Wall Street Banker
Hejsan, Finns det någon här som egentligen vet någonting om denna häst som sägs vara så "elak"
Personligen tror jag inte på att det finns några elaka hästar och om hästen uppför sig besvärligt så gör den det utav en orsak.
Men men, det är vad jag tror då.
Men många envisas verkligen med att denna häst är översmart, dominant och född ond.
Är det någon här som har träffat denna Wall Street Banker? Som vet vart han finns och som vet någonting om hans livshistoria?
Han ÄR översmart och extremt dominant!
Han finns väl i nuläget i någon öststat eller Polen eller ngt sånt, men är enligt ryktet på väg tillbaka till Sverige.
Han uppför sig inte "besvärligt" utan farligt! Han uppförde sig likadant som mycket ung.
Orkar inte kommentera sånt här snart, det finns hästar som är jävliga utan annan orsak än att de är födda sådana - se även Nevele Pride t.ex. och även Neveles mamma var en riktig bitch!
Men vad menas egentligen med att han är översmart? På vilket vis?
Och hur kan dessa hästar ha blivit så som dom är om inte någon människa ligger bakom det?
Intressant, vill gärna se vad som skrivs så därför skriver jag.
Enligt mig så är uppförande miljöstyrt. Vi alla påverkas av det vi möter i livet och vårt sätt att agera skapas därefter.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 Jag håller helt och fullt med dig.
Har ju hört att denna hästens avkommor också blivit som han. Varför vet jag inte.. Men jag tror ju att det finns en anledning bakom.
#2: det jag menar med översmart är att han tänker lite för mycket
.
Det lustiga är ju att många av hans hingstavkommer är, om än inte lika illa men ändå, som han. Verkar ju konstigt om ALLA hans avkommer av hankön har behandlats illa och det inte är något som är medfött?
Tror inte människor ligger bakom i högre grad än att de valt att avla på "fel" djur.
Ta ex. Nevele Pride, han var ju jävlig mot både människor och djur redan som 3 månaders fölis, så jävlig att de var tvungna att skilja på honom och hans mamma!
Hingstföl efter WSB har ju jagat ut folk ur boxen (med regelrätta anfall som inte avbryts) redan som veckogamla, så något är det ju.
Men det är väl precis som människor och många andra djur, vissa föds med ett hårdare, "elakare" humör. (Elakare inom "fnuttar" för det är inte riktigt rätt beskrivning)
#5 håller med dig i ditt resonemang, vi har 7 st halvsyskon, egen uppfödning. Dom har alla olika pappor o ett av stona som var efter Gum Ball var en riktigt elak (lömsk) rackare. Vilket ju Gum Ball oxå va, han hade dom ju munkorg på) så den genen hade hon helt klart från honom för i övrigt var hon lik sina syskon i humör mm
#5, men tänk om det är så här att WSB har varit med om något trauma eller liknande, och hans första hingstföl också. Och då kanske människorna har trott att alla andra hingstavkommor också kommer bli som WSB och lixom behandlat dom som sånna. Eller vad vet jag, Ingen vet nog varför dom är som dom är mer än dom själva :P Annars kanske det är någon ärftlig psykisk sjukdom? Men om det är något psykisk medfödd ärftlig psykisk sjukdom så tycker jag att det är fel att kalla hästen elak som många gör. Det är ju trots allt inte hästens fel om det är något strul i psyket.
Ojj, vad gjorde Nevele mot sin mamma när han bara var 3 månader? :o.
Med avel kan man få individer att ha mer eller mindre lätt att utveckla vissa beteenden, men dom uttrycks inte om dom inte startas via miljö.
Så om en häst tex har gener som gör det lätt för att utveckla rädsla så syns inte rädslan från början genom att hästen direkt den kommer ut är rädd. Men den har lättare att utveckla och reagera med rädsla när den via miljön stöter på saker att vara rädd för. Om man använder denna häst i avel så är det stor risk att avkomman får lätt för att utveckla rädsla, men inte heller den kommer att vara rädd från början utan lära sig att vara rädd. Bär även den andra föräldern på anlag för rädsla så har avkomman ännu lättare att utveckla rädsla.
Lite beroende på hur man definierar ordet elak så får man olika svar, men en individ kan inte ha gener som gör det lätt att utveckla elakhet. Om man tittar i SAOB vad ordet betyder så får man bla dessa svar:
av låg kvalitet, mindervärdig, skral.
obehaglig, oangenäm.
ful, simpel.
besvärlig, krånglig.
elakartad.
moraliskt mindervärdig ond.
stygg.
Inga av dessa egenskaper är sådana som är genetiskt överförbara. Därremot kan orsaken till att man är elak vara av sådan art att den är genetiskt överförbar. Orsaker kan tex vara: smärta, rädsla, sjukdomar m.m. Dessa saker är genetiskt överförbara men betyder inte att individen varken utvecklar orsaken eller blir elak, det beror på miljön (dvs hur hästen växer upp och utvecklar sina egenskaper när den ska lära sig vad man är rädd för osv, hur den blir bemött av andra hästar och människor m.m.).
Sedan uplever jag att ordet elak innebär att man genomtänkt gör illa/skadar/sårar individer i sin omgivning. Det vanligaste bland djur är att dom reagerar på saker och ting, en häst blir trängd i boxen (den kanske har stor integritet och har lätt att känna sig trängd, det kan vara genetiskt överförbart, men även miljöstyrt) och då finns olika sätt att reagera på (vilket sätt man väljer att reagera på kan vara genetiskt överförbart eller miljöstyrt, men det är alltid startat av miljö). Är man elak så är det mer genomtänkt än att man reagerar på en situation, enligt min uppfattning iaf.
#8 Åh tack för en otroligt bra förklaring. :)

