Hö i kollektiv
Ni som står i kollektivstall där var o en köper sitt hö har ni problem med att en del ger dåligt hö? Där jag står med mina hästar har vi fem hästar i "min" hage. Fyra av hästarna har bra hö medan den femte hästens ägare ger vad som helst. Förra året köpte hon in ett antal storbalar där höt var så dammigt och luktade mögel. Hon kunde inte förstå att höt skulle vara dåligt. Vi kom då överens om att hon inte fick ge det i hagen utan bara inne till sin häst. Hästen har problem med luftrören som är konstaterat av veterinär. Han började ju såklart hosta efter ett tag. Rundbalarna ställdes åt sidan i väntan på att bonden skulle ta tillbaka det. I år har hon tagit hem en bal åt gången. Igår har hon hämtat fram en av dessa gamla dåliga balar (som 7 mån senare fortfarande står kvar i väntan på att bli hämtade) och börjat ge av det. Vad gör man? Jag vill absolut inte att mina hästar äter detta hö. Hur ska man förklara för människor som inte vill förstå?
Vi har en del av våra hästar i ett kolektiv stall. Vi tycker det är enklast att man köper från ett enda ställe och sen betalar man det man använder. Då dlipper man lliknande problem som du har. Du kan ju föreslå det till nästa gånng ni ska köpa in hö?
Vi är två hästägare i samma hage. Vi köper gemenamt åsså betalar hon 1/3 och jag 2/3 (jag har 2 hästar och hon 1). Det är det enklaste tycker jag. Jag skulle nog inte gå med på sådana snurriga förhållandne som att alla ska köpa från olika ställen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi köper/fixar eget hö, lägger upp i höpåsar för varje måltid (morgon,lunch,middag,kväll) och det ges i hagen. Alla hästar går i egen hage ute och då blir det ju lite lättare att ge "rätt" hö.
Skulle någon ha bal som är möglig finns det inte en chans i världen att någon skulle vilja ge det till sin egen eller ngn annans häst! Huuu!
Men alla i "mitt" stall är verkligen toppenstallkamrater, och är seriösa, håller till regler osv. Skönt att veta att allt blir som det ska! :)
#3 Går alla era i egna hagar? Trist tyckr jag

Ja jag kan hålla med om att det lättaste vore att köpa från samma ställe men det är knepigt när vi har så olika syn på vad som är viktigt, pris eller kvalité.
vi står i kollektivt och vi har haft i år att stallet köper in Hösilage och sen betalar varje box för det dom tar 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

6, Det verkar ju smart. Hos oss hyr alla bara box och var o en fixar allt annat själva. Han som äger stallet är inte engagerad i det utan hyr som sagt bara ut boxarna. Skulle aldrig gå att få med alla på att köpa från samma hö-bonde tyvärr.
Aa, okej. ja i vårt kontrakt så får man inte köpa eget hö. Eller man får tror jag men det finns redan hö i stallet som man får ta eller åka och hämta eget och ha det ute ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !