Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1379 ggr
Rafflan
0

Spara på benen?

Att tränas och tävlas på banan sliter ju på hästarnas ben, och endel/många får sluta sina dar pga att benen inte håller.

Så nu undrar jag lite, hur jag sparar på min hästs ben i framtiden så han ska hålla så länge som möjligt?

Vad är det viktiga? Saker som lindor och benskydd för stadga, ordentligt med skritt före och efter ridturen, mycket ridning i skog och mark?

Ja vad säger ni? har ni några tips?

emeliekarlssoonn
0

Det bästa är att rida hästen rätt. Alltså att hästen ska bära upp sig rätt med vikten på bakdelen.
 Jobbar min så gott som utan kontakt i munnen. Dels för att kontakten kan göra att hästen lägger tyngden framåt och då hamnar hästen på bogarna, men även för han annars bara krullar ihop halsen och inte jobbar rätt utan spänner sig istället.

tesslan
0

Jag säger nog att man ska skritta väl före och efter ridturen+att rida mycket i skog och mark så att det blir mjukt för benen och så att de får lyfta på dem. Själv så skrittar jag minst en halvtimme före och efter ridturen och jag rider nästan alltid i skogen, jag rider i paddocken en gång i veckan och den är bara en gräs lägda så att det ska vara mjukt.

Men man ska inte bara rida på mjukt underlag för att det sliter också på benen så man kan ju variera lite. Men om man har en paddock med sand så var noga med att det inte blir varken för lite sand eller för mycket. 

Men jag tycker nog att man bara ska linda/använda benskydd om hästen är klumsig eller trampar sig, jag använder bara på mitt russ efter som att han inte är så jätte smidig =) elr om jag ska hoppa.

Jag tror inte det har något med att hästen ska jobba rätt eftersom att det bara ´´sparar på kroppen då´´, det sliter ändå på benen, låt hästen ha kul så kommer den att ge dig tillbaka så mycket. Jag tror att allt som man gör sliter på hästen men man kan ju förebygga skador genom att man skrittar mycket så att det inte samlas några slaggprodukter i benen.

Detta är bara en teori som jag har, jag kan inte säga att det är hundra eftersom att alla hästar är olika.