Hjälp me att hoppa titthinder
Jag behöver hjälp med hur man "lär" hästen att hoppa "titt-hinder".
Jag har hoppat en del med min ridtravare (varmblod).
Vi har inte hoppat så högt.. kanske 70 cm(?) Hindrerna har varit av vanliga bommar och blank. Det har gått väldigt bra.
Men nu vill jag börja hoppa lite andra slags hinder.. titthinder och så. Typ små "grindar", kanske vattenmatta m.m.
Hur börjar man med sånt?
Idag var jag och hoppade i ridhuset (utan tränare). Jag ställde en "grind" brevid hindret som jag skulle hoppa. När jag skulle hoppa hindret som var lågt (50 cm, som han nästan kliver över i vanliga fall) kastade han sig åt sidan när han såg grinden och jag "åkte" rakt in i hinderstödet (jag ramlade inte av). Jag ställe bort grinden och hoppade hindret några gånger (då utan problem).
Jag undrar hur jag ska göra för att han ska känna sig trygg och inte bli så "tittig".
Hur börjar man med titthinder?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Jag har jobbat jättemycket från marken med alla möjliga konstiga saker, både med min gamla häst som var ridtravare och med hennes dotter som nu är tre. Det har varit "basic" bara gå runt bland mysko grejor. In i verkstan, in överallt där man kan gå in, över, runt… Vänj dem vid att världen förändras men du är trygg. När det fungerar gör jag samma sak uppsuttet, i skritt. Gå runt, över, under, allt som går. Då spelar det ingen roll om det kommer ett regnbågsfärgat hinder eller en färgglad blomma, allt som är nytt är OK för det är nyheter du har tränat på.

Prova att ha en häst innan som hoppar "titthindret" utan problem, och rulla på hindret några gånger om de går bra. Nöj dig när hästen har gjort minsta lilla framsteg, ett tips att börja träna presenningar från marken och från ryggen ;)