Vad har ni för bett?
Som titeln lyder, vad har ni för bett på era travare?
Jag har ett vanlig 3-delat och ett hackamore, som jag oftast brukar skifta mellan, dock så ska jag nog satsa på att köpa nytt bett då han inte är så glad i det han har…
Han är rätt stark ute osv, har fått höra ett rakt tränsbett, så tunt jag kan hitta, då i gummi :)
Men jag själv funderar på ett pelham :) Men jag vet inte, så tänkte höra vad ni kör på här inne =)

tvådelat travbett, hackamore, rakt gummi, tredelat gummi och pelham. Har som du svårt att hitta ett som vi trivs med.

ett alldeles för stort tvådelat som följde med honom
ett lite smalare tvådelat som är ca en cm för stort
ett tredelat också en cm för stort
ett tredelat med fasta ringar som är lagom
ett smalare rakt bett med lösa ringar som är lagom
har ett par gummibett också men de har pålle tuggat så jag är rädd för skav. han är duktig på att peta upp bettet med tungan och tugga till med de bakre tänderna, så gör han efter ridning för att påminna att tränset ska bort.
jag har bara ridit på det raka bettet en gång ute men det verkade som han trivdes väldigt bra med det, och ändå så har han trivts rätt bra på de två- och tredelade.
På varmblodet har ett rakt bett med fasta ringar. Fungerar jättebra! När han går löp eller tränar på banan använder jag entömsbett. Något starkare bett…
4-åringen (Russ) går med ett rakt gummibett med fasta ringar och är ganska samlt både hemma och i löp, hon blir så orolig i munnen av andra bett.
Det äldre russet är en stark sak som jag har många olika bett till. OFtast går även hon med ett rakt bett med fasta ringar, men växlar ibland till Pessoa, Jaktkandar och hackamore. Även hon går ofta med entöms bett i löp.
Bild på det äldre russet med entömmsbett.

tredelat med kopparmittdel.
har provat vanliga tvådelade och äppelbett, men inte förrän jag "gav henne" ett tredelat med kopparmittdel blev hon nöjd och glad.
min kan med bli lite stark och omedgörlig ute, men jag tycker att hon går mycket bättre med det tredelade, och att man hela tiden ser till att inte ge henne mothåll. travarna är ju vana att kunna "hänga sig" och ligga på lite, och om man tar bort det ifrån dem så tycker jag att det går skitbra oavsett. jag håller tygeln fast med lillfingret för att hon inte ska kunna dra dem ur händerna på mig, och annars ligger tyglen lös igenom hela handen (i princip öppen hand). behöver jag ta i henne är det korta, korta tag så hon inte stödjer sig i min hand.
hoppas du hittar något som passar er båda.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Detta har jag till min pålle :
- rakt bett (rörliga ringar)
- rakt muffbett
- rakt travbett (inte rider med det, utan kör..)
- rakt med tungfrihet (rörliga ringar)
- jaktkandar
- tredelat ("silver", mässing o sweet Iron)
- tredelat muffbett ("silver" o mässing)
- tredelat muffbett med tungfrihet, med mittenplattan i koppar.
- tredelat o rakt happy mouth
- nova bett (rakt)
Har dessutom bettlösa alternativ, såsom sidepull, hackamoore, repgrimma och en "hemmagjord" ridgrimma med reflexer ;)

Jag använder hackamore på min. Märks tydligt att han tycker bättre om de än bett. Tycker inte om att ha skrot i mun om de finns alternativ..
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

1. Tvådelat D-rings med kopparrullar
2. Tvådelat gummi med äppelsmak
3. Tredelat gummi med äppelsmak
4. Tredelat med fasta ringar
Använder mest det 4:e. :)
Har även ett pessoa men använder inte det längre.

