Gå i rätt form
Min häst har svårt att söka sig neråt, slappna av och trampa "under sig" med benen och höja ryggen vilket jag kortfattat menar med rätt form.
Han blir lätt stressad och var mycket stressad när jag köpte honom (för ca 1 år sedan) det har blivit mycket bättre men när han inte orkar eller förstår stressar han lätt upp sig.
Jag tror att det är mycket därför han har svårt att gå i form samt att arbeta rätt och slappna av.
Det är endast på ridbanan i trav som jag kan få honom riktigt lugn och då söker han sig neråt och trampar under sig och går i en ganska bra form.
Om jag släpper tyglarna helt (i skritt) sänker han knappt huvudet. Vilket jag tror har med att han är stressad och inte avslappnad att göra.
Hur ska jag göra för att få honom att lugna ner sig och så att jag sedan ska kunna "arbeta honom rätt"?
Behöver alla tips och övningar jag kan få!
Jag har tillgång till ridbana samt bommar m.m.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Varför tror du han är stressad?
Om han inte länger halsen/följer med bättet när du länger tyglarna söker han inte fram till handen, och är kanske därför inte helt avslappnad i överlinjen. Brukar du ge honom stöd lr bara ha kontakt i tyglarna?
#1 Ja du det var en svår fråga! han har ju varit mer eller mindre stressad sen jag köpte honom (var det även på provridningen hos förra ägaren) så jag vet inte. Han blir mer stressad när man rider med andra hästar iaf.
Hur ska jag få honom att söka sig fram till handen?
Jag varierar med hur mkt stöd/kontakt han får för att sae vad som helt enkelt funkar bäst.

helst av alls ska du inte ta stöd alls, för då använder hästen stöden som ett "5:e hjul", och tyngdpunkten förskjuts framåt.
När hästen är avslappnad i hela överlinjen och länger den, kliver in mot tyngpunkten och är bekväm med bettet har jag fattat det som att den söker sig fram medvetet.
En bok som har hjälpt mig att verkligen förstå det här med vad som menas med "form" - och verkligen gjort klart vad det betyder - är Katrin Wallbergs bok Skola din häst till ökad samling och hållbarhet (som går igen vrf, hur, när osv. från grunden och arbetar upp. Muskelgrupper, vinklar på bäcken mm, ryttáren osv). Arbetar mig fortfarande igenom den, har kommit halvvägs.
För jag är inte duktig nog för att ge hjälp egentligen, men om du lägger upp en video så att duktigare människor kan hjälpa :) Lycka till.
#3 tack så mycket för hjälpen. ska nog ta och leta upp den dära boken ;) den lät intressant :)
ska ta några privat lektioner i dressyr snart så kanske jag kan få mer hjälp då men vill fortfarande höra vad ni på iFokus har att säga :D
Min travare gör precis lika dant! Jag har läst att cavaletti bommar är bra, då måste hästen sänkta huvudet för att se vart den går. Därmed stärker den ryggen och kanske inte blir lika stressad om han orkar mer :)
Annars kan du ju alltid kolla satt sadeln ligger rätt eller satt det inte är några bucklor elr nåt på sadeln som gör ont, då höjer dom huvudet och bli stressad m.m :)
Lycka till! :D
Caroline Wakander - http://yomacaflobow.blogg.se
#5 jag tränar mycket bommar och så. han brukar bli lugnare av det så det hjälper! :) Sadlarna ligger bra och det är inget fel vad jag sett då jag kollat dom och så (dock är ena sadeln lite låg i bak men inget som tar skada som jag ser det) tror att det har att göra med att han är stressad och inte så mycket musklad att göra. så vill ha övningar till det :)

#4 Rekomenderar den verkligen då den hjälper där det behövs som mest - i ryttarens huvud. Har aldrig riktigt fått förklarat för mig vrf form är bra och hur det fungerar i hästen kropp. Nu förstår jag verkligen :)
#7 ja, det är ju där alla problemen igentligen sitter .. i ryttarens huvud
Okej, men travare är ju lätt stressigare än andra "vanliga" hästar eftersom dom bor i en stressig miljö vid travet. Men om du nte är helt säker med sadlarna så kan du prova rida kan barbacka, känner du nån skillnad på stegen eller nåt så är det sadeln som kan göra det.
Men somsagt, bommar ger ju rygg muskler, sen finns det en bok som heter "från tävlingstravare till ridhäst". Där står typ det mesta, =)
#9 jag har kollat sadlarna och det är inget fel och jag rider ganska ofta barbacka och ser ingen skillnad så det kan det inte vara. jag har den boken och har haft mkt nytta av den men den har tyvärr inte lyckats lösa detta "problem"
Okej, då har jag nog inget mer tips :(

Är han stressad eller pigg? Vad får han för foder? Hur mycket rids han? Hur länge har han varit ridhäst?
Om han inte blivit riden så länge kan det bero på att han inte har musklerna för att orka gå i form. Alt. att det är obehagligt på något sätt, alt. han har ännu inte lärt sig att det är bekvämare att sänka huvudet/höja ryggen.
Svårt att ge några konkreta tips när man inte sett hästen "in action".
Har du provat att tömköra? Kan ju vara ett bra sätt att se om han är lugnare utan ryttare på ryggen.
Du kan ju även ett tag strunta i om han går i form, och istället öva sidförande, rygga, böja sig mm för att stärka honom i bakdel och rygg och sedan ta det långsamt därifrån.
Sätt gärna in en film när du rider så kanske det blir lättare att komma med tips! 

