western sadel til travare :) Vad har ni?
Jag vet att inte minst travare är olika i exteriören från häst till häst (liksom alla raser), och att bara för att en sadel passar en, så betyder det inte att den passar en annan.
Men ändå, kaske det finns något mönster :P
Vad har ni som rider western för sadlar på era travare? (eller för all del, skogsmullar med westernsadlar får lika gärna svara ;)
Märke, bom, sits, vidd osv?
Och hur ser hästen den ligger på ut i ryggen?
Jag sparar till en westernsadel för Crow, inte så lätt när man har runt 3000r i månaden, som ska räcka till mat, bensin och foder.. :3 Men lite extra jobb ibland hjälper till. Fram tills att jag har pengar kan jag ju kolla på sadlar iaf:P
Söker mest på begagnatmarknaden för att förhoppningsvis hitta en vettig brukssadel till vettigt pris.. problemet är att jag ju inte har en aning om ifall en sadel kan passa utan att ha provat en likadan. och även om den bara kostar ett par tusen är det dyra pengar att ligga ute med tills den är såld, när man inte har några.
Kan tänka mig att lägga 4-5000 kr på en passande sadel i bra brukskick (de där latigos eller vad de heter och sånt kan man ju byta, men bommen måste vara bra/hel och den behöver ju inte se helt skabbig ut). Gärna svar för att matcha brösta och huvudlag, men det är det minst viktiga.. :3
Crow har en ganska bred rygg vid manken där jag vill ha sadeln, relativt rak rygg och dessutom är sadelläget ganska kort har jag fått för mig.. vill helst inte att anläggningsytan är mer än 45-50cm (de gånger den varit det har han knuffat fram sadeln så att den tryckt mot bogbladet.. pga det har hans muskler vid manken tillbakabildats, men de är i stort sett tillbaka till det normala nu.) Jag har kommit fram till att 15" sits passar mig, de sadlar jag provsuttit (iofs bara på hööks, men iaf) har satt mig i en bekväm position på den storleken. Sen är jag lite rädd för vissa sadlar som är väldigt.. lutande? I sitsen.. vill nog helst ha en sits som är ganska jämn.. Har dock aldrig provat en annan modell, så vad vet man :3
Har kommit fram till att den sadeln på Hööks för 3995kr nog passar Crow, storlek 15" och vid. Är lite skeptisk till Hööks sadlar, men budgeten är ju låg och jag har hört att det trots priset är en vettig sadel som är byggd på ett ok sätt.. Även om det säkert inte är det finaste lädret osv. Jag hittade inget fel på den när jag klämde och kände iaf.
Provade den sadeln mot flexi-curve avritningar från Crow, så den har aldrig legat på honom. Därför vet jag ju inte om den faktiskt passar, men jag tror att den gör det.
Hur somhelst så köper jag hellre en begagnad sadel för samma pris men av bättre kvalitet.. om jag bara visste (eller var nästan säker på) att den faktiskt passar. Hööks sadeln kan jag ju prova och lämna tillbaka, det är krångligare om man köper en sadel över nätet av en privatperson.. :3
Lite bakgrunds info, men hur som haver.. vad har ni för sadlar?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag köpte en begagnad höökssadel (pleasuremodellen) till en av mina grabbar. Den var bara använd ca fem gånger innan jag köpte den så den var i stort sett ny. Jag är nästan bara positivt överraskad ännu sålänge iallafall. En kompis till mig som är duktig på westernsadlar gick igenom den ordentligt och hjälpte mej att prova om den passar och även hon blev positivt överraskad över kvaliten till det priset. Det enda som jag har haft problem med är stiglädren (heter det så på westernsadlar?) Pluttarna som ska stoppas i hålen för att få rätt längd är lite korta så den ena åkte upp några gånger när jag skulle hoppa upp men vi satte i en liten vagnsbult med den rundade sidan in mot hästen så nu funkar det bra. Den modellen finns det skapligt många av på säljsidorna till bra priser. Jag gav 2000 för min :o)
Vad kul att höra! :)
På min gamla delfoderhäst ligger en Hööks-sadel bra, minns inte modellen, men låg i den prisklassen du nämnde.
Men..
Han är överbyggd och har hög manke, han är framförallt smal över bogarna, men bred längre bak. Mindre lätt att hitta sadlar då ridhästar oftast är smal där han är bred.
En sak som min stallägare har tipsat om och varmblodet använder när de lånar hennes sadel är en upplyftande pad.
En pad som är tjockare fram än bak så den lyfter upp sadeln lite grann. Då hamnar sadeln i ett bra läge och den skjuts inte fram på samma sätt som sadlar kan göra på överbyggda hästar.
#3 Ok,, Crow är inte överbyggd och är ganska vid framme vid bogarna också :) Men bra att veta