Dessa använder vi oss av:
- Rakt med fasta ringar
- 3-delat sweet iron
- Pelham
Ska köpa mig ett hackamore med. Svårt att hitta bett i stl 10,5. Vill testa ett jaktkandar på henne bl a.
Skiftar mellan 3-delat sweet iron bett och kimblewick funderar på å testa ett gaggbett, nån som har testat det?
Ett vanligt tvådelat med fasta ringar^^
Myckjet varieringar här :D

Köpte ett tredelat sweet iron med kopparmitt igår som jag hade på ridturen. Lyssnade jättebra trots massor av energi då han stått sedan mitten av november. Ska prova några veckor och se om vi trivs med det
Använder 3-delat kulbett eller hack

Ett vanligt tvådelat :) Ägaren tycker egentligen att han ska ha ett rakt i gummi, men tydligen fick han skav av det :S Men det verkar funka bra med det han har nu tycker jag :D
Har hittils haft muserola (bettlös, ridkapson) och senare muserola kombinerat med spansk stång eftersom stångbettsinverkan hjälper väldigt mycket i vissa lägen (dock ej för att stanna honom utan för att länga).
Nu har jag bytt till hackamore med muserola ringar fastsatta (utan nosjärnet) och det funkar super. Han funkade super på muserola och stångbett också men det stack folk väldigt i ögonen att ha stång på en så pass outbildad häst, däremot bettlöst med precis samma inverkan, det är ju snällt och bra ;) Kan visa bild imorron :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Bild på eländet :)

Till min polle har jag 3delat sweet iron bett.
Har beställt ett 3delat m fasta ringar nu och med mässing har jag för mig det var i den delen som är i munnen.
Då han ogillar bett som är i metall/silver. :)
#18. Hur funkar han på sitt sweet iron? :)
Han trivs bra på det eller vad man ska säga.
Lugnt och fin o munnen osv. :)
Testade med ett vanligt i stål det ratade han totalt. Höll på med bettet hela tiden o stängde aldrig munnen, ut o in m tungan o allting.
Det nya bettet med mässing i mun delen trivs han oxå jätte bra på. Mjuk o fin. Verkar inte gilla den där stål smaken . :)
#20. okey, :)
Har rakt bett =)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#22. Hur funkar det? :)
Jag har ett vanligt (varken tunt eller tjockt - tror 16" tjocklek) två-delat tränsbett just nu. Tänkte jag skulle köpt ett rakt gummi med äpplesmak men expediten sa att hennes häst hade ätit på det på en månad, så det kändes ju lite som att kasta pengarna i sjön. Men jag får se, tror nog jag provar det sen iaf.
En annan fråga, vad har ni för längd på era bett till era varmblod??
Medarbetare på westernridning.ifokus
# 24. Jag har 12,5 cm till min nu. Han är lite större o grövre än min förra som hade 11.5, Har fått hjälp med detta av en tandläkare. :)

Jag hoppar på pessoa och dressyrar på tredelat.

#24 Jag har 10,5 cm på min - perfekt. Han ser mkt bredare ut i munnen än vad han egentligen är. Fick det inpassat efter ett föredrag jag var på om just betts o nosgrimmors inverkan på hästens mun o tänder =)
#26. Hur funkar pessoa? =) Bra?

#28 Jo de funkar bra, Jag måste vara väldigt, väldigt mjuk i handen (passar mej bra) och använda lite mer ben så att han inte blir stutsig(stavning?). Så fort jag blir pytte lite för hård i handen protesterar han. Hoppade på tredelat förut och provade även det ihelgen för tränare, men de funkar inte han blir på en gång stark som ett odjur och bara drar.
#29. hmm, okey, hur många ringar har du på ditt? :)

#30 det är de vanligaste pessoat med 2 små ringar nere och bettringen och sen den lilla som man fäster sidostyckerna i. Jag har tyglarna i lilla ringen närmast bettringen.
#31. okej :)

vet att de är jätte många som är emot pessoa, men jag anser att man får se till hästen. Jag tycker att de är mycket bättre att kunna lirka lite med fingrarna och få stopp än att måsta slita och dra tills man får blåsor i händerna och i vissa fall ta väggen till hjälp.
Pessoa ska inte missbrukas för det är ett väldigt skarp bett (beror förstås mycket på hästen också, vissa hästar står bara på stället och studsar när dom har pessoa i munnen, medans vissa biter fast och drar iallafall). Men ett bett blir inte skarpare än vad man gör det till, mjuka och känsliga händer är nyckeln.
Pessoa rider jag bara på vid hoppning som sagt, studs och såna övningar som bromsar upp hästen kan jag rida honom på tredelat.
Jag gillar pessoa väldigt mycket faktiskt, och delar dina åsikter. Så himla stort uppror på ridsport (inget illa menat!!) när man har pessoa, men alla har sina åsikter, och även det respekterar jag. Men man måste se på det från olika vinklar! :)
Just nu rider jag bara dressyr och har 3-delat, och rider ut på hackamore, men han är rätt stark och funderar antingen på pelham, ha det hela tiden förutom vid uteritter. Eller då pessoa att ha vid hoppning och kanske dressyr. :) Dock vill inte mamma att jag köper fler bett..

