gamla travare
Jag har lite funderingar på hur ni gör med era travare när dom blir gamla och skadorna börjar komma.
Hur länge håller ni på och fortsätter behandla (tänker: hästen får en skada, man behandlar så den blir frisk, men nästa skada kommer inom veckor eller månader) och när säger man stopp?
Min förra travare blev 16 år, dom sista åren så var det skada efter skada. Även om varje skada gick att få behandlad så att veterinären friskförkalrade hästen så dröjde det inte länge innan nästa skada dök upp. Vad jag vet så är det ofta såhär med travare som gått på travet, så nu undrar jag hur ni brukar hantera situationen. Är nämligen i liknande sitts nu igen, men denna gången är hästen bara 13 år, men skadorna har redan börjat dugga tätt (hästen gick på travet tills för ett år sedan).
Jag vill ju såklart ha kvar min pålle, men jag vill inte att varken han eller jag ska lida. Det var ett helvete med förra hästen, både för mig och för hästen. Vi kunde aldrig njuta utan jag gick ständigt runt och var rädd att han skulle vara halt när jag såg honom nästa gång, vilket han var mer elelr minde varannan gång kändes det som. Men kanske att denna häst blir helt bra igen och klarar sig i flera år till? Eller..
Till historien kan jag ju även berätta att han bara gått som ridhäst 1 år och vi har precis kommit igång med galoppen, den fungerar utan att han skenar nu iaf, men det är en hel del jobb kvar. Jag tog emot honom för att ha en ridbar häst tills min unghäst är i full gång, vilket jag inte vill stressa med utan jag vill låta henne få ett år eller två till på sig innan hon ska få komma ut på riktigt. Fram tills dess vill jag ha en häst att rida med kompisar, träna, valla kor, ev lite tävlingar. Han har fungerar bra till detta hittills, förutom att han är en väldigt svår och komplicerad häst, men frågan är om han kan bli bra igen så han kan fortsätta vara den hästen för mig?
Medarbetare på westernridning.ifokus

jag har aldrig varit i den sitsen, vill helst slippa också. Det jag skulle göra är väl att reda ut om problemet verkligen är förslitningar från travtiden, är det inte det så får man försöka reda upp problemet som orsakar det hela. Sen beroende på hur man har det ekonomiskt och hur hästen trivs med det så kanske den klarar av att gå som sällis istället om travskadorna enbart uppstår vid ridning eller annan belastning.
#1 Skadorna uppstår även av att gå i hagen, nästan värre när hästen inte motioneras regelbundet, men även när han tränas normalt. Att reda ut mer noggrannt betyder för mig att åka till klinik och då måste jag veta att hästen har en framtid. Tyvärr är det så att min försäkring inte täcker särskilt stor del av en hältutredning och då handlar det om att lägga ut tusentals kronor ur egen ficka.
Hade min unghäst, 4år, blivit halt så hade jag lastat och åkt till klinik direkt. Dels täcker försäkringen och dels ser jag en framtid med henne. Gamlingen är inte så värst gammal, men han är gammal och man vet inte hur lång tid han har kvar, så känns mindre motiverande att lägga större pengar på det hela. Dessutom, när kommer nästa skada? Alla skadorna är ju inte lika varandra utan det är ju olika kroppsdelar och olika skador, även om han blir friskförklarad så kommer något nytt bara några veckor senare.
Frågan är hur länge man ska hålla på med behandlingar? Hur bra mår hästen av det? Hur bra mår jag av det? Hur vet man när det är slut?
Känner du att det inte fungerar och att hagvistelse och vila inte hjälper.. ta bort hästen. En död häst lider inte. Hade han varit frisk i hagen hade man kunnat ge honom något års vila för att riktigt läka ut allt, men blir han halt även utan träning och extra belastning känns det som att risken är väldigt stor att han aldrig håller för ridning eller arbete..
Hur mycket de än förtjänar ett gott liv efter travet så ingår ju inte ständig smärta och skador i ett gott liv..
Det är bara du som vet hela historien, men känner du att det är böättre att ta bort honom kommer inte jag klandra dig i alla fall.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#2 då skulle jag nog avliva isf. har han återkommande skador som han märker av även när han bara går och strosar i hagen så finns det nog inte så mycket att göra, behandla gång på gång är bara att dra ut på lidandet. Man kan ju omöjligt veta innan man åker till klinik om det är mening eller inte med att åka dit. Du kan ju testa att behandla senaste skadan och, om han själv klarar av det, låta honom agera sällis tills nästa grej dyker upp?
Jag var väldigt inne på att bara avliva, för alla skull. Men jag vill inte.. =(
#4 Problemet är att han är en väldigt aktiv häst och klarar inte riktigt av att bara gå i hagen av den anledningen.
Nee man kan aldrig veta när man åker till klinik. Men jag känner att ska jag åka till klinik och lägga massa pengar på en hältutredning som försäkringen inte täcker så måte hästen ha en möjlig framtid, denna häst är ju inte direkt ung om det är idag och han blir ju inte yngre.
Jag funderar på att ge honom en chans till. Behandla denna gången också och hoppas att han blir bra. Kommer det något mer sedan så får det nog vara färdigt.
Jag är mer rädd att folk ska klandra mig om jag inte tar bort honom nu, utan fortsätter behandla…
#5 Vad är det du behandlar för? vad är det för skador, det har ju betydelse tycker jag. Vissa skador är ju mera svårläkta.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Ge honom en chans till då. Som sagt är det bara du som kan känna av hur framtiden ser ut, och det är väl klart att man vill försöka. Tycker inte du kan klandras hur du än gör.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#6 Hältor och ryggproblem (olika delar) m.m. Det mesta är tyvärr diffusa saker som man inte riktigt vet vad det är och vad det beror på, bara att det är..

