Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett03-bilder-filmer
Läst 2087 ggr
Zabbio
0

Testat western ^^

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har jag och Crow börjat ta western lektioner :)

Var riktigt roligt och nyttigt, och Crow ville lägga sig på slutet av lektionen.. tröttern.. :P

Han har aldrig sett en bom förr i hela sitt liv, så jag tyckter att han var duktig! Fast jag har lite svårt att hålla balansen när han skiftar mellan trav och tölt (dels har han väldigt stor trav, dels är jag inte särskilt van vid trav längre.. och i tölten har jag ju fullt sjå med att försöka hålla den ren utan att störa honom..) och just då känns det viktigare att hålla ett vettigt tempo och komma dit vi ska än att nöta gångarter. Det kommer nog av sig själv så småningom…

Vi fick gå över bommar, öva på att bara stå still, backa, snirkla runt koner (gick bra i skritt..) och kom över kortsidan på bron.. :3

Mycket nytt att lära sig och nyttigt att ha en tränare på marken som tittar och hjälper :) Det behöver vi!

Bilder och en film :) (vågar man visa? xD)

(jag och Crow är den mörka hästen närmast)

Som sagt.. mycket kvar att lära :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zaphix
0

Tycker det ser lugnt och trevligt ut. :)

Vem är tränaren?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

Måste lära mig att sitta ner i hans trav.. tappar allt när jag försöker rida lätt..

Zabbio
0

#1 Tack :)

Lars Bråve. :) Han bor ca 15 minuters ritt från mig.

Zaphix
0

Kände igen rösten, men insåg att det kanske bara var dialekten som var samma.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

Jättekul =) Härligt!! Hoppas ni tyckte det var kul båda två och kommer fortsätta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0

Jodå, har redan betalt för eresten av månaden ^^

CelsiusT
0

Är det en gång i veckan??

Zabbio
0

Ja, en lektion per vecka :3 Varför så förvånad?

CelsiusT
0

#8 Inte alls förvånad =P Bara blev så med frågetecknen.

Zabbio
0

Jag måste säga att han är faktiskt lite korkad.. :3

Skulle över ett par upphöjda bommar (typ 10cm over marken), och det var ju jättefarligt. Fine. Men så till slut tar han över en hov.. sen lägger han sig ner.. x_X

Får upp honom innan han hunnit lägga sig, men han fastnar så klart i bommen och backar runt halva ridhuset med den.. Skickligt, inte alla hästar som kan det! :3

Jajja, fick honom över igen till slut.. galna häst!

Han gick över bron på rätt håll dag, och fick beröm för sin galopp :)  Fattade galopp mellan galoppbommar, gick superfint, lugnt och kort. Stoppen på hängande tygel har han börjat förstå¨lite grann, när han vill :P

Men jag är inte säker på om tränaren uppfattat att han inte travar hälften av tiden, utan 'töltar' … han kallar det symaskinstrav och det kan jag väl inte säga att Crow har när han väl travar.. Han tar ju långa, strora steg.. inte så vackert för det mesta eftersom han breddar ganska kraftigt bak (oftast), men symaskinstrav får mig att tänka på.. små ponnier som trippar fram.. inte Crows älgtrav..

Jajja. Nästa gång ska jag fråga hur han tycker att jag ska ge hjälpen för galopp och trav, och vad jag ska göra när han töltar om jag vill ha trav istället (kan gott ha trav på banan och trav+ tölt i skogen. Måste ju inte träna tölten inomhus). Jag har ämligen lite svårt att få rätt gångart överlag, jag kan få trav men det tar ganska lång tid inan han fattat vad jag menar och det är frustrerande. Och så glömmer han gärna att det finns galopp om han väl travat..  Jag antar att tränaren inte vet hur jag ska göra med tölten, men han kanske kan hjälpa mig med traven och galoppen :)

Iaf fickCrow hyfsad trav ett par gångar idag också, jag behövde inte rida lätt utan kunde sitta ner utan att studsa av (fast kan ju inte säga att det var bekvämt x). Framsteg :) Bom-arbete är nog nyttigt för oss.

