trickträning ?
Jag funderar på att börja trickträna Jollan, alltså enkla trick som "stanna" och kram osv. Jag undrar om det är någon annan här som tricktränar sin häst :)?
Är lite orolig att hon ska bli tiggig också men det kanske finns en lösning :)?
Hejsan!!
Jag hade själv tänkt börja att trickträning min medrytare häst Glittra då. Hade tänkt testa Klickers och även lite godis.

Jag planerar att börja, kanske med klicker. Men först jobbar jag just nu med miljöträning, bygga upp en relation och skapa en komunikation som båda parter först¨år. Hoppas kunna börja med trick om ett år/halvår :P Tid är nyckeln till allt! Aldrig för brottom helt enkelt,
För att slippa tiggning så använd inget godis eller mutor alls. Använd dig av ditt kroppspråk och röst+mycket beröm och uppmuntring;D
Det finns hur mycket som hällst att lära sig om trick träning. Men man behöver inte kunna mycket för att göra tricks med sin häst. Hästen behöver inte lära sig något, men vi behöver lära oss hur vi ska vissa vad vi vill att den ska göra.
När man säjer att -Jag har lärt hästen.. är det igentligen vi som lärt oss av den. Så ser jag det:)
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Jag "tricktränar" min häst lite grann, fast egentliigen så leker jag nog in saker med klickern och endel kan kallas tríck och andra inte.
Det första jag lärde min häst var att böja bort huvudet för att få godis, gick snabbt, typg tre klick så hade han fattat det och nu behöver man bara titta på honom när han vet att man har godis och han vänder bort huvudet.
Väldigt praktiskt sak att lära hästen.
Sedan har jag mest lekt med klickern på andra sätt, för att få honom att sätta i foten i ett däck, jaga däcket för att få sätta ned foten. Totalt oanvändbart, men roligt. :)
Klickade in häromdagen att gå sidvärts mot tunna, välta med sidan och sedan gå sidvärts över, inte trick, men ändå bra att klicka in saker som kan vara läskiga.
Igår började jag target-träna, klickade in att han skulle sätta mulen mot en plastpåse. Detta ska vi nu använda till lite roliga saker, trick bland annat.
Nästa steg i planeringen är att lära in apportering, ska bli roligt. :)
Så att klicka in trick tror jag helt klart på. Jag har inte fått en tiggig häst även om jag tränar med godis och han kan få godis bi tid och otid. Detta pga. han helt enkelt aldrig får tillfälle att tigga. Han får inte stå så nära mig att han kan rota i fickor, krafsar gör han ibland men slutar när han märker att man ignorerar honom. När han inte stå så nära mig i vanliga hanteringen så kan han inte tigga.
Har "tränat in" vinka och bergsgeten.
Med godis, ja. Har inte några problem med att han blir tiggig.
Har dock varit strikt med att tänderna använder man inte hur mycket man än vill ha godis.