Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 2286 ggr
alicia_89
0

Göra halt

Hej!

Jag har ett litet ridtravarsto som jag köpte för ett par månader sedan och håller på att skola om. Vi har tagit det väldigt lungt i början och mest skrittat i skogen på långa eller halvlånga tyglar och klättrat i backar men nu börjar det bli dags att korta upp henne lite.

Problmet är att när jag kortar tyglarna blir hon väldigt "på g" och hon är då väldigt svår att bromsa.

Vill börja träna ordentliga halter men för tillfället blir det tyvärr en hel del dragkamp vilket är det jag mest av allt vill undvika medan hon i vissa lägen stannar bara jag spänner magen.

Har ni några tips på hur jag kan få henne att stanna och stå still därefter utan att jag ska behöva dra henne i munnen de gånger hon vägrar lyssna på sätet och bara går på?

velepa1986
0

Jag hittade en text på ridtravare.com förut. Väldigt bra text om omskolning. De kan ta tid att få hästen att anpassa sig efter sitt nya livstempo, mellan 3 - 6 månader, ibland ett år.  Du kan läsa den här.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

alicia_89
0

Hej!

Tack för ditt svar. Jag har redan läst den texten och håller med dig, den är väldigt bra! Jag tränar en del NH med henne och känner att hon detta halvår har fått större förtroende för mig och jag vet att det tar tid. Jag undrade mest om det fanns några konkreta tips på hur jag kan stanna henne med sätet de dagar hon kör upp huvudet och drar iväg så att jag slipper hamna i en dragkampssituation?

CelsiusT
0

Sitt djupt i sätet, med tunga ben (en bra sak att ha i huvudet som en instruktör lärde mig var att tänka att man kör fram hakan, avslappnat, då hamnar hela kroppen i en ställning som är bromsande). Du kan även testa att ta lätt och mjukt i ena tygeln för att stoppa. Detta kan man även träna från marken genom att du står brevid henne och tar lätt i tygeln och när hon vrider bara huvudet så ger du efter.

Jag brukar även tycka att det är bra att se stoppet som att hästen ska tänka bakåt. Så träna på att backa smidigt för samma hjälper.

Medarbetare på westernridning.ifokus

alicia_89
0

Okej, det ska jag försöka :)

Finns det något sätt att börja visa henne vad jag menar, hon är väldigt duktig på att rygga från marken, jag kan nu bara nudda vid bogen så förstår hon men hur överför jag det till ryggen?
Jag förstod inte helt vad du menade med att stå vid sidan och lirka i tygeln, tänker hon back då och inte sväng?

Tack för svaret!

CelsiusT
0

#4 Om "peta på bogen" betyder backa så för att ta med det upp på ryggen måste du byta signal, du kan inte sitta på ryggen och "peta på bogen". Du måste ha samma signal annars har hästen ingen som helst chans att förstå vad du menar. Lär henne, från marken, någon signal som du kan utföra även från ryggen.

Vissa hästar har lättare att stanna från tag i ena tygeln. Att lära hästen att vika huvudet åt sidan från marken först gör att hon blir lyhörd och du kan ta mjukt så det inte blir dragkamp. Du ska kunna hålla i tygeln som om det vore en sytråd. När hästen får signal om att vika huvudet åt sidan så bryter man linjen och balansen för hästen och man kan på så sätt få stopp på hästen. Detta kallas "one-rein-stop". Det är inte en korrekt halt, men det kan vara en början för att få henne att förstå vad du menar.

Medarbetare på westernridning.ifokus