Avstånd i studs?
Hej mitt varmblod rusar gärna ibland efter hinder och därför undrar jag om jag ska hoppa studs för att hon ska få tänka och lära sig att man inte kan rusa efter alla hinder?
Och ja undrar vad man kan ha som avstånd? hon är storhäst:)

3 meter för studs, men rusar hon efter hinder så lär hon ju rusa efter sista hindret i studsen också. i mitt förra stall fanns en ponny sonm var supertaggad på hinder. den ponnyn fick en träning göra volter och halter före och efter hinder. de red mot hindret men strax innan så gjorde de en volt, rusade hon när de kom mot hindret igen var det ytterliggare en volt. även halter innan hindret, men då inte precis före så de ser en utväg från att hoppa. volten ska inte vara precis framför heller så det blir en utväg att springa förbi.

Håller med fridak om övningen ovan. Hoppa låga hinder först och var nogrann med att h*n ska lyssna på förhållning och går i stadigt tempo som du har valt. Kan även göras som bomövning först. Det funkade på mitt sto.
Kan även bero på att galoppen inte är stark nog och då hjälper klättringar, studs och fattningar till att stärka galoppen. Kan ta några månader, beroende på häst. Studsavstånd kan vara allt från 2.80 till 3.40, pröva gärna att löshoppa studs först för att se vilket avstånd som passar att börja med. Sedan ska de ju kunna länga/korta när de är starka nog.
Okej tack för tipsen:) ska hoppa henne nu i helgen ska testa volter och halter.
Jag hoppar inte så högt du hon inte har teknik och hon rusar ibland så håller mig till lägre höjder.
Har testat att hoppa små kryss på serpentiner med henne och det fungera då hon fick tänka rätt så mycket:)
Tack för tipsen:)