Vi tog över en travare för snart 14år sedan som hade opererat benet för gaffelbandet hade gått av har jag för mig och han skulle slaktas… snart 14år senare är han en blivande 22åring (till nyår som man räknar) och vi har aldrig märkt av skadan för att han har fått gå lugnt som ridhäst men ändå har vi kunnat hoppa och köra några galopprace mot kompisars hästar :P Han busar nu runt i hagen med två årsföl och ett 3årigt arabiskt fullblod som han vägrar inse att hon är snabbare än honom ;) Så jag hoppas inte på att hamna i den sitsen.
Vi har också en 5åring som ska starta på travet. Hon kommer efter avslutad karrier förhoppnigsvis bli avel och ridhäst :)
(Bild på gammlingen <3 )
På tisdag åker vår fina gamla travare till slakt. Han har i nästan hela sitt liv haft problem och de senaste 4 åren har min dotter haft hand om honom. Han har fått läka ut sina skador men varje gång han har satts igång har han blivit halt. I våras gjorde han en kanonfin insats i ett montélopp och kom 4:a efter att ha ledit ända fram till 100 m före mål. (Han är en dålig spurtare och så är han väldigt liten) Han passerade då 100 000 kr i insprungna pengar och dottern var överlycklig. Innan starten hade han varit dålig i nästan 8 mån och sedan tränats igång igen. Efter loppet var har fräsch men efter ytterliger en månad var han oren i travet. igen Han fick då sommarvila och blev då istället ännu haltare. Vår veterinär sa då att mer kunde vi inte göra för honom så nu är det bestämt att han få gå vidare.
Det känns jättetråkigt men eftersom han inte ens håller för att gå i hage och lättare skrittpass har vi bestämt att göra slut på hans plåga. Vi älskar honom innerligt och han har verkligen ställt upp på oss. Så nu är det vår tur att ställa upp för honom. Det kommer att bli en mörk och tung tisdag nästa vecka för oss.

Det är en svårt sits att sitta i, Tog min fjording för akut fång när hon var 14 år gammal vi behandla i 5 veckor men det gick inte. Nu har jag en shettis kille som haft fång 2ggr tidigare hos förra ägaren samt vanskötta hovar så hans framben är väl inte på topp men han mår bra av att gå och skrota i hagen och komma ut då och då :) Han har haft mycket problem men är trots allt detta 18½år och han ser då inte fallfärdig ut än. Men får han fång en gång till behandlar vi inte ens i och med att han redan är förstörd i framben och hovar så har vår veterinär sagt att sanolikheten att han klara uthärda de 1 gång till och kunna gå "normalt" sen är liten + att han åldern emot sig. Varje vår, sommar och början av hösten är jobbig men han har klarat sig i 3 år nu! Så vi håller tummarna.
Sen har jag köpt på mig eller rättare sagt min mamma har köpt ett travsto på 9 år som pensionerats från travet efter att hennes framknä "gett upp" hon är opererad i framknäna för broskbildning och håller inte för trav då hon får vansinnigt ont. Hon håller för hårdare träning och klubbtävlingare i dressyr men hoppning fixar hon inte då hon får ont i knäna efter ett tag, Hur det kommer arta sig när hon kommer upp lite i åldern återstår att se "/
Du känner hästen bäst, ge det en chans till och funkar det inte och blir långvarig så är det snällast att låta honom få gå vidare…