Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 1844 ggr
mille09
0

Galoppen är usel

Min häst kan galoppera när jag longerar honom eller släpper honom lös i ridhuset, men så fort jag sitter på kan han inte galoppera utan kommer in i passgång hela tiden, Vad gör jag för fel?

Tacksam för alla tips

<3 ferrets is the life <3

QuantasCurry
0

Hästen har antagligen inte de muskler som krävs för att kunna bära en ryttare i galopp. Passgång är ofta ett tecken på att hästen stressar eller inte orkar. Så det är bara att bygga muskler på hästen. När du longerar kan du låta honom galoppera i intervaller, men inte för mkt så du tjatar ut det. Klättra i backar och varför inte ta tillfället i ackt och pulsa i snön? :)

mille09
0

tack för tipset. Ska börja bygga upp hans muskler

QuantasCurry
0

ja så får du se om det blir någon skillnad :)

mille09
0

Förutom att pulsa i snön hur kan man få upp musklerna i ett ridhus till exempel, finns det några bra övningar som man kan göra i ridhuset?

QuantasCurry
0

Javisst, det finns massor. Beror ju lite på vilka muskelgrupper man vill komma åt. men en övning som är lätt, men ganska jobbig för hästarna är att trava över bommar. lägger man ut dom i hörnen, som en solfjäder liksom, är det ännu bättre. tänk bara på avståndet. det beror lite på mkh och steglängden, men inte kortare än 1 m på mitten. gärna 1,5 skulle jag tro. så cavaletti e kanon för ryggen. övningar där hästen får jobba med att lyfta på benen lite högre är bra. man bör även tänka på att bakbenen ska följa med.

mille09
0

Okej, tack för tipset :)

elli-kleo
0

Som som andra sagt så orkar din häst troligen inte.

Bygg upp musklerna genom att ..

• pulsa / rida i snö, korta pass!
  • bommar
  • cavaletti
  • minska - öka
  • avsaktningar - igångsättningar t ex skritt trav skritt trav eller trav halt trav halt osv.

Om hästen inte orkar bära sej i traven kommer den inte kunna göra det i galoppen, så träna mkt i traven tkr jag, så den får muskler osv.

lycka till

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

mille09
0

Tack :)