Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 4681 ggr
Clarissa
2010-04-02 02:56
0

Tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vet jag inte om det finns någon artikel om detta eller så, men fins det så får ni gärna säga till =)

Jag och min kompis har då och då varit och tagit hand om ett par hästar, ridit, pysslat osv. Nu efter påsk kommer vi börja med projektarbete i skolan och ska ha det i ett år ungefär, och vi har valt att använda en av hästarna vi tar hand om, ett varmblodssto som heter Born To Run, men kallas till vardags Ebba. Ebba kan i princip bara skritt och trav, och har galopperat med ryttare på ryggen. Är dock inte något utbildad alls så det är det vi ska göra under vårat arbete.

Anledningen till att jag skriver här är att vi jättegärna vill ha tips på olika träningsmetoder och hur man på bästa sätt kan utbilda/rida till (eller vad man ska kalla det) henne. Hon är född 1999, slutade tävla trav 2003 och nu har hon mest gått i hagen som sällskap till ägarens andra häst.

Hon är väldigt ouppfostrad, inte så mycket hanterad från marken och har väldigt svårt för att vara still. Har jobbat henne lite grann ifrån marken, fick bra resultat men det finns otroligt mycket att jobba på med denna häst.Är jätte tacksamma för hjälp =)

Slänger upp en bild från i tisdags när jag red henne senast.

Kan uppdatera mer här om henne om någon vill veta mer, finns film så kan lägga upp intresse finns. Men som sagt, har ni något tips, dela gärna med er =D

Clarissa
2010-06-17 03:01
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

http://www.youtube.com/watch?v=Af4bju0N6T0

Film från i måndags ( 14/6-2010) då jag red Ebba lite i hagen. Har inte blivit riden sen i mars innan i måndags, och hon var ändå otroligt mkt bättre och försökte verkligen göra som vi ville. Men hon förstår inte riktigt än. Dock fick vi resultat på det vi mest av allt ville göra. Vilket var att få Ebba att stå stilla vid uppsittning samt uppsuttna halter.

Började med att jag skulle sitta upp, och Ebba stod snällt stilla medans jag satt upp, gick iväg något steg men sen stod hon stilla tills jag bad henne gå. Stort framsteg där =)

Sedan, när jag red, provade jag att göra flera halter, och hon stannade nästan direkt, och stod stilla tills jag bad henne gå. Man kan inte tro att det är samma häst som när jag red henne sist, och ändå har vi inte tränat något på det.

Film kommer då jag red i mars, så man kan jämföra lite.

På denna film bör ni ha överseende med att hästen inte kan så mycket, och att hon har otroligt mycket överskottsenergi och har svårt för att gå lugnt. Vet dock att hon kan då hon gjorde det dagen efter, 15/6, då också på långa tyglar vilket inte funkat tidigare.

Tar fortfarande emot tips om någon har ;D

Clarissa
2010-06-17 03:15
0

Kan lägga till lite om tuggandet som ni ser i filmen:

Ebba tuggar väldigt mycket på bettet och har svårt för att vara stilla med munnen vid både ridning och när man leder med träns. Hon har inte visat några tecken på att ha ont i munnen eller något sådant så vi provade först med att sätta på en achenrem på hennes nosgrimma, vilket funkade sådär.. Detta gjorde vi i mars.

I måndags (14/6) bytte jag åter nosgrimma, från achen till remont. Spände den dock inte så hårt som den ska sitta då jag ville se om hon gick att rida med den först. Det gick jättebra men hon tuggade dock fortfarande, men inte lika mkt som i början. I tisdags (15/6) så spände jag åt den så hårt som den ska sitta innan jag red, och Ebba blev verkligen jättesur. Lyssnade inte alls, slängde bara med huvudet och vägrade att ens försöka göra något som jag ville. Fick be kompisen att spänna upp nosgrimman igen och vips, så blev hon som vanligt.

Så vet inte riktigt hur vi ska göra, byta bett kanske? Men vet ej vilket sorts bett vi ska prova istället. Hon har ett vanligt tvådelat för tillfället!

Birke
2010-06-17 17:38
0

#2 Aldrig använda nosgrimma från att hindra hästen från att tugga eller gapa.

sus-sharon
2010-06-17 18:26
0

#2 har ni kollat att inga vargtänder är kvar?

sådär var min också - visade sig att det satt en vargtand kvar, som dessutom satt ganska illa till. när den var borta (och jag även bytt till ett tredelat bett med kopparmitt) slutade hon tugga, slänga med huvudet och "hålla på".

medarbetare på djurskydd.ifokus

my-real-life
2010-06-18 23:04
0

kolla om det finns vargtänder.

och bytt bett för allt i världen ett tvådelat åker upp i gommen på hästen när man rider (hur löst man än tar så åker det upp i gommen och hästen får fruktansvärt ont)

viktoria91
2010-06-18 23:27
0

hon ser inte riktigt ren ut i bakbenen.

my-real-life
2010-06-18 23:38
0

#6 nej det gör hon sanerligen inte men det är nog antingen för att hon är stel eller så är det för att hon är sne i muskelaturen eller så har hon kanske en gamal skada sen travet.

Mangis
2010-06-18 23:40
0

Det kan också vara så enkelt att hon inte lärt sig skillnaden mellan vilket lätt stöd ni vill ha som ryttare och vilket större stöd de får i lopp.

viktoria91
2010-06-18 23:42
0

#7 bäst att kolla upp sned/stelheten eller efter gammal skada. inte bra att gå så, tyder ju på att något är fel.

my-real-life
2010-06-18 23:46
0

#9 ja det tycker jag verkligen att dem ska göra :)

viktoria91
2010-06-18 23:48
0

#10 ja, bäst att göradte för det var rejält man såg att dne inte går rent.=) har den alltid markerat så?

my-real-life
2010-06-18 23:57
0

Jag har ingen aning xD haha jag äger inte hästen eller jag vet inte ens vad det är för häst xD såg bara filmen och tyckte att det var enormt orent

viktoria91
2010-06-19 00:15
0

#12 haha, oj! blandade ihop dig med TS, ursäkta=P börjar bli lite sent för mig att vara uppe verkar det som^^

my-real-life
2010-06-19 00:29
0

haha :D

Zabbio
2010-06-19 03:24
0

Har hästen passanlag? Den tar ett par tre töltsteg (där det börjar bli slow motion). Det kan vara orsak till att den inte ser helt ren ut i bakbenen. Pass kommer gärna fam när hästen är spänd om den har anlag för pass. Antingen kan man bygga vidare på det, eller träna bort det, oavsett vilket är ju en avspänd häst det man strävar efter. Fast det är ju inte så lätt när man ber om nya saker från hästen om de lätt stressar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

elli-kleo
2010-06-19 04:22
0

Tycker att hon ser stel ut i bakbenen.

Tycker personligen att du ska byta bett, till ett 3-delat kanske?

Lycka till!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

palma
2010-06-20 01:38
0

Tycker man ska ta det väldigt lugnt från början med en oerfaren häst och se till att inte begära för mycket på en gång. Risk att hästen bara tappar lusten då.

Jag skulle istället rida väldigt mycket ute första tiden. Skritt och trav, och såsmåningom kanske nån galopp i skog och natur. Bara så att hästen först lär sig att acceptera bettet ordentligt och förstår eftergiften.

Dessutom brukar travare från banan ha väldigt dålig koordination, kanske för att de är vana med välsladdade plana banor. Ojämna skogsstigar är då väldigt nyttigt för att lära pållen att hålla koll på benen.

Att klättra är superbra träning för pållen och jättebra förberedelse för för den framtida samlingen. Ta det lugnt i början och låt hästen bygga upp musklerna eftersom.

När hästen byggt upp de första musklerna och accepterar bettet och eftergiften av denna kan du börja träna hästen att gå i en lägre form. Låt hästen sträcka sig framåt, nästan så mulen nuddar backen. Detta gör att bakbenen lättare kommer in under hästen. Allt eftersom, med hästens tilltagande styrka, kan man börja rida i en högre form.

Låter som ett superkul projekt! Lycka till =)

Clarissa
2010-06-22 02:35
0

Ja, hon har passanlag och passar gärna isället för trav. Syns litegrann av det i det sista klippet på filmen tror jag..

