Fibergi eller vanligt spannmål?
Nu är det snart dags att stalla in min flicka igen efter 1 och ½ månads bete. Hon kommer att gå på träningsläger i början av augusti och vi har hållt henne lagom igång under hela betesperioden. Dags att börja fodra med kraft igen och jag undrar nu om det kan vara smart att köpa någon fibergiblandning. Tidigare har hon gått på korn och betfor, men nu funderar jag på om fibergi kan vara bättre, dels för ett jämnare temprament och dels för att det inte finns tillgång till annat än havre där vi står nu.
Vad har ni för erfarenheter av fibergi? Behöver jag lägga till korn eller går att köpa iblandat? Vad är skillnaden mellan att fodra med fibergi resp. havre? Jättetacksam för svar kring detta då det är en vecka kvar tills uppstallning sker.

varför vill du inte ge havre? fibergi är ett bra foder men ett dyrt foder, är hon i underhull och behöver gå upp i vikt ?
jag fick som mindre "lära" mig att havre gick de flesta hästar upp i huvet och dom blev tokiga osv, men nu på senare år när jag sotg med samma möjlighet som du gör nu de som erbjuds från stallet är havre, så va jag osäker och satte mig ner med tjejen som äger stallet som oxå är utbildad hippolog och veterinär, Hon skratta åt mig och fråga vart jag fått de ifrån, de krävs så BRA förvaring på havren för att tjärnan ska vara så "stark" men vi förvarar inte fodret på så sätt, dessutom är offtast havrekorna stötta i ena ändan (inte förslutna) villket redan där tagit bort mycke, de e bra med fetter osv i havre..
Har man ett tillräckligt bra hö så ska det tillsammas med mineraler räck till. Finns hästar som tävlar på elit nivå som står på en sådan foderstat. Men problemet är att man måste ha analyserat hö för att verkligen kunna avgöra vad man ska ge hästarna och det är ju inte alltid man har det!
Så har man inte det så får man ju göra som alltid, fodra med ögat!
Persoligen så rekomenderar jag inte att fodra med havre. Men du får nog helt enkelt prova dig fram och se vad som funkar för er!
Lycka till!

#2 varför rekomenderar du att inte att fodra med havre??

Havre är i grunden ett väldigt bra foder men som alltid annars är det inte bra med ensidig kost. I foder finns aminosyror som hästen behöver. Alla aminosyror finns såklart inte i alla foder därför ska man helst ge flera olika foderslag för att ge en bred bas av aminosyror. Dvs, färdigblandade foder med havre, korn, majs mm eller blanda själv. Jag tycker inte att man ska ge enbart havre eller havre/betfor. Fibergi är ett bra foder, det viktigaste är att du hittar ett foder som passar din häst- Det bästa är att du börjar med en höanalys, då ser du precis vad som fattas och kan välja kraftfoder efter det.
Skynda långsamt så går det fortare.
Om jag vore som dig skulle jag ommöjligt ta en analys på grov fodret. Sen skulle jag avgöra om jag behövde lägga till kraftfoder. Om jag behöver göra det skulle jag fundera på hur mkt av olika sorter det skulle behöva bli. havre kan bli dyrt det med om man behöver ge massa vitaminer mineraler mm. Ibland kan färdig foder vara både enklare och billigare, beroende på vart man handlar.
Sen skulle jag iaf ta med i tankarna att det ska vara enkelt att få tag på foder. Det fungerar inte att behöva köpa foder långt borta bara för att man vill ha en viss sort.
De flesta färdig fodren är nog relativt bra. det är nog mycket smak sak med.
Just fibergi är jätte bra för allergiska hästar, då det är lite klibbigt och inte dammar.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Att göra en hä analys kostar ca 600kr tror jag,de ger dig värdet hö har JUST DÅ,men nått att gå efter. Annarsär de ochså bra att kunna fodra genom ögat,man ser ju på hästarna om de är bra i hull och pälsen fin.
Detta med havre är ju en del klarar inte av energin MEN för i tiden använde de vsarthvare som de föets ahästar kan äta utan de blir nått med humör el energi :D