Jag rider på western bett ett så kallat snaffel.
rider i bland på gragdanel bett som är ett 2 delat med skänklar.
Kan inflika till att jag bytt från hackamore+sidepull/stång+ridkapson till rakt tränsbett nu. Funkar super det också, så jag kommer väl fortsätta skifta efter humör. Han trivs lika bra på allt. :P
Jag kör med hackamore på båda mina just nu, vi rider mest i skogen, har märkt att dom lyssnar och är mer harmonisk när dom slipper saker i munnen, red med "bettlöst" tidigare men det kunde bli lite farligt då dom båda har en tendens att bli väldigt starka när man galloperar, (sticker aldrig), men det kändes onödigt att få brottas så pass mycket så jag bytte till hack istället och det är kanon.
#37 - Var det ett sidepull du hade då eller? Den enda skillnaden mellan hack och sidepull är väl egentligen att ett hackamore ger tryck i nacken och det gör inte ett sidepull.. eller?
#37 Bettlöst? Finns masr av typer inklusive hack, vilken hade du? :P
#38 Hackamore har samma effekt som ett stångbett pga skänklarna och kunnkedjan/remmen under hakan. Ryttaren blir starkare och signalerna blir i stort sett; in med nosen, ut med pannan och ner med huvudet.,vid eftergift; sträck framåt-nedåt.
Hackmore bör användas som ett stångbett; med eftergift för att länga ut halsen sarare än att dra in den och tillsammans med tränsbett/ridkapson tills hästen är skolad nog att böja sig genom kroppen enbart för sitsen, eftersom hackamore och andra stångbett ärväldigt dåliga på att visa hästen rätt på den punkten.
Men, om man inte rider någon form av dressyr utan ''bara'' rider i skogen och hästen funkar fint och trivs på det, så varför inte. :) Rider man lite off road med mjuk tygel så brukar hästen kunna mjuka upp sig naturligt oavsett bett. Man ska bara akta sig så att hästen inte blir starkare/stummare pga att bettet uppgraderats, och så ska man veta att hackamore, även ponnyhack, är väldigt skarpt.
#38/39 Jag har ett eget tillverkat bettlöst som ser ut ungefär som det Hööks har fast utan dom korsande remmarna under. Funkar kanon egentligen, men som sagt när det är full fart i galoppen så stannas det inte i första taget med det. När det gäller hackamoren så sitter våra jätte högt upp+ att vi har korta skänklar och läder rem under för att det inte ska vara så skarpt, och nu är det liksom ingen far att fräsa på för dom stannar när man vill utan att jobba emot + att dom inte tjafsar med munnen eller slänger med huvet pga ev bett i munnen, det är lite roligt att se när dom nästan har mer saliv i munnen med hack än med bett. Sen rider ju vi nästan uteslutande i skogen på stigar/vägar över stock o sten så det är ju alltid långa tyglar som gäller så länge det inte gäller trav eller galopp, då oxå med så lite tag i tygeln det bara går.
#40 Förklara närmre är du snäll.. hur ser det ut? Hur sitter tyglarna fast?
Jag har ju själv ett egettillverkat bettlöst (högre upp i tråden) emellanåt.
Hackamoret är fortfarande ett väldigt skarpt bett(löst) med stångbettseffekt, men det är så klart ok så länge du vet om det och använder det därefter :P
#40 Jag tog lite olika delar, bla så tog jag en "spärrgrimma" från mitt "travhuvudlag" eftersom man kan plocka sönder det i delar så tog jag bort nackremen. Fick då kvar bara den som sitter runt näsan och i den finns detringar precis spm på en remontgrimma. Fäste då den i sidostyckena från ett vanligt billigt träns, sen höjde eller sänkte jag tills den satt ok i höjd. Fäste sen tyglarna i samma ringar som sidostyckena. Ska kolla om jag hittar nån bild när nån har det på sig så du ser bättre
#42+43 Ah, som ett slags sidepull med andra ord :) Jag har själv ridit med remontnosgrimma + tyglar. Det är ju ett av de mildaste bettlösa man kan ha, om du vill ha något lite skarpare utan att få stångbettseffekt kan du prova antingen ridkapson (jag föredrar oledad) eller muserola. Men funkar hackamore och hästen trivs så finns ju igen anledning att byta.
Både jag och min dotter rider på raka gummi-bett, vanliga tränsbett, 2-delat med fasta ringar och koppar i mundelen, pessoa-bett och även bettlöst som sidepull. Vi brukar variera mellan olika bett ganska ofta dels för att minska på risken för vassa tänder men även för att hästarna helt klart verkar trivas med variationen. Mao rider vi max 2 pass efter varandra med samma bett, sen byter vi.
Till Zoot använder jag:
- 3-delat med böj i mitten
- Jaktkandar
- Har precis börjat med hackamore

