Snubblar
Vad kan man "göra åt" att sin häst snubblar.
Min häst snubblar ibland, undrar lite varför han gör det också.
Kan tillägga att han inte är så jätte mycket musklad.
Träning, tips, råd, funderingar, förslag på varför osv
Om din häst också snubblar får du gärna "låna" tråden!!
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Jag har samma problem med min. Men han snubblar bara i skritten…
Har hört att det är bra att rida i skogen bredvid stigarna så dom lär sig att lyfta på fötterna. Men min bara "plöjer" på så det är lite otäckt när han nästan går ner på knäna ibland.

Hur är balansen? Låt hästen bära upp sig sj - rid ut i skogen på långa tyglar och låt honom lära sig :)
#2 Tack för tipset! Ska jag rida på långa tyglar i alla gångarter? :)
Många travare är snubbliga.. Undrar varför? Har det något med travträningen att göra? Eller är det något i aveln? Är era hästar som snubblar flergångare?
Min flergångare snubblar, men bara i skritt, det beror på att när han "bara lufsar på" så tänker inte han på i vilken takt han går så ibland hamnar benen i otakt och det känns som om hästen snubblar för han måste liksom snubbla till för att komma i takt och balans igen. Det som hjälper är om jag rider honom, alltså inte bara åker med när han lufsar på. Det hjälper även om jag själv håller takten i mitt huvud, alltså liksom tänker takten.
Men nu när jag kommit på varför han snubblar så bryr jag mig itne å mkt. Han snubblar inte längre när vi går på ridbana, för där har han lärt sig vilken takt han ska hålla och han koncentrerar isg att hålla takten där.
Är det pga takten som hästen snubblar tror inte jag det hjälper att skritta ut i skogen, det är inte att lyfta benen som är problemet då.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Mi n snubblar ibland efter hinder när man "svänger" efteråt. Han är inte riktigt i balans då och har jättesvårt att "hålla upp" sej.
Han är inte fler gångare.
Jag tror att man kan träna bort detta, så vill ha tips på det.
Är det balansen och musklerna?
#5 Det låter som om det kan vara balansen, säkert i kombination med musklerna (eftersom del av balans beror på musklerna).
#6 Okej, men har du några tips på träning och övningar? :)
#7 Träna på. Det kommer, men det tar tid. Bommar, flytta framdel/bakdel, skritta mkt (men rid i skritten), skritta offroad.
okej tack så mycket! :)
Vet inte, min snubblar väldigt sällan, en stadig bergsget :)
Ta en funderare på vilekn form av sko din häst går på, dom kan vara för lätta eller för tunga
#11 Ja det har du rätt i, eller om hätsen fortfarande skos som en travare (dvs med lite längre tå). Om man talar om för sin hovslagare att hästen snubblar mkt så kan ev denne ändra något i skoningen så att det bli bättre.
Min häst skos bra och "ridhästskoning"
dock så har jag inte snackat med hovslagaren om att han snubblar ibland
#12 han snubblar inte mkt som du skriver
#13 Men förklara för din hovslagare hur din häst snubblar så kanske det finns något som denne kan hjälpa dig med. Det har inte att göra med om hästen skos bra eller dåligt, utan bara om hur den skos och det finns miljontals sätt att sko en häst, även om den skos som ridhäst. Så att ta upp det med hovlagaren och fråga om det kanske finns något denne kan göra är inte fel.
#14 Jag vet, han ska skos om två veckor så ska säga det då.
#13 har ingen aning om vad du menar med "ridhästskoning" men kan tänka mig att det är med remontskor runt om.
Mina kan inte skos med remont överhuvudtaget, då kan dom liksom inte få med sig fötterna som dom ska, (blir snubblig) jag skor mina med tyngsta travskor året om (18*6), sen har valacken något som kallas för "öppen tå" på fram för han ska kunna vända hoven snabbare fram så han inte gör illa sig på bakhovarna.
Skor både rid och tävlingshästarna på "travskor", kall som varmblod
#16 Med "ridhästskoning" (påhittat namn haha) menade jag bara att man skor som man oftast skor ridhästar. Och med "vanliga" skor alltså inte travskor.
#17 mistänkte att det kunde vara så, om jag skulle be min hovslagare att sko "ridhästskoning" skulle jag få remontskor runt om. Här hos är det så alla ridskole hästar går skodda.
okej
#12 Det där är nog en myt att travare skos med längre tår.Många gör det nog, tyvärr, men långt ifrån alla.
har ingen erfarenhet av att travare skulle vara mera snubbliga än andra hästar.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#20 Fast om det finns travhästar som skos med längre tå så hur kan det då vara en myt?
Anledningen till det är för att man vill ha snabbt upplyft och lång sträck innan benet sätts ner igen för att vinna mark. Hur man skor en häst är verkligen avgörande för dess prestation. Så jo många travhästar skos speciellt för att prestera det där lilla extra, speciellt hästar på topp.
Min travare var långtåad när han kom. Det var massa att ta bort och överrullningen blev mkt bättre (och han gick ner i skostorlek). Det är likadant så skor man olika för om hästen ska gå western eller vanlig ridning, eller islandshästar som ska tölta.
#21 Du fick det att låta som att alla travare skos med långa tår, och så är det absolut inte. Finns då många ridhästar som skos mkt osunt med alldeles för korta tår och höga trakter med.. Eller med för långa tår. Så det har nog inte med vad man utövar för gren.
men ja jag håller med om att man hjälper hästarna med att balansera dem med olika typer av skor och hur man har dem i längden i tårna. men man får inte glömma att ha koll på hur vinklarna blir.
och det är inte bara travarna på topp som balanseras med skona, många på topp går ju även dem utan skor som blir allt vanligare.
även mina löss balanseras med både bakåtvända skor och annat…
~ Anneli ~
#22 Uttryckte mig kanske lite slarvigt och kort.
Men det är ju fortfarande ingen myt att en häst lyfter på benet på ett sätt som vinner mark om man har lite längre tå och det är ett sätt som man vill ha på travare som ska vinna ett löp. Sedan att inte alla travare skos/verkas lika får man väl hoppas, dom är ju individer med olika utformning på fötter, ben och kropp. Har heller inte sagt att man förstör vinklar helt bara för att man låter dom vara lite långa i tån (låter som om du tror att jag tycker det är osunt att sko travare med längre tår, det handlar bara om vad man vill få dom att prestera). Jag har heller inte sagt något om att alla ridhästar skos perfekt. Jag säger inte heller att något av det är rät eller fel, bara konstaterat att man normalt sett inte vill ha samma prestation hos en travhäst som hos en dressyrhäst och därför skor man inte heller dessa lika dant. När travaren sedan blir ridhäst är det lätt hänt att glömma att man då vill att hästen ska prestera annorlunda saker och därmed vill man att fötterna ska se ut på ett annat sätt.
#23 Fast jag kan inte hålla med dig helt iaf. För man måste inte sko med långa tår för att få dem att prestera. man kan sätta en tyngre sko i tån om man vill ha ett längre steg, men fortfarande en kort tå. Oavsett om hästen ska prestera eller ej så slits det mera på sener om den är långtåad. Det var det jag menade med att det tyvärr fortfarande finns de som skor med långa tår, men man kommer mer och mera ifrån det i travet. Just för att hästarna inte håller lika bra av det.
Däremot så sparar man gärna lite hov för att det ska kunna klara att tävla barfote. Men det är ju en helt annan sak… men då kan de ju bli lite långa i tårna mellan skoningarna. sen kanske man får göra någon start på aluminium skor för att man måste ju verka dem någon gång.
~ Anneli ~
#24 Men jag sa inte att man måste det. Men det är ett av dom typiska sätten att sko travhästar på, och det är ingen myt.
cavaletti bommar kanse hjälper? :P
Caroline Wakander - http://yomacaflobow.blogg.se
#25 Jag tycker fortfarande inte att det är det typiska sättet att sko travare på. Men du får gärna tycka det om du vill.
~ Anneli ~
#27 Jag sa inte att det är det enda typiska sättet, men det är ETT av dom mest typiska sätten (du skrev ju själv att många travare har skotts med lång tå, men att man börjar gå ifrån det) och det är det sättet som jag känner till som är lättast orsak till att hästen snubblar när den blir ridhäst (alltså att den då ev fortfarande har ngt för långa tår).
giffan: Väldigt vad du märker ord. Jag tycker tråden börjar spåra ur och borde gå tillbaka till det som tråden handlade om.
#28 Jag tycker inte jag "märker ord" Men tycker det är fel att säga att man skor travare med långa tår, då det inte är så. Och då TS skrivit att hästen inte skos med långa tår, så kan det heller inte vara där felet sitter. Men det är lätt att försöka hitta fel på travarna från travet, då de blivit ridhästar.
Nu vill inte jag diskutera långa tår eller inte. Hästen snubblar, är kort tåad, men faktum är att den är snubblig.
~ Anneli ~

#28 Är du insatt i travvärlden? Bara undrar, då du verkar vara så säker. Även om det kanske var så förut så kanske det inte är det nu - tiderna förändras, även metoderna. Själv är jag inte ett dugg insatt längre då jag slutade tävla för 4 år sedan.

Jag kan bara säga att min ena blir väldigt snubblig så fort hovarna fram blir lite långa. Han måste verkas med mycket korta tår då funkar han kanon.
#30 Jag har varit insatt i travet tills för några år sedan och nu har jag bara ett halvt öga med då flera av mina vänner fortfarande håller på.
#29 I #20 och även i #24 skrev du till och med att "många gör det nog", och ja jag vet många som gör det fortfarande (även om det kanke är som du säger att det är påväg bort mer och mer). Så det är ingen myt.
Jag har aldrig klankat ner på travtränade hästar, jag har aldrig sagt att man måste sko med lång tå och jag har aldrig sagt att alla hästar inom travet skos så. Därför menar jag att du kommer med falska anklagelser och märker ord (du förvrider mina ord till och med). Du kunde mkt väl bara kommit med information om att man numera börjar gå ifrån att verka hästarna med lång tå utan att anklaga mig, eller påstå att det är en myt (alltså att det inte skulle vara sant).