KallaMigMimmi
2010-06-23 01:49
0

Har tittat på båda filmerna. här är mina tips:

Hästen ser väldigt stressad ut, och det beror på att hon inte förstår vad du vill ha ut av henne eftersom hon helt klart inte gått igenom någon ordentlig inridning än, sen gör du lite saker som  får hästen i obalans tex genom att inte vara stilla med henderna och luta dig backot och även att glappa i tyglarna gör henne orolig. Räta på dig och hål henderna stilla med och ha en mjuk men stadig kntakt med tyglarna.

Att hon tuggar kan absolut vara vargtand men jag tror att det beror på att hon är så uppstressad. Du måste ta det lungt och få henne att varva ner. Volter sidoflyttningar trav och att hela tiden kräva nya saker av henne gör henne också stressad. Gå tillbaks till grunderna och lär henne hjälperna ordentligt, och få kontrol i skritt först. Att rida in en häst tar tid och kräver att man vet vad man håller på med annars är det väldigt farligt. Det är mina råd.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Tin-Tin74
2010-06-25 21:42
0

Mitt tips är att du kollar på Hippsson.se där kan du hitta många bra ridövningar i varierad svårighetsgrad.

Besök gärna min blogg: http://tintin74.blogspot.com/

Ljusta
2010-06-30 21:56
0

Håller med #19

Ta det lugnt med henne och lär känna henne först innan ni ställer krav på henne. Ut i skogen, där har hon mer naturlig framåtanda. Tömkör sen gärna henne på banan istället för att rida så att hon kan lära sig att hitta sin egen balans utan att störas av ryttaren. Och kolla upp henne hos veterinären så att hon är fräsch.

Så skulle jag göra (och har gjort med en stressad häst :) )

Ljustadalens kaningård

CelsiusT
2010-07-08 20:07
0

Jag tycker det ser ut på filmerna som om du försöker rida hästen som om den redan var inriden och kunde allt, men man ser att den inte kan det och blir förvirrad.

När jag fick Brorsan var han enormt stressad. Det jag gjorde med honom var att lära honom skritta på lång tygel först och främst. Sen skritta, skritta skritta, så lär dom sig att man inte alltid måste ha brått och rusa och det lugnar ner hästen. När häten sedan har lugnat sig kan den själv få tillåtelse att trava, men man ska inte stressa hästen till trav, galopp tar tid, och det kommer när det kommer….

Bettlöst hjälper ofta travhästar att komma ifrån stressen (det hjälpte Brorsan väldigt mkt), när man sätter bettet i mun på dom så laddar dom för travet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

jackiejohn
2010-07-08 22:37
0

Att hon tuggar behöver inte vara att hon är stressad eller har vargtänder, mitt ena vbl tugga som besatt när jag fick hem henne! Då hade hon 3-delat tränsbett och det nöp henen nåt så fruktansvärt i tungan = därav tuggandet. Satte på ett 2-delat tränsbett och hon sluta tugga direkt!

Min ponny kan inte heller ha 3-delat som alla verkar gilla så, han tuggar som en galning då han går oxå på vanligt 2-delat utan några som helst problem.

CelsiusT
2010-07-09 00:55
0

#23 Jag gillar inte heller 3-delat. Fast jag ogillar två-delat med iof… Jag gillar raka, raka ledade (fast med rulla så dom inte viker sig då).. och bäst av allt gillar jag bettlöst!!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Clarissa
2010-07-11 04:22
0

Ebba har ett tvådelat bett, men ska se om jag kan få tag i ett hackamore någon stans och sedan prova det för att se om det blir bättre. 

Någon som säljer billigt? Ska passa på varmblod!

Bild: Jag och Ebba på min 18 års dag (24/6)  Var ute för och ta lite fina bilder tillsammans <3

Clarissa
2010-07-11 04:25
0

Exteriör bild tagen den 18/6 - 2010

AnneSofie
2010-07-12 22:20
0

Iofs har jag inte ansträngt mig för att se nån orenhet i bakdelen hos hästen, men min första tanke är att det syns att den har gått på travet =) Klart den inte går som en "ridhäst" direkt när den bara har "trav" muskler.

Jag skulle ha gjort så här:

1. Rid hästen på lite längre tyglar och lär henne vad start och stopp betyder först och främst. Alltså bara framåt och stanna. En sak i taget, annars blir det bara rörigt och förvirrande.

2. Rid ut mycket.

3. När allt flyter på lite mer avslappnat och hon lärt sig gasa och bromsa kan du börja jobba lite mer med halvhalter, svängar mm. Men låt henne gå i låg form. Huvudsaken är att hon är avslappnad och tycker att det är roligt och behagligt.