Till exet använder jag vanligt tredelat i dressyr och tredelat Fullcheek bett i hoppningen och varvar mkt att rida med hackamore ska även prova ett jaktkandar i hoppningen. ska bara hitta ett bra =) nått förslag på vart man kan hitta ett rakt helst med gummi =)

hade tandläkaren ute idag som sa att pålle hade för långt bett. Ändå har jag bytt ner mig undan för undan från bettet han kom med, 14cm långt, och har nu 12,5cm.
Tandläkaren såg gärna att jag hade tredelat som jag har nu men helst med fasta ringar och så en cm kortare då.
Annars såg rogers mun rätt bra ut, lite vassa kanter men det blev det på alla som inte hade tillgång till gräs året om tydligen. Här i sverige finns det väl ingen som har bete året om heller? Lite svårt med snö och kyla^^
Hö/hösilage/ensilage är mjukare än gräs för de förlorade något och då slits inte tänderna som de ska och blir lite vassa.
#48. Såg att du har heft vet ute och kollat på tänderna.
Ett tips jag fick av min farfar när han levde (en "äkta" hästkarl) var att ge hel havre som "sliter" på tänderna på liknande sätt som vanligt bete (det är mer tuggmotstånd i hel än krossad), om hästen ändå får vassa kanter på tänderna kan man ge hästen hel korn (som är hårdare än havre) i några veckor i den vanliga kraftfodergivan. Du behöver inte vara orolig att hästen blir piggare eller så av det, eftersom hästen inte tillgodogör sig hel korn (däremot krossad/skållad korn).
Det låter kanske lite tveksamt men jag har annvännt mig av detta sedan jag började med hästar för 30 år sedan och bara behövt "gå till tandläkaren" 1 gång och det berodde inte på vassa kanter utan att en unghäst inte tappade en mjölktand !
Nu blev det ett inlägg som inte hör hemma i den här tråden… Sorry.

jag har hade ett tredelat på min stora pålle innan men han gillade inte det alls. jag bytte till ett myler comfort snaffle. ska aldrig byta mer! tycka vad man vill om myler men har maninte provat ska min inget säga! innan gick han aldrig i form nu går han ner på långa tyglar.
Skynda långsamt så går det fortare.
blandar lite.. har ett vanligt tredelat med runda ringar, ett tredelat eggbett ett tvådelat pelham med äpple och ett rakt pelham

#49 hade inte vet. ute och kollade utan en tandtekniker:)
Vad jag vet så kan hel korn skada en del på tänderna också för att det är så hårt så det måste tillredas på något vis, dels för att hästen ska tillgodogöra sig energin och dels för att inte skada tänderna.
Vi har krossad havre i stallet iaf och jag tänker fortsätta med det och sedan kolla med tandteknikern 1gg varje/varannat år istället.
Problemet var inte att tänderna inte slits för de gör dem, men på ytterkanterna blir det lite vassa. I övrigt var tänderna fina, inga hakar som vissa andra hade.
Jag tror det är rätt bra att kolla tänderna regelbundet. En av hästarna som kollades hade behövts pleggas för att göra något åt, nu får han gå med sina hakar i en dryg månad till innan tandteknikern gör något åt det med hjälp av vet. det gick inte att handraspa av dem utan det skulle behövas någon liten maskin.
Har hästarna hakar så kan de få problem med nacken, de spänner sig och kommer inte ur det hela förrän hakarna är borta.

