Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1764 ggr
santo
0

Försäkringsvarning

Jag vill bara varna alla som har ridtravare, så att ni inte blir lurade som jag har blivit.

Jag har min häst försäkrad hos Agria sedan 11år tillbaka, när försäkring togs så anmälde vi att det var ett varmblod som enbart skulle användas som ridhäst (eftersom det var vilkoret för att vi skulle FÅ hästen).På de senaste utskicken från försäkringsbolaget har det stått aktivvetrinärvård, vilket jag min godtrogna männska har tolkat helt fel. Nu i veckan har vi varit hos veterinär för första gången då han har visat lite hälta efter bus i hagen. Det visar sig nu att den försäkring jag har haft hos Agria inte gäller för (bland mycket annat) hältor, då de hade registrerat honom som aktiv travare (trotts det vi meddelat dem när försäkringen tecknades).

Jag vill med det här inlägget bara rekomendera er som har försäkring hos Agria att kolla så att er häst inte står som aktiv travare efter som den försäkringen har MÅNGA förbehåll. Flera andra bolag som vi nu har kollat med har inte den här uppdelningen. Hoppas det bara är jag som har gått på den här niten.

Rafflan
0

Du verkar inne på det där med hältor och försäkringar, vilken försäkring ska man ha som man vet täcker hältor?

polgara
0

En aktiv travare går väl inte att försäkra i en vanlig A1 försäkring, det har jag på min travare som går som skogsmulle

[Zkold]
0

Jag har If och allt har fungerat kanon, har fått minsta lilla tillbaka när det varit olika grejer.

Boefje
0

man måste ju alltid ha en veterinärsbesiktning med böjprov, om man haft hästen på trav förrut, annars blir benen (haltor etc) oförsäkrad) Det sa till och med agria till mig ! Kolla om din häst har en sur strale eller rot i hoven, det måste behandlas, tyvärr kollar inte varje hovslagare upp det, men det är en orsak att hästen kan blir halt ! no hoof, no horse

chriisse
0

Jag har likadant på min travartjej som just nu är halt och behandlas. Hon har reservation för hälta och det beror på att hon inte har gjort ett böjprov vid veterinärbesiktningen. Och om hon skulle bli frisk efter dom här behandlingarna så kan vi endå inte försäkra henne för hältor då hon har gått över "åldersgränsen" för att försäkra om. Tyvärr..

Boefje
0

hur gammalt är hon ?

CelsiusT
0

13 år är väl åldersgränsen hos agria? Eller är det 15 år? Gäller det från och med det år dom fyller 13 isf?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Em--ma
0

Det var likadant på min syster häst, han var dock Svensk Halvblod, men han är försäkrad hos Agria och Försäkringen täckte inte hältor ''/

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Miica
0

#7 du kan förstärka om hästen upp till 16 år. därefter blir de bara veteranförsäkring! =) OBS det blir alltså veteranförsäkring om man nyförsäkrar dem i agria sen. Upp till 20 år eller 21 tror jag!

deere00
0

jag vetrinär beskitdade min häst innan köp. Hon är försäkrad hos agria. Vetrinären skrev allround häst.