Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett04-foder
Läst 3801 ggr
velepa1986
0

Kyla

Nu har vi haft 20 minus 2 dagar i rad, då har hästarna gått ut lite senare, runt 10 - 11 tiden och kommit in tidigare runt 16 - 17. De är knappt att dom vill gå ut och dom har bråttom in. (Å folk som säjer att hästarna ska härdas förstår jag inte, varför ska dom härdas!)
Hästarna får 4 kg hö ute per häst, vilket jag tycket är alldelens för lite när de är såhär kallt fast dom inte går ute lika länge som annars.

Idag när jag kom till stallet så har en av tjejerna skrivit i stallblocket, hon la 2 kg hö i sin påse istället för 4, med anledning av att dom går ute så länge.. Men de är ju så dom håller värme. De är ju därför dom inte är ute länge, för dom håller inte värmen med de lilla dom får ändå..

Hur gör ni när de är så kallt ute??

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

giffan
0

Våra hästar får ett extra täcke på och lite mera grovfoder. Vi har i princip lika kallt i stallet som ute så det är inte så stor skillnad om de är ute i hagen eller i stallet. Nästan bättre ute då de kan röra sig om de vill, men de står faktiskt mest stilla utom ibland då de får fnatt å leker.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

velepa1986
0

Hästarna värmer så stallet blir varmt fort för oss, stalldelen är liten med 4 boxar. men dom andra i stallet är inte intresserad av att slänga ut mer mat så de känns som om vi inte har nå annat val än att ta in dom tidigt, å eftersom dom vill in så kan de inte gära någonting heller. Dom står ändå bara stilla ute..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Zaphix
0

Våra hästar har gått ute som vanligt, täckat lite mer bara. De har ju alltid fri tillgång till grovfoder och det blåser inte ute. De klarar alltså kylan helt okej.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ryttarinnan
0

De hästar vi har går ute som vanligt, nu har vi visserligen inte kommit upp i den maxkylan som -20 innebär, men vi skulle släppa ut dem i vilket fall. På med andra/extra täcken och ut med lite extra hö så att de håller värmen (även våra hästar står stilla när det är kallt, eller leker ytterst lite). Stallet håller lagom temperatur, vi ser till att hålla dörrarna ordentligt stängda och så har vi en fläkt som vi slår igång för luftens skull.

anna-mana
0

Jag har tre hästar en shettis en isis och ett varmblod, de går ute från kl 9 till ca 19 de får inte mkt mat ute för varmblodet som behöver mat är lägst i rang så de får bara 1 kg var ute, sen får varmblodet som heter Boko fri tillgång på hö från kl 19 tills de går ut på morgonen, han har även två tjocka vintertäcken på sig ute, shettisen och isisen har ett varsit tunnare täcke på sig.

CelsiusT
0

Har hästarna på lösdrift med fri tillgång på grovfoder.

Det går lite mer grovfoder nu än vanligt (men inte jättemkt mer, men lite mer), åsså har dom fått snäppet varmare täcke på sig. Jag är ju hemma mycket så jag håller bra koll på dom och dom verkar inte frysa.

Medarbetare på westernridning.ifokus

helisa
0

Våra går ute som vanligt 0600-1900 sådär, lite tjockare täcken bara, sen fri tillgång på hösilage ute.

sthlmsjenna
0

Hero får mer hö och har på sig ett fleecetäcke och ett vintertäcke med helhals.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Zabbio
0

De går alltid ute. Har gått från +1-5 till -10 på ett par dygn, men enda skillnaden är faktiskt att Crows tunna täcke åker av. Det är torrt och blåsfritt, då fryser han inte, men när det är blött fryser han direkt, och när marken är full av blöt,halvfrusen lera och snöslask så vill jag helt enkelt inte att han ska bli skitig även om det skulle vara hyfsat torrt väder (kan borsta i timmar men han riktigt suger ju upp smutsen, brukar sluta med att jag tvingas blåsa honom ren.. för missar jag lite, lite i sadelläget får han skav, den känsliga stackaren).

Men i vilket fall klarar de kylan bra alla tre (travare, nordsvensk, islandshäst), är inte kalla någonstans när de kommer in och går gärna ut. Har kallstall, de är oklippta (Crows klippning har växt ut) och fri tillgång på grovfoder dygnet runt. För det mesta går de och skrapar bort snö från gräset i hagen eller busar, emellanåt går de till halmskjulet och äter där :)

Naturligtvis har vi tjockare täcken att lägga på om de skulle börja frysa.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tesslan
0

Våra hästar går på lösdrift med bara ett vindskydd och de får omkring 3-4 kg tre ggr om dagen.

Boefje
0

Lösdrift vart de plockar fortfarende gräs :-P Fri tillgång med bra kvalitet Höensilage, en sto får extra avel musli,lusern. Hon diar och blir aldrig tjock. Skulle aldrig snåla på fodret. Helst en thermobar /varmebalja så vattentemperatur blir frostfritt !Vindskydd såklart.

Birke
0

Massa massa mat. Hästar fryser inte så länge dom har käk. (Kör vanligtvis ut 2 överfulla skottkärror till mina två hästar.)

jackiejohn
0

Mina hästar fryser inte, mammas häst fryser om det är rått/regning i luften annars håller hon värmen relativt bra får ett fodat regntäcke på sig så går det super! Dom får mer mat nu på hösten/vintern men dom går ut/in på samma tid 06.00-17.00/19.00

Jag har försökt härda mammas häst men nu är vi för långt fram så nu har jag slutat men jag har aldrig låtit henne gå ut och frysa, har hon gått ut en dag utan täcke och det vart ruggigt väder ute har jag vart hemma och kollat till henne med jämna mellanrum och fryser hon då åker ett täcke på.

dundeer
0

Våra hästar går ute mellan 06-21 (Kan gå ut allt före klockan 6 oxå och in allt efter klockan 21), Dom får sammanlagt 9kg hö var (Morgon,lunch,midda) ute.

De enda som är annorlunda är täckena :) Men dom klarar det helt okej å längtar efter att gå ut på mornarna ;D

deere00
0

Har hästarna tjock päls så fryser de inte. När man lägger på täcke på hästen så lägger sig håren ner. Hästrna fryser som mest utan täcke när det är blåsigt och kraftig nederbörd ihop. Oftast så vill ju hästarna komma in pga av att de får mat inne. Hästarna mår bäst av att vara ut. Många kör med lösdrift.

elli-kleo
0

Dom får extra mkt hö. 2 av hästarna har extra varma vintertäcken och 1 har inte täcke alls, men han har tjock päls!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus