droppen. Han hade dock fått korsförlamning så han kunde inte vända sig i boxen och dricka i hinkarna bak i boxen, och dom som hade utsläppet dagen efter sa till mig ''ja han såg lite trött ut, och han gick lite halvdant'' sen dagen efter.
och han stod vid grinden hela dagen och rörde sig inte ett skit. Och jag visste ju inte om det eftersom ingen sa något! ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Ja, det var uttårkning. Den konstiga hästen dricker ju inte ;) så nu har vi bytt halmen i boxen mot spån och blötlägger allt hö som hon får hon får också bara äta blötlaggt betfo.
hon är "frisk" nu och får ridas skrittrundor och ska antagligen börja tränas igen nästa vecka. :)