Har ridit med lite olika bett, vanligt tvådelat, vanligt tredelat, två och tredelat pessoabett, gummibett, rakt osv. Tycker han har fungerat bäst på vanligt tredelat och pessoa, men fortfarande inte helt nöjd.
Ska dock åka in och köpa mig ett tungfelsbett till grabben någon dag snart.
Till min ena har jag gummibett (rosa med äppelsmak) ^^,
Och fungerar jätte bra.
Till mina 2 andra har jag 3 delat och till den sista har jag vanligt 2 delat. ;)
Pärlan går för tillfället påtre olika bett, vi testar runt för att se vad hon funkar på.
Vid longering har hon ett vanligt tredelat och har satt på bettskivor.
Vid ridning har vi antingen ett hackamore eller rakt tränsbett med fasta ringar.
Hon funkar kanon på både hack och rakt, men rider jag med det redelade blir jag otroligt hård i handen, vilket jag inte blir på de andra. Men dt funkar kanon vid longering :D
Jag har ett tvådelat tränsbett till Ina och det funkar kanon

tredelat eggbett,hackamore,rakt tränsbett,tvådelat tränsbett(har lite bettproblem även jag):)
ett tvådelat travbett och ett vanligt ridbett som jag köpte på börjes, har inte testat nått av dem ännu dock, det jag köpte på börjes e säkerligen för stort :-P
Kan uppdatera med att jag har fått låna en massa olika bett av en kompis och provat under en tid. Nu har jag kommit fram till att ett rakt (lätt böjt) tränsbett är det som både pållen och jag gillar bäst. Funderar på att skaffa några andra också för att ha att byta med, men vet inte riktigt vad det skulle vara. Funderar återigen på ett äpplebett. Men tänker samtidigt att det är bara 1½ månad kvar till Ranch Horse Classic på High Chaparral och då är det säkert mässpriser och då kan man kanske hitta något fint/trevligt westernbett, så jag kommer nog avvakta lite. Om inte någon annan har något bra förslag på bett som jag bör prova?

3-delat tränsbett till den ena och ett bridongbett till den andra. Byter aldrig.
För tillfället rider jag mest på ett rakt gummibett med fast kärna och rörliga ringar :) det är en storlek förstort, men det funkar bra ändå. Det trivs lille Eldix K. alldeles ypperligt på, och jag med. Han går kvar på travet, så när det ska gå lite snabbare och inte arbetas någonting i dressyr så går han med Pessoa. Gillar det inte på han då han gärna drar ihop sig när man ska sakta ner… och d vill vi ju inte när han ska springa på lite för då kan han inte andas ordentligt :/
Testade att rida med tvådelat bett i helgen, men det gick inte alls. Det var en storlek förstort, han gick hela tiden och ryckte med huvudet och var hård i munnen. så fick gå in och byta…
Och så har vi ett tredelat, men det vet jag inte riktigt om jag vill använda då mitten e som en platta :S Någon som vet nånting om det?? :D
Vill gärna kunna byta bett på honom då jag har märkt att han blir stum i munnen om man rider med samma bett för länge, och tredelat är nånting jag gärna skulle vilja använda.
När han körs går han med järvsöfaks bett…
Bilden e med det raka gummibettet :D

#61 ett av mina tredelade har en mittendel i koppar som är "tillplattad". märker ingen skillnad mellan det bettet eller det tredelade med rundare mittdel.

har tvådelat. men ska byta till ett pessoabett när jag rider ut i skogen med jupiter. iofs har jag ändå kontroll över han ,men om medryttaren ska rida ut på han ska jag byra till pessoabettet plus att jag ska köpa ett träns med pullhanmgrimma
Varför just pessoabett? Bara nyfiken

#63 effektskillnaden mellan aachengrimma och pullargrimma är inte så stor. de blir lätt spända i käkarna av låga nosgrimmor.
Skynda långsamt så går det fortare.
En jätte bra artikel jag hittade på connemaraponny.ifokus om varför du aldrig mer vill rida på ett pessoabett!
Min medryttarhäst som är ridtravare rids med tredelat eggbett och remontnosgrimma. Anledningen till att han har remont är att eftersom han är 4 år så vill inte ägaren ha något tryck på kindtänderna ifall han tappar dom och så. Jag tycker att han fungerar bra, han tuggar lite på bettet men han biter sig inte fast eller liknande så det tycker jag är bra. Vet inte om han har haft någonting annat innan så kan inte jämföra med någonting men har funderat på att pröva något av mina gamla bett på honom, som är två och tre delade tränsbett.

