Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett05-utrustning
Läst 1879 ggr
proppis
0

Sadelunderlägg

Hej, min häst har varit sjuk och "stått" under en längre tid, nu när det är dags för igångsättning så har hon naturligtvis tappat en hel del muskler och sadeln ligger inte riktigt bra….

Har kollat på några paddar (underlägg) på Hööks, och undrar om någon här har någon erfarenhet av dem?
De jag kollat på är Teddypad, Bomullspad och Showmaster Absorb impact pad.

Jag har aldrig använt pad tidigare och funderar lite kring dessa gelpaddar, använder man shabrak under, eller tar det bort gelens effekt?

Någon annan pad ni har att rekomendera? Det är alltså bara under en begränsad tid, annars skulle jag köpt en ny sadel till henne =)

Emelie89
0

Fårskinnspadd skulle jag rekomendera då dem dämpar tryck väldigt bra.  Men kolla också noga hur sadeln ligger med padden innan ridning.

Om hon går att köra så skulle jag rekomendera att skritta i uppförsbackar med vagn för att bygga muskler så kanske du slipper padd sen.

Jag brukar alltid ha schabrak under paddarna. Men det finns ju hela fårskinnspaddar som är som en vojlock. :)

Sen har du även Jolly Pad (tror dem heter så?) dem där tjocka paddarna som ska vara bra :)

sthlmsjenna
0

teddypaden är väldigt tjock. köpte en sådan idag.

och man ska ha schabrak under gelpad

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

velepa1986
0

Jag använder alltid gelpad, dom ska ju fördela trycket och är bra för hästar med känslig rygg. Jag har teddypaddar också men dom använder jag inte längre eftersom sadeln han har passar och skulle bli för trång om jag hade en sån under.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Emelie89
0

Polly pad hette dem nog föresten :)

sen beror det ju som sagt på HUR sadeln sitter! bästa är om du kan testa och låna av en kompis och sedan kolla på hästen hur märkena efter sadeln ser ut så ser du hur det har legat och vad som passar bäst.

proppis
0

Tack för alla svar!

Då vet jag lite bättre och har nått att fundera på.

Har också funderat på att köra henne, men hon har inte gått framför vagn på minst 10 år, så de blir nog att ta det lugnt även där =)

velepa1986
0

Rida barbacka i början är ju också ett alternativ :D

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Emelie89
0

Jag rekommenderar inte att rida barbacka på en häst med dåliga muskler då har du inget som dämpar trycket och du sitter direkt på hästens ryggrad….

så isf någon sorts bomlös sadel skulle vara ett bättre alternativ!

Du kan ju longera med ispänningsrem lite försiktigt så hon arbetar med ryggen eller bara leda henne i grymt branta backar.

deere00
0

Jah kan rekomendera Bomlös sadel. Passar på alla hästar och klämmer inte. Har en sådan sadel plus en allorund.

Red mycket i den bomlösa i början tills hon hade byggt upp muskler.  Perfekt sadel om man ska rida ut på en lång runda så slipper man skav sår oxå.  Min heter (Barefoot)

Rafflan
0

#8 skav sår? från vad? :S

deere00
0

typ från rumpan om man har obekväm sadelGlad

Rafflan
0

#10 haha okey, tur att inte alla allround sadlar är obekväma då ;D

Linnea
0

#7 Jag rider ofta dressyr barbacka på mitt russ som inte har så bra ryggmuskler därför att jag sitter skitdåligt i sadel och han arbetar bättre när jag sitter barbacka. Sen får han alltid lite ryggmassage efteråt =).

Skynda långsamt så går det fortare.