Barfota?
Jag har haft min barbota sen i somras och de har fått så jävla bra. Min hovslagare har sagt att bästa snösulan är barfota så jag tänkte prova de i vinter. Men nu senaste veckan när de blivit hårt han han blivit väldans öm. Han vart verkad för 1 vecka sen också.
Är de någon här som har sin häst barfota? Har dom blivit öm nu när de blivit hårt i marken, och hur lång tid brukar de ta för dom att vänja sig?
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Jag har aldrig haft egen häst, däremot så har jag ridit på en nordsvensk tidigare som gick barfota året runt utan större problem. Men jag tyckte att det kändes osäkert när det var halt. Hästen å andra sidan var nog rätt så säker på fötterna även om han halkade. Inte mycket till hjälp är jag rädd, men ville bara dela med mig av min lilla erfarenhet.
#1 håller med dig om känlan av osäkerhet när dom är barfota just på vintern iaf här lite längre upp i landet
Även om mina hästar skulle klara av att ridas barfota skulle jag aldrig kunna lita på säkerheten att dom håller sig på benen när dom sträcker ut, så för min del är det skor som gäller

Fast de är ju mer osäkert när hästarna går med styltor.
Sandra
Jag har ena hästen helt barfota och har haft hela tiden och andra skodd bara fram, vi tog av bakskorna i våras.
Unghästen var barfota hela förra vintern (har aldrig haft skor) och hon gick omkull förra vintern. Hon hade svårt att gå och ibland fick jag knappt ner henne till stallet utan att hon såg ut som bambi på hal is (hon är annars väldigt stabil). Så om dom är så bra att ha barfota vintertid vet jag inte. I snön är det ju inga problem, men på plogade vägar blir det ju glashalt. Har du skor på så får du ju bara vara uppmärksam när du går från djupsnö till plogad väg, annars är det ju ingen fara.
Båda hästarna blev ömma i sina vita fötter (dvs båda bakfötterna på båda hästarna) nu på hösten när det var väldigt blött ute, men nu när det börjar bli hårt igen är det inga problem längre (eller iaf så minskar problemen nu vartefter det blir hårdare, fortfarande geggig hage vissa dagar och då är dom mer ömma).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi brukar smörja innuti hovarna med hovfett så slipper man eventuella styltor, kletar lite extra närmast skon/hoven så inte snön får nåt fäste där
Perfekta snösulorna är glass lock. Man skär ut efter hoven, lite mindre. Sen trycker man in "sulan" under skon. På så sätt kan man tabort sulan efter ridpasset så sliter det inte på sömmen som vanliga sulor gör.
jag vill gärna ha skor med ordentligt med brodd. Fläkskador är farliga skador och händer lika lätt till och från hagen som i hagen eller under en ridtur..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#4 Fick ett bra tips av min hovslagare, att kasta ut de man mockar t i hästarnas stigar. Tänker man efter så bajsar alla hästar där dom går mest, i sina stigar. De är ju bra för andra också, inte bara barfotahästar för de kan ju va halt för dom med skor också.
Förra vintern när han hade skor hjälpte ingenting för mig, provade sulor, tjära och hovfett. Hästarna gick omkring med styltor hela tiden och halkade runt. Skithalt va de för dom. Speciellt när dom kom in i stallet..
Går de inte så kan man helt enkelt slänga på skor, inte svårare än så..
Jag vet i alla fall varför han är öm, kom fram till i tråden på ridsport att han blev lite för mycket verkad sist.. de med att de plötsligt vart hårt gjorde nog att han vart lite öm..
Sandra