CelsiusT
0

#10 Herregud. Tur det gick bra och att han inte blev panikslagen efteråt.. Tokiga dom är ibland, lägga sig på bommarna..

Har du provat att ordentligt visa hur takten ser ut i traven? Jag hade problem i början med min häst att få trav, men då red jag lätt väldig övertydligt och samtidigt "pingade" takten med hälarna mot sidan, flytade även honom lite i sida (jättebra övning att göra på volt och jobba på med att flytta hästen utåt enbart för innerskänkel i den takt traven går i). Efter mkt tragglande släppte det för min kille och vi fick ordentlig ordning på traven (förra ägaren hade "jobbat" i 5 år med att få trav istället för tölt, men för mig gick det på några få månader med tydlig skilnad på hjälperna för trav och tölt)

Zabbio
0

#11 Vi kan fatta trav, men det tar lång tid innan den kommer (oftast). Och han släpper den lätt och bryter av igen. Sen tar det lika lång tid att få rätt på det igen.. Jag fattar genom att rida lätt, hålla emot lätt med ytterskänkeln och ''dunka'' innerskänkeln -mjukt- i takt, samtidigt som jag säger ''schh-schh-schh''. Han verkar lyssna mycket på ljud, även om det låter urfånigt att sitta där och väsa.. På rak väg böjer jag honom i en slags banan-skänkelvikning som han får gå ur så fort han fattat trav, har jag möjlighet rider jag hellre på en volt. Numera brukar det bara behövas en lätt påminnelse om böjning för att han ska travaute, fast ibland är det bara omöjligt..

Jag vill helst kunna sitta i traven, vilket börjar komma (bomövningarna hjälper mycket) eftersom jag tappar all balans och kontroll när jag försöker rida lätt, och han bara ökar och slänger iväg… på volt fungerar det hyfsat, men det tar lång tid innan vi får någorlunda sans i det. Nu senast kunde jag sitta nåtsånär (studsade inte av även om det var skumpigt) och då förstår han bättre av min inverkan utan att det slutar med att jag bara hänger i tyglarna..

Samma är med galoppen, när jag försöker fatta galopp (sitter tillbaka lite för att förbereda honom och sakta av en sekund, sen ger en mjuk galoppskänkel och 'gungar' in galoppen) blir det oftast sken-trav eller pass-tölt.. ibland hyfsad trav (kanske borde be om galopp för att få trav istället? :P) Ute fattar han galoppen direkt för det mesta, men det blir en snabb galopp som tar ett par språng att lugna ner. Den är dock 100ggr lättare att få ordning på än traven, när han väl fått den. Galopp fattar han lättast från tölt eller skritt, bådeute och inne, och det har jag väl inget emot. Så småningom  vill jag så klart att det ska gå lätt att fatta från trav också, men man fär väl börja med det lilla.

Men jag tänkte att tränaren kanske kan ge mig lite tips på hur jag ska sitta och vilka hjälper jag ska använda för att få trav respektive galopp. Kanske han kan se något från marken som jag själv inte har märkt.

Så, vi KAN fatta trav och galopp om jag bara tjatar tillräckligt länge.. men jag känner att det måste vara något jag kan göra bättre för att han ska förstå vilken gångart jag är ute efter. Något jag missar.. för HAN gör allt  jag ber honom om, så länge han bara förstår. Men när jag ber om olika gångarter blir han ofta väldigt uppstressad.. jag undrar om jag ger dubbla signaler och hur jag i så fall kan ändra det..

Tölten är aldrig problem med, den kommer bara jag tänker det, och när hanväl fattat trav brukar han hålla den så länge jag kan hålla mig balanserad. Han får altid beröm och eftergift så fort det blir rätt och jag gör mitt  bästa för att han inte ska bli stressad.

Just på lektionerna känner jag att jag inte får tid att arbeta fram rätt gångart, och eftersom jag inte är säker på om tränaren ens uppfattat det problemet så har jag hittils låtit det bli vad det blir (oftast trav vid bommarna). Men om jag tar upp frågan kanske vi kan hitta en lösning.

CelsiusT
0

Tycker absolut du ska prata med tränaren om det.

Zabbio
0

Ja, det kan ju inte skada :)