ska jag elr inte?
Har lite beslut ångest, jag rider å jobbar med mitt vbl hemma och har fått möjlighet att ha honom på ridlektionerna, vilket ger oss en bra möjlighet att utbilda och utveckla oss tillsammans, dock kan han inte saker som framdelsvändning, bakdelsvändning, öppna, sluta, och lite sånt, vilket gör att vi inte kan göra exakt samma övningar som dem andra i gruppen och är då fundersam om det kommee påverka min ridning negativt då jag inte kan öva på dessa saker.
Vad tycker ni? är det risk att min ridning påverkas negativt?

Jag tror det kan påverka dig negativt, men påverkar hästen positivt. Det negativa för dig är ju att du inte kmr få göra alla övningar som de andra, för jag tror inte att instruktören tänker utbilda din häst…
#1 nej det tänker hon ju inte, men han lär sig ju saker och utvecklar det han redan kan där.
Ska snacka med ägaren imorgon se vad hon tycker också ;)

Går det inte att du kan börja rida privatlektioner med ditt vbl istället så har ju tränaren tid för bara dej och hästen så att ni kan utbilda henne. annars är ju risken att ni bara får hoppa över de övningar ni inte kan och det kanske ni inte utvecklas lika mkt på i längden =)
#3 ägaren har ridlektion samma tid som mig så grejen är att hon kan ta med sig hästen när hon åker upp åt mig (om transporten är hemma)
Haha tro mig, han kan utvecklas genom att gå på lektion med dem andra hästarna, första steget blir ju att han ska lära sig gå lungt med dem utan att bli uppstressad. Han är jätte fin hemma på men blir stressad där, så vi har endel att jobba på :P
Din ridning kommer nog inte att gå frammåt lika mkt och fort som om du ridit en lektionshäst. Men det kommer att utveckla vbl väldigt mkt och då är frågan bara vad du känner är viktigast just nu. Både sakerna kan man ta igen senare (dock kommer hästen inte bli lika gammal som du vilket gör att hästens utveckling är svårare att ta igen långt senare om man säger så).
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag tror att du kan lära dig minst lika mycket som vanligt om inte mer. Många gånger på en ridskola när man t.ex. ska rida öppna så gör man det en hel långsida trots att både hästen och ryttaren kanske inte orkar eller kan hela vägen. Om du får göra samma övningar men en kortare bit och med lägre krav på hästen så kommer du att träna på hjälperna samtidigt som du oxå tränar in att byta mellan olika hjälper oftare. Du kommer att bli en bättre ryttare med bättre känsla för när det är rätt och bättre reaktionsförmåga.
Varför skulle det inte fungera? Om hästen inte kan skänkelvikning å framdelsvändning mm så kan du iaf rida övningarna, men inte kräva lika mkt av hästen. Man måste ju börja någonstans.
När man rider på lektion på lektionshästar så kan både eleverna och hästarna olika mkt… och det fungerar ju.
Ex om ni ska rida snett igenom och flytta hästarna så rider du rakt fram några steg, flyttar något rider raktfram flyttar, då kan då hålla samma takt som de andra, det kommer flyta på och snart har både du och hästen lärt sig.
Om inte instruktören kan hjälpa dig lika mkt som de andra bara för att du har en mindre utbildad häst tycker jag den instruktören behöver lära sig mera om hur man lär ut.
Hoppas du inte missuppfattar mig, instruktören är säkert duktig, men du måste ju kunna få utvecklas på DIN häst.
Jag tror verkligen inte din ridning kommer påverkas negativt, snarare tvärt om. Du kommer bli en mkt bra ryttare när du en dag inser vad ni kan och att ni har lärt er ihop.
Kör du fast och känner att du inte kan, då ber du om att få prova på en annan häst (måste ju inte vara just på den lektionen) Men ibland kan det vara det lilla som gör att man får aha känslan.
Minns när jag första gången red enhäst som gick i form. Det va en aha känsla. Sen efter det kunde jag rida alla ridkolans hästar i form… bara av att jag visste hur det skulle vara.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#7 instruktören säger att jag kan ta med honom om jag vill, han kan skänkel vikning, det e väl framdels vändning, bakdel vändning, öppna och sluta som vi kommer köra som han inte riktigt kan ;)
Men som du säger, ger honom en chans att lära sig :D jag har redan lärt mig otroligt mycket genom att lära honom :D
Och jag kommer inte kunna ha han varje lektion utan bara dem gånger vi har transporten hemma(oftast hoppas jag på), så jag kommer ibland få ta ridskolans häst å på så visa även rida olika hästar ;)
#8 Men det låter ju kanon. För att rida olika hästar det är utvecklande.
Och ni kommer lära er med tiden så vainte orolig för det.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#8 Som du bekriver det där så tycker jag absolut du ska ta med hästen. Det blir ju aldrig för sent för dig att lära dig (om du nu uplever att du missar saker så kan du ta igen det i framtiden). Prova, känner du att det känns bra så fortsätt, gör det inte det så prova att oftare ta ridskolehästarna, eller kanke till och med att du väljer att sluta ha med egen häst. Men Jag tycker du ska prova!
Medarbetare på westernridning.ifokus
#10 hade honom ca 50% av gångerna förra terminen å då gick det bra, men då gjorde vi inte så mycket öppna, sluta, framdel- och bakdels vändningar som det är tänkt vi ska göra nu ;)
Men red en av ridskolans hästar förra och förr föra gången och då gick allt galant, så så fort vi har transporten hemma ska jag börja ta med min kille igen ;)