Jag har själv kommit till ett problem när det gäller val av bett när jag rider ut på min travare. Min "filosofi" är att rida så naturligt som möjligt utan massvis med hjälptyglar och avancerade bett.. Men nu när olyckan hände i förrgår och jag verkligen trodde att nu är livet över så känns det som jag måste tänka om.. Min travare är så fruktansvärt het och väldigt svår att hålla när vi rider ute. Jag hatar att ta för hårt i munnen och då blir det bara pannkaka av allting.. Jag har verkligen jobbat i dressyren att få honom lugn fin och känslig i munnen, men såfort han sätter fart är allting som bortblåst. Pga detta beteende fick jag min bästa vän skadad då även hennes häst blev helvild när min stack iväg..
Just nu rider jag bara på ett vanligt tvådelat äggbett då han har ganska orolig mun och får lätt sår i mungiporna om jag har rörliga ringar. Fick tipset att prova stångbett på honom. Vad tycker ni? Vill egentligen inte använda knivskarpa bett på min häst..

Jag använder bara hackamore på min häst eftersom hon är jättekänslig i munnen och inte alls verkar gilla bett, med bett börjar hon slå med huvudet. Bäst går hon i endast en repgrimma, men tyvärr så får man ju inte rida i ridhus och sånt med det så då får det bli hackamoret. :)
#68 - Har du testat pelham? Det är ett ganska milt bett, men som ändå är lite hävstång i så man lätt får stopp på hästen. Bettet är aldrig skarpare än handen som håller i tygeln.

Nu var det länge sedan jag red travare. Men varmblodet jag hyrde reds på ett tvådelat travbett.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag rider just nu på kimblewick-bett, då han är VÄLDIGT het och med vanligt bett får man ta i han så mkt innan han reagerar och då blir det inte alls bra, nu slipper jag "dra" ihonom utan kan jobba med honom utan problem. rider med de både i paddock och ute. Tanken är att vi ska yträna upp lydnad så att jag kan rida med tredelat sen.
Rakt bett med fast ringar. :)
Jag har ingen ingen egen häst men jag rider på en travare just nu använder tvådelat med äppelsmak, men jag använder inte tyglarna så mycket hon lyssnar så bra andå :)
(jag är samma som gingo)

rider på rakt och tredelat.
Rider på ett vanligt tredelat. :)
Ska ev. inskaffa ett hack men får se hur det blir. :P
Jag har:
ett tredelat pessoa
ett rakt tränsbett och
ett tredelat tränsbett
Använder bara det tredelade nuförtiden. Gillar tredelat då det är följsamt och mjukt..
Kan ju uppdater igen.
Jag har nu en unghäst 3 år som jag rider på sidepull och vid sidan av ridningen så försöker jag vänja henne vid bett med det raka tränsbettet.
Jag har nu även en 12 årig valack som kommer direkt från trav och monté träning och honom rider jag på det raka tränsbettet. Men har även provat honom på ett stångbett osm han verkade gilla, men jag kan ju inte arbeta honom på stång riktigt fullt ut än så jag fortsätter med rakt tränsbett ett tag till.
Vi har ett vanligt två delat.
Men rider även mycket utan bett i bara grimma :)
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Va fränt, Hur många års träning innan ni är där ni är nu?
Sandra

#81 om det var mig du svarade på. Så reds han in med träns när han var 4 och gick med det till han var…ca 6 år då vi började skifta till repgrimma och efter några månader bestämde jag mig för att det kännes bättre med repgrimman, för ca 1 år sedan kom jag på att halsring kunde vara ett bra alternativ efter som han gillar att ha huvudet fritt så vi började rida med det till hagen. Efter det red jag ut med det och repgrimman och sedan provade vi utan repgrimma och nu har han inte haft ett huvudlag på sig på över ett halv år. Så det beror väl lite på hur man ser det. När jag bestämde mig för att halsring var ett bra alternativ gick det ju fort

#77 Jag har aldrig hört någon säja att tredelat är mjukt, är de verkligen de? och pessoa förtjänar ingen häst att ha i munnen, http://velepa.blogg.se/2010/january/lasvart.html fast den artikeln har dom flesta kanske läst..
Sandra
#84 tror du inte hon menar det tredelade tränbettet?