Alla människor som säger att djur är elaka är KORKADE!!!
"Det finns inga problemhästar, bara problemmänniskor", och så är det, vare sig man vill erkänna det lr inte.
Dessa "problemdjur" har hamnat hos fel människor, som inte har insett att dom inte klarat av djuret, och istället behandlat det så pass fel att det har blivit så"ond" i ett försök att ta kontroll (istället för att lyssna efter vad felet är, som oftast är felbehandling).
"Problemhästarna" är ofta väldigt smarta, och när de hamnar hos människor som inte kan hantera dom och som vägrar låta djuret gå vidare (av stolthet?) går det illa. Har själv en mycket intelligent häst här hemma, som en gång var en så kallad problemhäst och t.o.m stod nära bulten.
#10 Så sant, så sant.
Min häst kallas oerhört dominant av andra och jag vet att hade hon bott hos någn som hade dominerat henne så hade hon nog inte blivit den trevliga häst hon är utan hon hade nog varit "elak"/problemhäst. Jag ser ju bara hur hon reagerar när andra människor ibland hanterar henne. Hon har stor integritet och vägrar ta skit. Om man säger till henne genom att trycka ner henne/dominera henne så får man ett månster som är 20ggr värre tillbaka. Tvingar du henne att göra saker så får du en häst som nonchalerar dig, och tvingar du då henne att lyssna oavsett så kan hon ge sig på i försvar.
Har en kompis som har en problemhäst som nästan alla är rädda för, hon kallas elak. Jag kallar henne beundansvärd och ärlig (framförallt mot sig själv). Hon tar inte skit vilket innebär att ägaren får allt tillbaka som han ger henne. Ger man henne kärlek får man kärlek tillbaka, ger man henne stryk får man stryk tillbaka.
Det är få hästar förunnat att bemöta som dom blir bemötta - hela vägen.

#11 "Det är få hästar förunnat att bemöta som dom blir bemötta - hela vägen." Nyckeln som så många missar i sin hästhantering.
#10 jag håller med :) Men om dessa hästar är så smarta så kanske dom inte trivs med dom jobben dom har, denna Wall Street Banker är ju travare, hur kul är det för en smartis att bara springa runt runt runt, han borde få använda sin hjärna. För min hund kan bli odräglig om inte han får använda sitt huvud till tex spårning eller trickträning. Men när han arbetat med huvudet så är han foglig som ett lamm.
Fast nu ska vi inte snacka hund, men om man hade stimulerat honom mer med något som man behöver hjärnan till så kanske han hade varit en annan häst?
#13 Understimulans är absolut något som kan orsaka sådana beteenden som upplevs som elaka. Men om det hjälper på WSB vet man inte förren man tagit reda på orsaken till varför han är odräglig. Dock är undertimulans inte genetiskt överförbart, därremot är en hög nivå av stimulansbehov genetiskt överförbart, men det innebär då att även avkommorna lever "tråkiga" liv. Dock behöver inte travlivet vara understimulerande.

#13 Tror inte det är arbetet som han inte gillar, utan hanteringen och stimuleringen. En häst utför allt arbete man ber den om med glödje om man ger den rätt förutsättningar :)
#14, har någon försökt ta reda på varför WSB beter sig som han gör då? Men det kanske kan hända att han har ett stort stimuleringsbehov som är överförbart då?
Hmm, kanske inte, jag har inte så stor erfarenhet av trav så jag ska nog inte säga något 
#15 Men han kanske skulle ha mer stimulans då när han tränar. Typ.? :)
Det har du i och för sig rätt i, hästen gör ju det man ber om om hästen får något värdigt i utbyte, eller ja, så funkar min häst. Det minsta lilla hon gör kräver flera minuters kli på svansen hehe :)

#16 Kan bara göra gissningar då jag inte vet ngt om dom som hanterar honom eller känner hästen i fråga:)
#17, precis, och man vet ju inte heller i fall allt denna hästen gör eller har gjort egentligen är helt sanna. Mycket överdrivs ju nu för tiden.
#16 Jag har ingen aning om vem hästen är eller vilka avkommorna är eller vilka som hanterar dessa hästar. Så jag har ingen aning om hur han hanteras, vad han gör som folk uppfattar som elakt och jag har ingen aning om hur man försökt lösa dessa beteenden.
#13 Fast å andra sidan var det väl bara på banan WSB skötte sig? Förutom de enstaka gånger han sög tag i kusken i ngt annat ekipage. ( Han sprang med munkorg också).
#19 Det han gör som uppfattas som elakt är t.ex. att utan förvarning hugga, sparka, anfalla folk-när det inte passar herrn ifråga. Det jobbiga är ju att han har en otroligt söt och trevlig uppsyn men öronen nästa fastspikade framåt, även när han attackerar! Har sett honom suga tag i armen på en skötare och ruska omkring med henom, hela tiden med öronen framåt men med en "elak" glimt i ögonen. Svårt att förklara…
#20 Ja jag har hört detta. Men jag svarade #16 som frågade om man försökt ta reda på orsaken att jag inte kan svara på detta då jag inte känner till någon runt honom eller hans avkommor.