4. Hon måste bli starkare i bakdelen. Då är bra övningar så här i början att tex lära henne att flytta sig undan skänkeln. Gör volter och svängar och försök få henne att böja sig i hela kroppen och trampa under sig.

Huvudsaken är inte att det ser snyggt och stiligt ut såhär i början, det viktigaste är att du lägger en bra grund och att hon får muskler och koordination!

Stort lycka till! =)

(Fin häst förresten!)

Birke
2010-07-13 00:26
0

#27 Håller emd om att hon inte har rätt muskler för ridning. Börja gå ut o gå med henne och tömkör, och fortsätt träningen på ryggen när hon har fått muskler så att hon orkar en ryttare.

Likeabug
2010-08-02 13:10
0

#25 jag köpte ett hackamore för någon dag sen, passade inte min (han är jätte konstig i måtten:P) så ska sälja det nu

Clarissa
2010-08-02 16:38
0

vad vill du ha för det? (:

Likeabug
2010-08-02 18:21
0

#tjaa… Jag köpte ju det för 180:- vad sägs om 100? :)

Em--ma
2010-08-02 21:29
0

hästen på #0 och hästen på #26, är det samma häst Förvånad 
Gud så fin hon blivit då jämfört med bilden på #0 Skrattande

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Clarissa
2010-08-02 21:58
0

Det låter rimligt (=  Vart bor du någonstans?

Ja visst har hon blivit fin (:  Har en exteriörbild från januari som jag kan lägga in så ser man mer vilken skillnad det blivit på henne =D

Bild: Ebba den 3:e januari 2010. Inte världens bästa bild, men var den ända helkroppsbilden från den dagen!

Likeabug
2010-08-03 00:52
0

#33 Blekinge ^^

Clarissa
2010-08-09 16:50
0

Jag och Ebba 28/7 - 10

Travar över bommar för andra gången =)

Clarissa
2010-08-09 16:54
0

Lite barbackaridning i hagen 8/7-10

Clarissa
2010-08-09 17:05
0

Hoppar för andra gången 28/7 - 10

Clarissa
2010-08-09 17:09
0

Hoppar för tredje gången 2/8 - 10

Clarissa
2010-08-09 17:19
0

Tänkte uppdatera med lite information om hur det går ;p

Ebba blir bara lugnare och lugnare, stressar inte alls lika mycket och tuggandet är nästan borta. Händer då och då men inte lika mycket som i början =)

Kanske ska berätta varför vi inte red ut dom första månaderna som vi höll på med Ebba. Anledningen var att hon inte hade skor, och i vintras var det helt omöjligt att rida ut då det var snorhalt och Ebba ville inte vara lugn utan sprang kors o tvärs över vägen osv. Sen är hon en aningen hovöm också och vi ville inte riskera att hon skulle få ont i fötterna nu när vi äntligen fått igång projektarbetet.

Hon fick skor så småning om, och då började vi rida ut ordentligt. Ebba uppskattar verkligen när man rider ut, hon går med öronen framåt nästan hela tiden och tycker det är jättekul. Var tänkt att det bara skulle vara skritt och trav dom första gångerna, men damen har lite egen vilja och vid en raksträcka hade jag ingen chans att hålla i henne. Hon stack iväg som en avlöning så det var bara att låta henne springa tills hon stannade.

Det har blivit en ovana när vi rider ut nu, att hon gärna vill sticka iväg i galopp. Numera får jag stopp på henne nästan direkt, vilket man inte fick ifrån början. En positiv sak är iallafall att hon fattar galopp nu istället för att dra iväg i travartrav. För ett tag sen gick det knappt att få fram henne i galopp, nu är det inga problem alls.

Nu när jag jobbar (har jobbat två veckor, har en vecka kvar) så har inte jag hållt på så mycket med Ebba. Utan min kompis är ute några dagar i veckan och pysslar, rider lite dressyr och hon har även longerat med mycket bra resultat. Ska fixa med film tills nästa gång så ska ni få se hur duktig hon blivit på att samla ihop sig i traven och springa långsamt, gäller även galoppen =)

Finns film från när vi hoppar men vet ej om jag vågar visa då jag vet att det finns folk som tycker det är jättekul att kommentera elakt och även lägga sig i hur man rider hästen! Men nån liten snutt kanske kommer från första gången vi hoppade henne.

