lösdrift
Ännu en fråga eftersom jag bara haft ponny och framförallt kallblodshästar. Har även nu en shettis samt min underbara varmblod.
Är det någon som har sitt varmblod på lösdrift och i såfall hur fungerar det? Kanske har jag fel men visst är varmblod lite mer känsliga än våra kallblodshästar. Min varmblod går tillsammans med 3 st kallblodiga varianter en fjording, islänning och min shettis.
Någon som har tips om vad man bör tänka på om man behöver tänka annorlunda alls dvs.

Min Mangis gick på lösdrift eller stod i utebox. Lösdrift under dräktigheten utan täcke var inget problem alls, men då var hon inte klippt och tränades inte. Men med bra täcke borde det gå även om hästen är klippt.

jag tror att det är högst individuellt, precis som med andra raser.
lösdriftshästar skall vara lämpade för att vara utegångshästar, står det i föreskrifterna.
mitt sto har gått på lösdrift innan, men trivdes inte i den och passar inte så bra att gå i en sådan hållningsform. däremot vet jag många andra som har sina varmblod på lösdrift, även avelsstationer med den lösningen, där hästarna trivts bra och fungerat väl.
medarbetare på djurskydd.ifokus

jag har mitt varmblod på lösdrift. nu har han ju visserligen inte tränats så mycket så han har ju vinterpälsen kvar men de brukar kunna gå otäckade också ganska mycket så länge de har hö att äta. de flesta kan vänja sig, min kunde knappt gå utan täcke alls när jag köpte honom men nu har han nstan aldrig. det tar ett par år eller så för pälsen att bli fet och tjock som den naturligt är. en häst som alltid har täcke och/eller är klippt har inte alls sån vattenavstötande förmåga i pälsen.
Skynda långsamt så går det fortare.

Tack snälla för era svar då får vi se hur det går:)
jag har min underbara varmblodstös i en lösdrift det funkar kanom.. då är dom mer aktiverade på ett mycket bättre sätt anser jag:)
Har haft mina 2 på lösdrift sen 1998! Luftvägsproblem på den ena gjorde att jag inte hade något val. Hon är friskare nu än då och är född 87. Ser ingen skillnad på blodingarna och shettisarna, alla verkar trivas kanon och blir lätt rastlös när dom stängs in på box, ex när hovis ska komma eller då dom måste torka upp..
Jag har mina två på lösdrift. Den ena (12 år) är fullt igång och rids så han har täcke (han har inte fått ngn vinterpäls), den andra (3 år) är inte aktiv på samma sätt så hon har fått sätta vinterpäls. Jag har även en foderhäck numera så dom får fri tillgång på foder.
Det fungerar hur bra som helst att ha varmblod på lösdrift. Inget speciellt att tänka på för just varmblodiga hästar utan dom går ute på samma promisser som kallblod =) En kompis till mig har tinker + quarter och dom går ihop med samma förhållanden och dom har inte fri tillgång på foder utan fodra 3-4 ggr/dag.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Min travare är fortfarande aktiv och tävlar regelbundet, han går på lösdrift hos mig! Hos förra ägaren stod han på box och trivdes inte alls så, så för honom är det bara en fördel med lösdrift.

mina båda hästar har gått på lösdrift. men står nu i utebox då den lilla har fått boxvila pga hovböld. den lilla är ett russ och den andra är ett varmblod. hon får inte lika tjock päls som den lilla. men det har funkat bra hittils.
Har haft många travare på lösdrift. Och min uppfattning är att om de har stått på stall och sen ska gå på lösdrift kan det ta en vinter dör dem att ställa om sig och att "förstå" att man måste sätta egen päls, sen när de har kommit på det så brukar de pälsa på sig riktigt bra.
Vi brukar vänja dem från sommaren till vintern att de får gå ute då, inte släppa ut någon mitt i vintern lixom. Och våra har inte tränats när de har gått ute, det är de som ska ha föl som går ute. Och de går utan täcken och MYCKE mat.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Mina ex travare har stått på stall hos en amatör tränare, och de hade massor olater, väva, krubbita, äter upp stallen etc. stressad. Nu på lösdrift och lugnt som helst. Tog bort kraftfoder med och fri tillgång till hö . bettlöst och barfota 

min förra häst jag hade (travare), blev mycket finare och gick upp i vikt när hon fick gå på lösdrift, och hon var ganska gammal, dock han jag har nu klarar inte alls av det. ;)
Oklippt och vänj dem vid temperaturen så dem hinner sätte päls så är det för dem flesta inge problem ;)
Mitt vbl har gått på lösdrifti 4 år, sätter riktigt tjock ponny vinter päls numera ;)
Hade ett annat vbl gick i på lösdrift med honom förra vintern, hon satte nästan ingen vinterpäls alls, men hon frös inte, dock kollade jag henne dagligen för att se till att hon inte vart kall ;)
Så det är olika, men nästan alla hästar kan gå på lösdrift undre rätt förutsättningar ;)
De behöver bara mycket bra mat och frostfritt vatten :-)
har min travare på lösdrift o det funkar suveränt bra…fri tillgång t hö