Få ut lopp?
Travare är ju avlade för att trava, och speciellt dem som har tränat/tävlat trav tidigare.
Så nu undrar; har era travare vissat att dem älskar att bara få trava och sträcka ut sig en lång sträcka? och brukar ni låta dem göra det ibland?
Mina får alltid sträcka ut ordentligt i både galopp och trav, traven är super häftig

Alla hästar älskar att sträcka ut, men har inte märkt av att de travare jag har föredrar trav. Här är det full galopp så tårarna rinner.
#2 är benägen att hålla med dig, bryr sig inte om det är galopp lr trav. Har bara lagt märke till att märren verkligen inte bryr sig vilken gångart, hon kan liksom byta i farten så….
#3 ja min gör också så, han kan falla in i galoppen om han tex kommer ur balans, hoppar över grop/vatten pöl eller svänger skarpt och då låter jag honom rulla på så ;)
Japp, herrn har fått sträcka ut i trav ett par gånger, inte haft honom så länge än.
Dock har han bara fått göra det framför vagn, i ridningen är jag för feg för att låta honom springa snabbt. Han verkar inte ha nåt intresse av att springa vid ridning heller. Utan det är framför vagn ett par gånger som han velat springa snabbt, och då har han fått det. Men inte så snabbt som han velat då han inte springer bra i höga farter.
Galoppen har vi inte börjat jobba med än då han är ur kondition och omusklad, han får inte galoppera framför den vagn jag kör med heller iofs.

Min ridtravare, får sträcka ut sig i trav en liten bit varje gång vi ridit dressyrpass.
Har inte speciellt bra ställen att sträcka ut på. Men har en ganska mastig uppförsbacke där han trycker på ganska duktigt när han får. :D
Mina travare har älskat att sträcka ut i galopp, dock inte märkt av att dom vill sträcka ut i traven. Traven har mina travare inte varit så förtjusta i när dom har varit hos mig ett tag, utan travar lugnt och inte för att komma iväg. När jag har drivit på dom i traven så kommer galoppen istället ganska så snart.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Den ena av min kan uppskatta att sträcka ut i trav men den andra väljer galopp. Nu blev båda ridtravare vid tre års ålder men de är dock tränade för trav båda två.
Min travare är travtränad i sju år så han är van vid att få sträcka ut i trav, kommer nog alltid föredra traven framför galoppen kan jag tänka mig.
Kan tillägga till #8 att min senaste travare är 13 år och gått på travet hela sitt liv tills han kom till mig för ett år sedan (pga att han inte fick tävla längre pga åldern). Han har dock blivit riden dom senate 5 åren, men inte i galopp innan han kom till mig. Han är en riktig "travar-travare" och älskar att tävla. I början ville han hela tiden trava fort, men efter ett halvår redan så började han välja galoppen självmant när han ville/fick sträcka ut. kan berätta att han fortfarande inte kan galoppskänkel riktigt, men vi galopperar nästan varje ridtur, förutom när jag "bara skrittar en lugn tur" eller klättrar (fast ibland vill han galoppera endå och då låter jag honom göra det).
Medarbetare på westernridning.ifokus

Det kan hända men det är bara nån gång ibland. Hon jag rider med brukar göra galoppintervaller med sin tävlingshäst då brukar jag trava efter men försöker få så han faller in i galopp.

min ena tjej som gått på travet blir helt knäpp när man kommer till en raksträcka och bara SKA trava den andra tar helst galoppen men då ska jag oxå +påpeka att hon aldrig gått på travet :) Men båda vill gärna sträcka ut ocg dra iväg i full fart :)