#85 är tredelat ett snällt bett? Jag har ett men aldrig ridit me de men jag har alltid hört motsatsen..
Sandra
#86 Du menar vanligt tredelat tränsbett? Ja det är väl något av det snällaste/mjukaste bett du kan ha. Många säger ju till och emd att tredelat är mildare än 2-delat då det tvådelade kan nypas vilket det tredelade inte kan.

#87 Ja man lär sej något nytt varje dag
Va är de för skillnad på tredelat tränsbett och vanligt tredelat då?
Sandra
#88 Vad är vanligt tredelat om inte ett tredelat tränsbett?

hm.. antog att de va ett annat eftersom du undrade om jag inte menade tredelat tränsbett när jag undrade om tredelat va mjukt
De här med bett är inte min starka sida, va några år sen jag använde dom.
Sandra
Aha men i #84 skrev du negativt om pessoa och #77 hade skrivit att hon hade tredelat pessoa och tredelat tränsbett så trodde det var det tredelade pessoat du trodde hon menade som mildare.
varierar mellan ett tvådelat med fasta ringar och ett tredelat lite smalare bett. När jag tävlar använder jag kimblewick då han kan bli lite het.
Har även ett tredelat med parerstänger som funkar bra också

jag använder hackamore på mitt varmblod, hon trivs bäst i det och gillar inte saker i munnen. på mitt russ använder jag bara grimma då han är 1,5 och sen får vi se. men jag tror det blir sidepull på honom.

#91 Jahaa, va tokit de kan bli.
Sandra
#4 "Håller fast tygeln med lillfingret"? Hur menar du? Tygeln löper ju mellan lillfinger och ringfinger? Kan inte se det framför mig
. Har jag missat något?

#95 det kanske var aningen felaktigt formulerat.
i vanliga fall "stänger" man handen om tygeln, men på min häst är det inte särdeles lyckosamt eftersom hon alldeles för lätt hänger sig på handen och/eller försöker dra tyglarna ur händerna på en.
därför "trycker" jag på tygeln med lillfingret, vilket gör att den kläms fast mellan lillfinger och ringfinger, utöver detta är handen öppen.
genom att hålla tygeln på detta vis med lillfinger (+ringfinger) kan jag hålla resten av handen väldigt öppen utan att riskera att tyglarna försvinner för mig och har också fått en häst som är lättsammare att jobba med.
#96 Ah…då är jag med
.
varierar mellan hackamore, tvådelat,pelhambett, och ibland rakt bett med fasta ringar ;)
Har nu även en Billy Allen-stång med ögla även vid mundelen så man kan rida nästan som tränsbett. Mundelen är rak med kopparinlägg (Billy Allen-delning).
Fortsätter jobbe 12-åringen på det raka tränsbettet men vissa träningspass (beroende på vad vi ska göra) så tar ag billy allen bettet, vissa saker kör jag då på stången, andra kör jag på den övre öglan.

Rider Besse på tredelat tränsbett .
Det enda bettet jag har ridit honom på . Han funkar fint på det så jag har inga som helst planer på att testa annat :)
Kom på att ag rider ju även på idepull och repgrimma, även om det inte är bett i munnen på hästen så är det ju en variant av bettsling.