#9 Inte alla ridtravare som går på banan, och dessutom har jag bara upplevt lugna miljöer i travstall med mycket utevistelse och regelbunden träning :)
#12 han är nog mer stressad än pigg (är dock framåt men det är en annan sak tkr jag) han är ju inte alltid stressad men har lätt för att bli det .. han blir det när man rider med fler hästar, när han inte förstår, ibland när man galopperar m.m.
han får hö och havre+korn kross (inte mycket kraftfoder) men inte för tillfället då han går på bete och bara äter gräs
han rids 5 - 6 dagar i veckan varierande träning .. har dock knappt tränat att rida i backar vilket jag vet att han behöver men det finns inte ridbart avstånd till bra sånna ställen så då måste man ta transporten och åka iväg och det hinner tyvär inte mina föreldrar så ofta som jag tror han behöver
han har varit ridhäst i många år men när jag köpte honom (för 1 år sedan) hade han praktisk taget bara stått i ca ett halvår och var inte i kondition hade "inga" muskler osv
Är bommar på böjt spår bra träning?
Har tyvärr ingen bra film men kan kanske fixa det.

#14 Behöver han verkligen all havre för atthålla energin uppe? Jag skulle ha prova att ta bort lite och för att se ifall han lugnar ner sig.
#14 Korn kross sätter sig bara där bak på hästens mage och bildar en fet häst på fel ställe. Eller hur man ska säga
Skulle ta bort det :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#16 Fast det kan ju behövas för att hästen ska hålla hull, medns havren går rakt upp i huvet (som man säger:P ) :)
Tänkte på en sak. Många kollar på halvblodens typiska form och rörelsemönster, men man ska inte tvinga in hästen i en mall, utan låta den arbeta i den form som är optimell för just individen.
#14 Varför får han havre? Har han lite energi? Dålig "motor"? Havre ger man oftast bara för att få upp energin och drivet hos hästen. Han får inget nu på sommaren? Hur fungerar han då? Tippar på att du inte behöver havren, den brukar mest bara göra hästar stressade.
Varför korn-kross? Svårt att lägga på sig? Varför har han isf det? Kanske pga att han är stressad? Han kanske är stressad pga havren och att då tillsätta korn-kross känns som fel väg att gå, enligt mig.
Prova att ta bort havren och korn-krossen och se vad som händer. Faller han ur (magrar)? Tappar han för mycket motivation? Minskar stressen? om han faller ur skulle jag inte börja ge korn direkt igen utan försöka vänta lite och se om hästens stress minskar och att han kanske kan öka i vikt då igen. Öka då heldre på högivan.
#0 Bommar är bra, gärna några upphöjda (men kliva över) in i mellan. Pyttesmå volter (så han måste töja och sätta in bakbenet under sig för att komma igenom volten. Skritta mycket på lång tygel och gör mkt volter (små) och byt varv mycket, försök att inte svänga för tygeltag utan för viktförändring. Blir hästen stressad så slappna själv av, sitt djupt i sadeln och behåll din inre balans (så hans stress inte resulterar i att du vinglar så det blir svårare för honom).
Medarbetare på westernridning.ifokus

Har du tillgång till tränare/duktig hästmänniska? (jag brukar låta syrran kolla mig och kusen lite då och då för feedback, super bra!) Det kan ju vara bra med bara en lektion lite då och då.
Som jag förstår så äter han inget havre/korn nu, utan bara gräs? Då borde inte havren vara hela problemet.
Min förra häst var som din en period, kunde knappt skritta ens. Jag löste det genom superlugna skritturer. Gjorde allt i skritt, tog väl ett par veckor men det löste sig.
Hur är hans tänder/mun? Har du provat att byta bett?
#15 eh han får knappt havre
#16 han är inte fet och han får så lite så det behöver jag inte ta bort
#17 han blir lätt smal och behöver det lilla han får
#18 han tappar lätt hull och det är ingen skillnad nu på sommaren med stress/energi utan havre/korn han har gått utan sin havre+korn kross i en månad nu. ingen skillnad på energin som sagt men dock är han smalare nu.
#19 jag brukar låta en duktig tjej "kolla" mej ibland. några gånger i månaden. och så ska jag börja ta lite olika lektionen bl a privat dressyr som är planerat. Bettet har inget med detta att göra. byter mellan olika bett och rider ibland bettlöst. oftast ingen skillnad (inte pga av bettet iaf)
Havren/kornet har "inget" med detta att göra. när han väl havre/korn får får han lite och nu får han inget alls (ingen skillnad)
hästarna brukar ju anpassa sig efter ryttaren. Är du helt avslappnad blir hästen det. Om du rider lätt saktare än hästen travar då kommer han anpassa sig efter dig..
#20 om han knappt får något så behöver du kanske inte ge nått?
tänkte om det inte är någon skilland alls så är det ju onödigt att ge det? 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#21 "knappt" var väll att underdriva men han får inte speciellt mycket.. inte så mycket så att det kan bli någon större förendring. han brukar få lite mer efter träningar (typ hårdare träningar eller om man tränat borta) och så får han för att dom andra hästarna får och han blir ju avis om han inte ens får lite :P
det har jag verkligen märt! när jag är lugn blir han lugnare .. vi har nog ett litet "problem" både han och jag påverkas mkt av varandra om han är lite stressad, blir jag också det, då blir han lite mer stressad osv :( men samma om han t ex är lugn då blir jag lugn :P
#22 så kan det bli för mig med.
Att vi stressar upp varandra
prova att ta tre djupa andetag och prata lugnade med honom så hjälper det nog lite :)
/ Emma
#23 det gäller bara att komma ihåg det när man sitter på hästryggen. han är inte alls lika stressad om jag rider för någon annan ryttare/tränare för då påminner dom mej ;)
#24 haha ja eller hur! Min tränare står bara och säger i princip att slappna av i axlarna. ;) man glömmer lätt när man rider själv.
/ Emma
#25 haha ja precis! ;) jag får ofta höra "lugnare" och "slappna av" och så x)