Hjälp snälla
Jag behöver lite hjälp och vägledning .. i alla gångarter samt med samling, form, balans och muskler
Skritt
Jag kan ganska lätt reglera hans skritt. När man har långa tyglar går han med sänkt huvud, men så fort jag tar i tyglarna kommer han "upp". Jag har jätte svårt att "få honom i form" och få honom att "arbeta".
Trav
Jag har lite svårt att korta traven, men kan ha den i ett "normalt" tempo och även öka den. Han vill gärna bli låg och lite lång och hänger gärna lite tyglarna. Om jag inte låter honom "vila lite på handen" höjer han halsen och blir lite kort i halsen och går raka motsattsen till form.
Galopp
Eftersom inte traven och skritten funkar så jättebra så har jag inte jobbat så jättemycket med galoppen. Det är lite snabb och han orkar inte "samla ihop sej". Han tar galoppskänkeln bra och har en ganska fin galopp om man bortser från att den är snabb.
Jag skulle vilja få mer aktivitet i bakbenen och att han lixom arbetar mer med dom. Höjer ryggen samt att jag ska kunna reglera hans gångarter mer och kunna samla. Även att han kan sänka huvudet utan att hänga i tyglarna.
Han är lite dåligt musklad, så skulle behöva bygga upp lite muskler ;) men har inte tillgång till att träna så mkt i backar, vad kan jag träna då?
Jag misstänker också att han har lite problem med balansen - övningar?
Vill ha tips, övningar, träningar osv osv om allt det här
OBS! Jag "sågar inte ner honom" eller liknande och är inte ute efter att han ska "kröka" på nacken utan jag vill få honom att arbeta i en bra form .. bara så ni inte missförstår det ;)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Hej!
ja kan råda dig till mycke off road runt stockar o stenar o sov ..n
om du har till gång till skog.
jobba myr steg de vill säga ta typ 3-4 steg stoppa o backa upp nått steg o fort sätt ett par gånger stopp o backen gör att han anväder bakdelen o få med den på ett bra sätt o dess utom stärker den rumpan en del.
prova att använda skänklarna mer för att få honom att sänka sig ner i form ta inte mycket i tyglarna .
(vissa försöker då öka tackten men har du tränat stopp o back kan du häva den ganska bra. )
nåra tips som funkat på de travare jag haft .
lycka till alla gång arter kommer o för hoppnings viss blir du nöjd.
viktigt i början är dock skritt mycket skritt är de bästa råd jag kan ge