Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1302 ggr
carrrrrooooo
0

Hagkompis till varmblod?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Om jag och min sambo får som vi vill så blir vi snart med hus:) på tomten finns det en lada som det har varit som stall, med ljuten platta och sadelkammare och sånt:)

Men troligtvis räcker inte betet året runt utan jag tänkte ha min häst där + en till där på vintrarna och sen lämnar jag bort dom ett par månader på sommarbete:) Jag vet redan några som har sommarbete som man skulle kunna hyra in sig i.

Jag tänkte ha det som en lösdrift.. Arean på "ligghallen" är ca 20. Så det borde ju räcka:)

Men nu är frågan vad jag ska skaffa för sällskap till mitt varmblod som jag äger.. Jag har alltid velat ha en liten schettis och det känns bra eftersom dom inte kostar lika mycket per månad och jag vill gärna ha den som en körhäst och trickträning.

Så det lutar åt en liten ponny, men tror ni man kan ha den till ett varmblod på 158 cm? Kommer mitt varmblod tycka att det räcker med en liten ponny som sällskap?

Tänkte höra med er om någon av er kanske har en stor häst tillsammans med en schettis- sällskap?:) och hur det funkar för er?

Tacksam för hjälp och tips:)

Kramar Carro

CelsiusT
0

Det tror jag räcker alldeles utmärkt för umgängets skull.

Men hade jag varit i den situationen så hade jag aldrig skaffat shettis. det pga att dom har så olika "krav" på miljön. Tex när dom ska gå på sommarbete, ett varmblod kan gott gå på rejält grönbete, medan shettis inte kan har så mkt tillgång på mat. Likaså på vintern. Varmblodet kan med fördel ha fri tillgång medan man till shettisen måste ransonera (och kanske till och med hjälpa varmblodet att få i sig sin mat innan shettisen tar den, kanske att man måste separera dom under måltider osv.

Jag hade nog heldre haft en liten ponny av annan ras, just shettis är ju matvrak som dessutom lätt lägger på sig och dessutom väldigt lätt far illa av övervikt. Jag hade nog valt en ras som passar varmblodet bättre i hur man sköter dom…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Likeabug
0

Ett tips är att kika typ blocket eller hastnet, se om du kan hitta en lite större ponny som ska pensioneras eller så. För jag håller lite med #1 . Men hoppas det blir bra :D

jackiejohn
0

Mitt vbl sto gick med min shettis i 2½år innan jag köpte ett vbl till och dom trivdes utmärkt med varandra :)