Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 2056 ggr
mco92
0

galopp?

Jag har fått i "uppgift" att rida en travare på min praktikplats som innan gått trav, och sen reds in för att vara monté häst (hon startade nog aldrig).

Så hästen är inriden i alla fall och tar skänklarna för skritt trav och framdelsvänding. Hon verkar vara lättlärd och jag har lyckats galoppera på henne 2-3 gånger i paddocken.

Och nu till frågan, hur har ni gjort när ni lärt eran häst att galoppera?

Jag vet två alternativ:
1: göra det från marken, longera och ge galopp på kommando och gå den vägen.

2: Skänkla på henne tills hon galopperar.

Men om vi utesluter metod 1.
Hur många har visat galoppskänkeln och skänklat på tills hästen börjar galoppera? Och hur lång tid har det tagit tills hästen förstår att den ska galoppera?

mco92
0

såg att det fanns många sådana här trådar!
Förlåt!
ni kan nog ta bort den här tråden

ebengtssson
0

ett bra sätt är att rida efter en annan häst som galopperar eller ta galoppskänkeln i en uppförsbacke :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

mco92
0

Jag har faktiskt provat det också :) men då tog hon bara några steg med frambenen och travade med bak. Vi har ridit ut i grupp och när dem har galopperat fort framför så är hon inte långt efter med sin trav :P Så vad jag har märkt så är det enklast i paddocken, så börjar hon galoppera i ett hörn :)

ebengtssson
0

okej, kommer inte ihåg hur jag lärde mina att galoppera men om du hoppar så kan det funka med :) Se bara till att hästen har någorlunda balans när du fattar galopp :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Phila
0

Jag lär min häst det genom att jag sätter upp ett hinder nära hörnan och fattar galopp direkt efter hindret, då får dom inte galoppen ganska lätt, du går från hyfsat högt till ner så att du kan hoppa med bara om och det ska inte vara några problem så gjorde jag och det gick bra för mig. Mer frgor kontaka mig på elenora.geson@hotmail.com :) jag håller på med exakt samma sak som du fast galloppen sitter ganska bra

may-britt
0

finn en bakke inte for bratt men en lagom ute i  skogen och fatt galoppen der en stund sen kan du  gjöre det på  banan hästen moste ha galopp musklene för den kan fatte galoppen rett fra skritt eller på banan tren i  bakkar

Romulus
0

jag tömkörde och longerade min först. drev på, ropade galopp, och han galopperade. sedan flyttade ja över de till ridningen. väntade tills han travade lugnt, la till galoppskänkeln och ropade galopp!
nu lyssnar han helt på röstkomando (:

Zaphix
0

Min häst har jag precis börjat träna galoppen med nu, framför vagn fungerar det riktigt bra, driver på, håller emot i tömmarna och säger galopp. Överöste med beröm första gången, och efter det fungerar det okej, men ger fortfarande en massa beröm och viloaus efteråt som belöning. Trodde inte det skulle vara så lätt att lära en travtränad häst att galoppera framför vagn. :)

Tränar också galoppen från marken. Gör först övningar för att få hästen mjuk och avslappnad. Tar honom sedan på volt driver på och säger galopp, blir lite slängtrav först innan han tar den, men så fort han fattat galoppen så ger jag eftergift och låter honom galoppera tills jag ser att han börjar bli obalanserad och tappa framåtbjudningen (typ ett 3/4 varv) och då ber jag honom sakta av.
Fungerar bra än så länge iaf, men han har inte riktigt lärt sig kommandot än, men det kommer.

Från ryggen har jag inte tränat så seriöst än, drivit på i paddocken och berömt en massa när han fattat galopp nån gång. Lekt med galoppen ute nån gång, drivit på i uppförsbacke och gett massa beröm när han tagit galoppen.
Det sista fungerar bäst verkar det som.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

anyberg
0

Detta läste jag i en väldigt bra bok idag, den heter Skola din häst till ökad samling och hållbarhet av Katrin Wallberg.

"Många varmblodstravare har ett lite speciellt problem med galoppen. Till skillnad från kallblodstravaren så breddar sig varmblodstravaren när den travar snabbt. Med det menar man att den sätter ned sina bakben lite snett utåt sidorna, så att de hamnar utanför framhovarnas spår. Fördelen med det är att hästarna kan ta längre steg när de travar utan att riskera att slå ihop bakhov och framhov. Rent fysiologiskt kan hästen inte vidga avståndet mellan sina bakben. Vad den istället gör är att den skjuter fram höften så att hela bakbenet riktas lite åt sidan. När sedan det andra bakbenet sträcks fram så skjuts den höften fram så att även det bakbenet rör sig snett ut åt sidan. Den får därmed en pendlande rörelse i bäckenet, där den i varje steg växlar mellan att föra fram höger och vänster höft. Detta rörelsemönster leder till problem i galoppen, eftersom hästen måste kunna föra fram den inre höften och hålla kvar den i ett framskjutet läge för att kunna hålla en ren galopp. Om hästen inte kan det så kommer den få en travliknande rörelse med bakbenen samtidigt som den galopperar med frambenen. För att få en sådan häst att galoppera rent måste den först lära sig att kontrollera sina höfter. Det kan man inte lära den i galopparbetet, utan det måste den lära sig genom arbetet i skritt och trav. För att hästen ska kunna hålla inner höft framför ytter höft så måste den hela tiden ha en ren böjning genom hela kroppen, även i skritt och trav. Oftast får hästarna svårt att hålla böjningen ren om de skjuter på för mycket med sina bakben, så att de hamnar för långt bakom kroppen. Skjuter hästen ifrån med sitt inre bakben så att det står kvar långt bakom hästen så kommer den föra bak innerhöften för att lyckas nå så långt bak med inner bak. För att undvika detta måste man lära hästen att ta kortare steg. När steget kortas av försvinner det extra påskjut som medför att hästen står kvar på bakbenen långt bakom kroppen. I galoppen blir detta ännu viktigare än i skritten och traven. Hästen måste alltså börja lära sig att galoppera i en galopp med ganska kort steg och en ren böjning genom hela kroppen. Det åstadkommer man lättast i en väldigt samlad galopp."

Ja va ska man säga…lycka till? :)

deere00
0

Jag har galopperat mycket ute i skogen på mig häst. hon kunde galopp när jag köpte henne men inte så bra. Så vi tränade mycket ute, nu kan vi kan galoppera på banan i kort galopp. Det kommer ha tålamodGlad

LMTninis
0

Min häst lärde sej galoppera i hagen xD helt själv :O

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

Birke
0

Det är ju inte så att de inte vet hur man galopperar, utan att de saknar musklerna som krävs.

velepa1986
0

Jag hittade en bra text som heter från travhäst till ridhäst - tips och fakta. Mycket bra information i den texten, om de är en häst som kommer från banan.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/