Jag har vanligt tvådelat tränsbett. Funkar kanon. :)
De bett jag använder är ett tredelat med fasta ringar och ett tredelat "gummi" med rörliga ringar.
Men jag tänkte prova ett rakt med fasta ringar.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
*Putt*
Jahopp, om jag tar tillbaka Lord ska jag köpa ett egg bett, sedan får jag se om det blir ett kimblewick eller ponny pelhem :D
Rakt bett med fasta ringer (eggringar) ska köpas i helgen
Och så har jag ju mina 3 delade som funkar bra ;)
Rider ibland med repgrimma men ska kanske prova nått annat bettlöst alternativ också. Hunderar på hack..
Jag växlar mellan rakt bett med fasta ringar och ett tredelat bett med fasta ringar.
Jag växlar mellan tredelat applebit, kimlewickbett, pelhamstång i gummi, hackamore och vanligt tredelat.
Vi trivs bäst i tredelat applebit och hackamore, men för mig känns det viktigt att byta bett då han kan bli stum i munnen av ett :)
När jag började rida mitt kallblod red jag å hanterade honom i grund/mark arbetet på rakt.. em… eggbett? iaf med fasta ringar. sen kom min inridnings 'partner' (vi va två som skulle rida till han och markarbetet va tydligen inte lika kul som ridningen) och hoppade upp på han me rakt pelham samt rakt jaktkandar. sen dess har han blivit mycke hårdare i munen. från att kunna lätt styra honom med väldigt långa tyglar måste jag nästan slita då han drar mot bettet. jag vill inte fortsätta att göra de. borde jag prova ett 'skarpare' bett så jag kan ha kvar/får tillbaka känsligheten jag hade i munen? eller ska jag rida kvar på mitt raka eller tre delade?
hade tänkt att prova rida me ett pessoa men läste en länk här ifrån å vill helst inte göra de. jag är väldigt lätt i mjuk i handen och drar aldrig utan anledning i hästen. vågar jag prova mig på ett tre delat pessoa? tänkte att eftersom han är körd väldigt mycke å efter de western riden, så kanske han vill ha tydlarna längre ner?
va tror ni att jag borde prova på min nordis med mycke energi och lite utbildning. han har en historia att ställa sig rakt upp på bakbenen om har upplever starkt obehag.
Anna och taxen Max
Jag har vanligt 3-delat på mitt kallblodsto
#109 Vill du ha honom känsligare så byt absolut itne upp till skarpare är min rekkomendation!!
Jobba honom från grunden istället och med tränsbett. Ta lite i tygeln (ledande), direkt han ger efter för det så släpper du och berömmer. Snart inser han igen att det är det lilla som behövs. Jobba inte med att ta och ge innan han ger efter. Om du tar, han håller emot, du släpper så lär du honom att vara hård eller säger att det är okej att vara hård. Om du istället tar lite och håller han mot så ta det lugnt och vänta (utan att ta hårdare) och direkt han mjuknar så släpper du efter.
#111 tack! ska prova de. blev chockad att de blev en sån snabb förändring efter 3 ridpass på skarpt bett. men misstänker att hon slitit i han me. hon kan vara hård i handen. hon ska iaf inte rida honom något mer vilket e tur
Anna och taxen Max
#112 Tur att hon inte ska rida mer iaf =) Ofta kan det vara så att om man inte har vana att rida in hästar så tar man och plockar och tar och ger i tygeln för att få reaktion, men då lär man vet dom inte helt säkert vad det innebär med ett tygeltag så lär man dom bara att hålla mot när man tar i tygeln om man gör på det viset,.

Jag rider bara min på tvådelat

Jag rider min häst på vanligt tränsbett
nu har jag bara ett bett som passar. tjejen som red hästen innan plockade även på sig hans tre delade. blev lite sur. iaf så tog jag hans två delade pelham men 'gjorde om' de lite :P. tog bort extra tygeln som sitter i nedre ringen och bett ringen, vände på bettet å satte tygeln i den vanliga bett ringen. försökte fästa sidostycket i övre ringen men blev inte bra då tränset e förstort. i slut ändan blev de som ett vanligt träns bett fast med 'sidostödet'. de funkade bättre men de ser ju väldigt overkill och e inte ritkigt de optimala :) men de e de ända bett jag har som passar. kändes iaf som han lyssnade bättre nu än när hon andra också red. blev inte sån lång provtur på de då han kändes väldigt stel i bakbenen. tror killen får lite träningsvärk :)
bifogar bild för er som inte vet vad ett pelham är :)
Anna och taxen Max
ps, tror jag vänder de åt rätt håll å provar imon eftersom de ändå inte gick att sätta sidostyckorna i övre ringen
Anna och taxen Max