Högergalopp, mer tips tack!
Nu har vi tagit ett skutt frammåt i rätt riktning. Får in honom på volten och kan arbeta honom i högergalopp. I vänstern går han som en klocka. Men jag behöver mer tips och hjälp nu! Gärna på mer övningar. Viking tycker det är lite jobbigt att galoppera på volten i höger och kickar gärna bakut ett antal gånger under tiden. Försöker göra volten så stor som möjligt så det blir lättare för honom. Övar på fattningarna och det tar han klockrent med en gång men att ställa sig rätt och arbeta på böjt spår blir lite svårare.
Nu som sagt får jag in honom på volt men jag måste sitta och driva och driva och då blir han arg och kickar.
Kommer det falla på plats tillslut eller gör jag fel? Jobbat med hans jobbiga högergalopp i över ett år nu. 
Det klickar nog en dag ska du se. :)
Prova att bara ta några varv på volten i taget, att du försöker känna av och bryta när han inte orkar mer, trava lite tills han är lugn och avslappnad (vet ju inte hur din är men min brukar stressa upp sig lite efter galoppen) och sedan fatta ny galopp.
Eller att när du känner att kan inte orkar mer kanske tar ett varv på fyrkantsspåret så han får galoppera på eller helt enkelt rakställer och rider honnom på en större volt om det är ställningen han inte riktigt orkar att jobba i. :)
#1 Okej tack för tipset! Ja hoppas det löser sig en dag, vet inte om min är överdrivet seg på att sätta musklerna rätt men detta har tagit tid, bara att han ska fatta den galoppen. Men påväg är vi väl.

jag har ju varit i samma sits eller är väl fortfarande. för ett år sedan kunde vi inte fatta högergaloppen alls nu går fattningarna super och det går inte i 110 runt ridbanan. jag tycker också att du bara ska testa lite galopp i taget, sakta av innan det blir alltför jobbigt för honom. själva fattningen stärker mera än att rulla på i galopp men jag tror iten han orkar göra så många fattningar på ett pass heller. roger gjorde inte det iaf utan jag fick nöja mig med 1-3 galoppfattningar.
när han inte protesterar att galoppera på volt så testa att öka och minska volten.
hoppning är också super för galoppen.
#3 Viking kan fatta högern flera gånger under ett pass och det går inte heller längre i 110, men de som blir jobbigt är som sagt att fatta galopp och galoppera på böjt spår. Hoppning har vi tränat på mycket nu och speciellt studs :)
Ikväll ska jag försöka få honom att galoppera på en större volt tänkte jag (eller det tänker jag varje gång men han brukar lixom minska volten av sig självt efter ett tag och ställa sig fel
)

vad gör han om du försöker minska volten? alltså att du varierar volten hela tiden ökar och minskar och verkligen minskar istället för att låta honom "falla" inåt p åegen hand.
fattningar och fattningar .. det stärker galoppen
en liten övning
galoppera runt fyrkantspåret på en ridbana/ridhus (el. liknande). Gå in på volten ett/två (ev. mer) varv (beroende på hur mkt du känner att han "klarar"). fortsätt sedan på fyrkantspåret och gå in på volten igen i några varv. osv.
Tycker inte att du ska ligga och "nöta" på volten
Måste bara säga att jag tycker Viking är en riktigt fin häst :)
Lycka till
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#5 Om han minskar av sig självt så går han ner i trav igen:(
#6 Så gjorde jag igår faktiskt men vet inte om han har träningsverk eller något han var hemskt tjurig och kickade bakut massa gånger. Idag blir det en runda i skogen tror jag. Han behöver de. Hehe tack:P jo han e himla fin:)
#7 om du har tillgång till en äng eller annan stor yta att rida på kan du prova att göra stora volter där. Han kanske inte är riktigt redo för mindre volter i höger galopp än. :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Min pålle går som en klocka ! i vänster :( Fin form, använder ryggen, lugnt tempo, ALLT är klockrent.
Högern=0 . Han fattar den inte. Vad jag en gör, NEJ säger han.. Vet inte vad jag ska göra …. :(

jag hade också problem med galoppen på volten, jobba han mer på fyrkantsspåret och kräv inget voltarbete i den galoppen i början låt han stärka sig ännu mer på rakspår. Sedan galopperad jag bara ett varv åt gången och la in en volt i slutet av spåret innan jag skulle bryta av och ta en ny fattning. Sedan kan man lägga in 1-2 volter till när han klarar det, bara ett varv på volten. Prova sedan att lägga in fler fattingar. ut och galoppera i det fria och rid i svag öppna.

Måste bara få tipsa om en bra hemsida jag fått nys om först nu…..hippson.se……där kan man hitta massor av bra ridövningar om man betalar för plusmedlemskap. Jag hittade massvis med matnyttigt som man kan använda för att stärka hästen och jobba på "problem" med, både basövningar och högre svårighetsgrad.
Hittade dessutom massvis som passar för unghästar, vilket gjorde mig glad=)
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-