Clarissa
2010-08-09 17:22
0

Våran utvecklingsblogg!

http://annaebbajohanna.blogg.se

Clarissa
2010-08-11 22:13
0

Bild från idag, 11/8 - 10

Klippte av hovskägget, jag tycker det blev mycket snyggare utan!

OBS = Den bortersta framhoven är inte så lång, det är bilden som spökar!

Clarissa
2010-08-15 04:41
0

Ebba idag =)

Har köpt bakskydd, lindor, schabrak och padd till henne, var ute och provade allt idag ^^ Här har ni resultatet!

AnneSofie
2010-08-15 15:39
0

Vilken snygging! =) Fina grejjer du köpt åt henne, passade mkt bra!

Clarissa
2010-09-06 21:36
0

Ebba den 4/9 - 2010

Den blåa otufiten+en ny luva..

Ebba har gått och gjort illa sig i hasen, kunde knappt gå när vi var ute hos henne. Vet inte riktigt vad som kan ha hänt, ägaren tror hon kan ha halkat på en liten träbro som finns i hagen och sen sträckt sig eller något.. Men men, ska försöka komma ihåg att skriva här då en veterinär varit ute och kollat henne, hoppas inte att det är något allvarligt!

Som ni ser på bilden, så vill hon inte ens stå på det vänstra bakbenet, det hon har ont i =/

Clarissa
2010-09-06 21:38
0

Huvudbild

4/9 - 2010

Rafflan
2010-09-08 15:48
0

#44 var har du köpt utrustningen? gillade schabraket ;)

Clarissa
2010-09-08 21:38
0

#46  Hööks =)

Clarissa
2010-10-02 22:04
0

Hur skulle ni reagera, om ni kom till stallet efter att inte ha varit där på en månad, och upptäcker att hästen ser ut såhär?

Clarissa
2010-10-02 22:05
0

Hur skulle ni reagera, om ni kom till stallet efter att inte ha varit där på en månad, och upptäcker att hästen ser ut såhär?

Zabbio
2010-10-02 22:30
0

Jag hde blivit grymt ledsen.

Men varför har du inte varit i stallet på en månad? Fick någon person specifik 'order' om att se efter hästen och höera av sig om något hände? Motionera? Fodring och mockning gissar jag att någon tagit hand om, men vem hade ansvaret för motion och tillsyn när du inte var där?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Clarissa
2010-10-02 22:32
0

Hästen är inte min, är bara medryttare. Men har inte kunnat vara där på en månad då jag går i skolan och slutar sent, samt är upptagen på helgerna. Blev otroligt chockad när jag kom ut idag och såg detta..

Clarissa
2010-10-03 14:19
0

Clarissa
2010-10-03 14:21
0

Birke
2010-10-03 17:12
0

#53 det är inte din häst, så du kan tyvärr inte göra mkt. Men uppmärksamma ägaren om att det inte är rätt att låta en häst bli i det skicket.

ebengtssson
2010-10-03 23:58
0

usch vad tråkigt :(

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Clarissa
2010-10-13 21:57
0

Skulle någon vänlig människa här kunna ta bort denna tråd?

Vore jättesnällt

Rafflan
2010-10-13 22:06
0

#56 varför? :O har ju vart kul att följa er i:(

Birke
2010-10-13 22:13
0

#56 Tkr den borde få vara kvar. andra kan ha nytta av den :)

Clarissa
2010-10-14 21:26
0

Vill helst inte att hästens ägare ska se detta. Men om någon tar bort bilderna på Ebba när hon är smal, dom fyra senaste jag lagt in, så blir jag nöjd =)

Clarissa
2010-10-21 21:52
0

Snälla, kan någon vara snäll och ta bort inlägg #48, #49, #52, #53 ?

Det är väldigt viktigt att dom bilderna försvinner!

Rafflan
2010-10-21 23:27
0

#60 skriv ett PM till en Medarbetare, skriv vad tråden heter och vilka bilder det gäller så fixar dem det :)

KallaMigMimmi
2010-10-29 01:53
0

Skulle  vara för hårt att säja att det är rätt åt ägaren att se tråden..men det kanske skulle få den en tänkeställare.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW