Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett05-utrustning
Läst 2349 ggr
ForYourMalice
0

Sanningen om bett

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inget bett är skarpare än handen som håller i tygeln

Det är delvis sant, men oavsett hur lätt man är på handen finns det ändå bett som är direkt olämpliga och ger hästen dubbla signaler.

Den här videon visar genom en 3D modell hur olika bett verkar i hästens mun, och resultatet är skrämmande.

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg

Jag tycker inte att man ska använda sig av tvådelade bett. Jag vet att den traditionella skolan hyllar dessa, och de ska gärna vara tjocka och runda för att vara extra milda, trots att de då i själva verket blir skarpare eftersom de tar större plats i hästens mun.

Jag vet inte vad andra fått lära sig på ridskolan, men läran om bettens egentliga inverkan på hästen ingick då inte i min ridskola. För er som heller inte fick någon finns här chans att ta igen det nu.

Man gör inte fel medvetet, fel är något som man gör medvetet trots att man är införstådd i konsekvenserna av det. Med det vill jag ha sagt att ha inte dåligt samvete för det som varit, tänk istället på vad du kan göra framöver.

En annan sak som är väl värt att uppmärksamma som inte tas upp i tidigare nämnd video är effekten av pessoabett. Läs och lär..
http://velepa.blogg.se/2010/january/lasvart.html

"Tro inte bara för att du hört det. Tro inte bara för att många säger det. Tro inte bara för att det står skrivet i en bok. Tro inte bara för att dina lärare eller de som är äldre säger det. Tro inte på tradition för den har blivit överförd genom många generationer. Men efter observation och analys, när du hittar något som låter förnuftigt och logisk, och det stödjer det goda och är till välsignelse för alla, acceptera det och lev upp till det"
- Buddha

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

helisa
0

Bra film o intressant med bettets inverkan i munnen.

Jag rider min på pessoa, o har provat dom flesta andra samt bettlöst, men det enda han trivs med o är nöjd är pessoat, så hur gör man då?

Han rycker o kastar med huvet så fort han får nå annat i munnen, varför är det så om nu inte pessoat är bra?

ForYourMalice
0

För det första bör alltid tänder och munhälsa undersökas innan man kan göra några antaganden om varför en häst inte trivs med ett visst bett.

Min personliga gissning är att hästen inte har orken till att säga ifrån när den rids med pessoa, orsaken kan ju vara att det gör för ont.
Har du testat bettlöst alternativ som tex hackamore?

Min ena häst har jag försökt rida på rakt tränsbett i gummi, han vart galen. Lösningen var att byta till hackamore, han vill helt enkelt inte ha något i munnen. Sen dess har han blivit som en helt ny häst.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

helisa
0

#2 jag har provat det mesta som finns som bettlöst, även noggran genomgång av tänder o mun av vettandläkare, det finns inget i munnen varken skav/sår i gommen eller någon annanstans. Vi har provat raka, 2-delat, 3-delat, skummgummi, hack, grimma, hööks bettlösa mm.

Men det är bara med pessoat han är lugn

ForYourMalice
0

Jag tycker inte att det låter som att ditt problem är bettrelaterat.
Jag tycker att det låter som att din häst bär på en oro som skulle kunna arbetas bort med rätt sorts träning. De spänningar din häst uppvisar när han rids har en orsak vars ursprung skulle behöva utredas.

Eftersom hästen reagerar likadant även med bettlöst alternativ så är det ju inte frågan om att bettet gör skada i munnen, utan att det är något med själva ridningen som han störs av.

helisa
0

om det är så, varför är han då bra på pessoat, han jobbar ju på glatt o villigt när han har det, kan ju jobba hur länge som hellst med allt möjligt, men blir galen när man rider med nåt annat

ForYourMalice
0

Jag skulle inte lägga någon större vikt vid att försöka förstå varför han beter sig som han gör med pessoa, utan försöka att förstå varför han beter sig som han gör utan.

Vilken rörelse är det han protesterar i?
Är det i vissa varv?
Eller man tar i tygeln med en viss styrka?
När man kräver en form?

Min teori, är att han visar sitt sanna jag när han inte rids på pessoa. När han gör det är det något med bettet, förmodligen smärta och obehag, som hindrar honom från att uttrycka sig så som han vill.

Jag gissar på att han inte börjar visa sitt missnöje så fort man sitter upp på ryggen, utan att det börjar först när man tar i tyglar och ska arbeta. Och vi kan ju konstatera att det inte finns en tillstymmelse till smärta vid ridning i vanlig grimma (om man inte är fruktansvärt hårdhänt), alltså är det något med själva ridningen som är problemet, inte vad hästen har för huvudlag.

Zaphix
0

#5: Då tror jag att hästen helt enkelt stänger av, blir introvert och tar stressen inåt istället för att vara utåtagerande.
Hästar som blir så brukar gilla att göra samma övningar länge, blir trygghet i att göra det. De protesterar inte, för de är helt enkelt inåtvända, men precis lika stressade som när de är utåtagerande, som din häst brukar vara.

Funderar du inte lite över varför din häst bara fungerar på ett bett som är så pass dubbeltydigt att det helt enkelt inte är ett vettigt bett alls om man tänker på hur det inverkar?

Och varför är hästen galen annars? Kanske nåt att jobba med istället..

Ang. bettlöst, du borde ju kunna rida hästen i en grimma utan att den blir galen, den kan väl bli ledd i grimma utan att bli galen?
Visst att det kanske inte fungerar så bra, men blir hästen galen då är det nog nåt som inte riktigt står rätt till. Ont nånstans eller helt enkelt så stressad när den rids att det inte fungerar, och då är det vettigt att jobba för att hästen inte ska vara det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

#6: Du hann skriva innan mig, men du har bra tankar. :)

Min och Dackes blogg

ForYourMalice
0

Alltid roligt med flera som tänker lika, och betryggande kanske att få samma råd av flera personer har samma erfarenhet i ett ämne?Glad

helisa
0

Vist är det skönt när man får sina tankar o funderingar bekräftade av andra, blir ju lätt att man tror att man är helt fel ute annars

Zaphix
0

#10: Näe, blir faktiskt inte lätt att man tror att man är helt fel ute. Jag har inga problem att tänka logiskt och skriva ned det även om jag är ensam om det. Mycket praktiskt. :)

Min och Dackes blogg

ForYourMalice
0

Nej jag vet vad jag talar om, men det brukar vara lättare för andra att tro på det man säger om fler tycker likadant. Folk brukar se det som "bevis". Sen kan det tyvärr appliceras på både dåliga och bra teorier.

Linnea
0

#5 Jag håller med #7

Hur ser pessoat ut? tvådeöat, tredelat, rakt?

Skynda långsamt så går det fortare.

helisa
0

#13 det är ett 2-delat.

När man jobbar honom på ridbana eller ute  så kan man göra vad som hellst utan att han tröttnar  o han är verkligen mjuk o avslappnad så länge man använder pessoat, men använder du något annat vill han verkligen inte vara med.

Visst kan man rida honom i grimma o allt annat oxå men det är inte kul när han slår upp o ner med huvudet av missnöje, o han vill ju så mycket mer än vad han får för mig, sen är han ju en individ med en mycket stark motor både fram o bak, så en ridtur utan att bli rejält svettig är totalt värdelöst o det ska hellst oxå ske 7 dagar i veckan året runt

Han är genomgången av vet, kiropraktor o alla andra man kan tänka sig o han har inte några känningar alls, inget fel på sadel heller, så då var ju min tanke att det faktiskt är mig det är fel på. Så det kom en duktig tjej som pysslar med in o tillridning. Han gjorde precis lika med henne.

Så nu funderar jag inte så mycket utan han är nöjd med det bettet o det finns inga skador så då får han fortsätta med det.

Linnea
0

Okej när man väljer bett ska man tänka på följande: Mundelen är till för hästen och sidostyckena för ryttaren.

Alltså om han "trivs" (vet ju inte om det är så egentligen) på tvådelat pessoa så borde han funka lika bra på vilket tvådelat bett som helst. Att han sen inte kastar med huvudet på pessoa tror jag beror på det som står i #7 eller något liknande. Han hittar ingen väg ut helt enkelt och uppfattas då som snäll.

Vilka sorts bett har du provat? Själv skulle jag aldrig använda nån typ av tvådelat.. De enklaste betten som passar många hästar är raka och tredelade tränsbett.

Kollat tänderna också? Och att bettet ligger på rätt ställe i munnen?

Skynda långsamt så går det fortare.

helisa
0

#15 det är ju det som är så knasigt, men om man sätter i ett annat tvådelat så blir han sur. Vill ju hellst av allt kunna rida utan nåt i munnen, men men…

Det känns inte som om han inte skulle hitta någon väg ur användandet av pessoat, upplever inte honom så, fast vist är det en möjlighet.

Tänder kontrolleras 2 ggr per år av vet tandläkare som är super duktig på tänder o munnen överhuvud taget, har diskuterat detta med bettet med dom o dom tycker inte heller om pessoat men det finns inget som visar på att han skulle ha någon form av skador av bettet.

Jag har provat det mesta i bettväg på honom, när det bettlösa inte funkade som jag tänkt mig i all välmening dårå, så köpte jag ett skummgummi bett, men då j*vlar blev han sur. Det samma gäller 3-delat

giffan
0

Man ska tänka att alla inte följer regelboken…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

helisa
0

#17 håller med dig där. Han följer inga normala regler.. därför är han oxå min absoluta favorit

ForYourMalice
0

Kloka ord!

Helisa, vad har du för krav på hästen när du rider utan pessoa?

Första gången du rider med något annat så kanske det räcker med att du skrittar runt några varv och bara berömmer och sedan lämnar det där så han får med sig en positiv upplevelse?

Förstår dock din undran om varför du ska byta när han beter sig som han gör, men jag är övertygad om att det är en betéendefråga och inte en bettfråga.

Rafflan
0

#18 sänker du sidostyckerna när du byter bett?

Pessoa bettet sitter ju sidostyckerna i en övre ring, så ska du prova vanligt 3-delat måste du även sänka sidostyckerna så bettet hamnar rätt i munen, annars hamnar bettet så högt upp å då är det klart att det kan bli obehagligt för hästen.

helisa
0

Kontrollerar ju alltid hur bettet ligger i munnen vilket bett jag än rider på. Har flera oliga träns med olika bett sittande på så att man inte ska behöva ställa om sidosyckena så mycket. Har säker 10 olika träns med bett som jag varvar på.

Har samma krav med vilket bett jag än rider.

Ellajz
0

mycket intressant film. jag försöker alltid ta in tex sån här  fakta  så att jag kan skydda min häst på bästa ,själv anväder jag ett 3-delat bett.

Boefje
0

vill inte ha bett, tänderna skadas bara av det, prova själv ha metal i munnen :-P

emeliekarlssoonn
0

#23  Bettet ska inte gå emot tänderna. Då är det med all säkerhet felanpassat. :)

Boefje
0

Tycker själv det e helt onödigt ändå, hästarna klarar sig utmärkt utan det :-)

velepa1986
0

Tycker att bettlöst är de bästa alternativet Glad Måste vara så mycket bättre för hästen också, slippa ha nåt skrot i munnen..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Rafflan
0

Jag tycker bett gör det lättare att ge rätt signaler, speciellt i dressyren. Men att varva med bettlöst är aldrig fel :)

velepa1986
0

#27 Jag är inte så insatt i bett längre, eller dressyr. Du får gärna förklara för en som mig varför de skulle vara enklare att ge rätt signaler med bett?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Rafflan
0

#28 för mig blir själva tänktet svårare, speciellt när man lär en häst gå i form, då vill man ju att den ska sätta bakbenen mer under sig och söka huvudet neråt och ha kontackt med bettet(mjuk kontackt) denna neråt effekt blir ju svårt då den inte hittar det bettlösa, framåt så hittar den ju det bettlösa.

Och har man en häst som drar ner huvudet är det svårt att få upp det, tex om den drar ner huvudet för att äta gräs.

Och har man en het häst och behöver ett litet starkare bett så kan man inte rida dressyr med dem starkare bettlösa som finns då dem är svårare att ställa och forma med. Och det är svårare att "plocka" med ett bettlöst.

Finns massa liknanade exempel, men främst tror jag det blir sämra variation av bett och då hästar är individer behövs många olika varianter på bett.
Sen är vissa känsligare än andra för tryck på nosryggen.

Om bettet används rätt så skadar det ju inte hästen. Och variation är ju det bästa, det gäller även variaton mellan bett och bettlösa tycker jag.
Vi behöver inte en värld utan bett, utan en värld där ryttare förstår och lyssnar på sin häst :)

emeliekarlssoonn
0

Det jag söker hos min häst är att han ska bära sig själv utan stöd på bettet, det är så jag har ridit honom från början. När jag sedan blev tillsagd (av utbildad tränare som tränat och tävlat ca. 40 år) att jag skulle hålla i munnen och sparka på honom så blev det bara så fel. Istället för att lägga vikten på bakbenen så la han den på frambenen vilket i samband med att sadeln blev för smal gav galliga leder och muskelspänningar.

Anledningen till att jag har bettet är för att vägleda honom framåt-neråt samt styra och bromsa. Börjar jag ta för mycket i handen så lägger han direkt vikten framåt, backar upp sig själv och börjar konstra.
Han kommer få gå i en lång och låg form tills han orkar bära sig i alla gångarter, sedan kommer jag "plocka upp" honom centimeter för centimeter.

"Men då kan du ju lika gärna rida honom bettlöst."
Njaej. Jag har provat hack, vanlig grimma och repgrimma och det funkar inte riktigt. Hacket hänger han sig i (och lägger vikten framåt), med grimma/repgrimma får jag knappt stopp på honom.

Boefje
0

Att en häst tuggar på en bett, vilken bett som helst,  kan inte vara bra, hellre har min vänskap till hästar kvar än jag tvinga något på dem..

Rafflan
0

#31 att den tuggar på bettet har väl inget med vilken vänskap man har till hästen?

Min häst tar gärna emot bettet när jag tränas honom, och hade han tyckt att bettet var hemskt, obehagligt eller gjorde ont hade han inte tagit bettet och han hade protesterat enormt när jag tog i tyglarna. 

Och även folk som kör NH och andra grejer och har den där enorma kontackten och tilliten mellan häst och ryttare, dem kan sätta på ett bett och rida en uppvisning eller liknanade utan att deras relation tar skada.

anyberg
0

Här finns mer intressant information om just detta.

Läs gärna kommentaren längst ner där det är länkat till en sida om bett som Klaus Ferdinand Hempfling har skrivit också.

Birke
0

#33 När jag ser dessa videos känns det inte som att  bett varken är ett bra lternativ eller borde föresprkas, men tänker inte vilseledas av några hemska bilder. Den verkliga sanningen är inte att det är fel på bett, utan på ryttarna, deras händer, förståelse och ridning.

Rafflan
0

#34 jo, filmen ger en jätte bra tankeställare, dock är dem flesta grjer som är hemskta mot hästen i filmen pga fel sorlek på bett och ryttarens hand verkar det som tycker jag :/

anyberg
0

#34 som sagt, läs gärna detta. KFH berättar om varför han tycker man mycket väl kan ha bett på vissa hästar.

Zaphix
0

#38: Verkligen intressant, tack för länken! :)

Min och Dackes blogg