Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 1954 ggr
crazy2000
0

Köra med släde

Jag vill prova släde på någon av mina hästar (antagligen på den äldsta som är lugnast), har dock aldrig kört häst förut men vill gärna lära mig. Har dock förstått att det är skillnad i teknik att vända med en travsulky alt släde då slädens skaklar sitter lågt. Nån som vet hur man tränar hästen för detta och vad ska jag titta efter för sele???

Zaphix
0

Loksele verkar vara den sele som är bäst anpassad efter slädar. Brukar väl vara rekade skaklar på.

Jag är riktigt sugen på en släde jag med, men hittar ingen i bra skick till ett pris anpassat efter min plånbok. :\

Har en bröstsele, behöver alltså ha svängel att fästa draglinorna i, men funderar på att hitta en loksele också. Folk har dock sagt till mig att det inte blir så lätt att hitta en passande loksele till min häst, nåt med sluttande bogar, minns inte riktigt.

Det man får tänka på är väl att inte svänga för snävt kan jag tänka mig, ta ut svängarna endel så att släden hinner äka med. Tror inte att vändningar där släden/vagnen står helt still i mitten och hästen går sidvärts runt är så lyckat.
Kör bara vanlig rockard med min häst än så länge, så spekulerar bara. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg