Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 3333 ggr
elishat
0

Travar alldeles för snabbt !!

Hej, jag är medryttare till en ridtravare och jag skulle vilja få lite tips hur man kan göra så att hästen inte travar för snabbt! Det är så svårt att få henne att sakta ner… :( Lätta tips tack !! :) :)

elli-kleo
0

Om du har möjlighet kan du träna med bommar.

Göra förhållningar och halvhalter?

Tänk på varför hon gör så. Hon kanske inte har bra kondition eller "rätt" muskler för att trava sakta? Eller testar hon dig?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

kaningodis
0

Försök att hålla henne sysselsatt så att hon inte får chansen att dra iväg. Om ni tex rider rakt fram på en lång grusväg så kan det lockas att dra iväg så försök hitta på något så att hon får annat att tänka på, låt hennes huvud få arbeta.

Lättare sagt än gjort men försök inte att låta henne bestämma tempo.

Kastanjegårdens Kaniner

elishat
0

Ok, tack så mycket ! :)

crazy2000
0

Nåt jag fått lära mig är att göra en volt varje gång som hästen går fortare än önskat, det kan bli några stycken ibland dock:)

Annars har jag lärt min ett kommando för minska på tempot och ett annat för att sakta av, det är inga ord mera som "rullande" R och hummanden….lärde mig detta när jag hanterade en westernhäst.

Det fungerar bra att träna in vid longering eller tömkörning.

Lycka till:)

Mangis
0

Övergångar i massor, både stärker bakkärran och får hästen uppmärksam. Olika antal steg varje gång, men inte fler än 10 per gång innan du får kontroll på tempot.

elishat
0

Tack så hemskt mycket !! Väldigt bra tips :) Någonting mer ?

olympiathurfjell
0

Jag brukar också få det problemet ibland med min medryttarhäst. Det som brukar funka bäst är att slappna av, prata lugnande och inte ta så mycket i tyglarna. Då brukar det hända att han tar stöd och springer istället. Har hänt att jag släppt dom helt och då springer han inte lika mycket iaf. Sen när han gett sej så tar jag tillbaka stödet. :) Men han brukar bara göra så när han är ur kondis.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Zabbio
0

Rid lätt, och rid lätt lite långsammare än han travar. Då brukar de sakta ner för att komma i takt med dig. Funkar för mig och Crow iaf.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Glossies
0

Jag har också en ridtravare, som jag haft i ungefär ett år nu :)

I början travade hon alldeles för snabbt, hon med.
Så, när hon travade för snabbt höll jag tillbaka henne tills hon saktade ner lite…och då släppte jag lite på tygeln igen och berömde.
Det tog inte alls lång tid innan hon fattade, så nu går det jätte bra ;)

ebengtssson
0

Räta upp dig, du kanske faller framåt och då lägger hon mer vikt på frambenen och springer fortare och fortare (som vi gör när vi lutar oss framåt)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

mirretjejen
0

Min travare gjorde samma sak men det är borta nu :)

Jag hade mycket övergångar skritt och trav som t.ex: skritt långsidan trav kortsidan och tvärtom och lite såna övergångar på volter. Jag fick använda halvhalter mycket och rösten. om man rider inhängnat kan man rida serpentin och göra halter på medelinjen och lite sånt :)(det går även utan:))detta funka för mig :D hoppas det går bra :)

Tin-Tin74
0

Det du kan göra när du rider ut är att sakta av till skritt när hästen börjar rusa iväg. När den sedan skrittar lugnt börjar du åter trava i det tempo du vill. Börjar den rusa saktar du av igen osv

När du rider på banan är volter, serpentiner, sidvärtsrörelser väldigt bra. Sidvärtsrörelser kan du göra när ni är ute och rider också. (Från vägkant till vägkant). Att ta hjälp av bommar som någon tidigare skrev är också något som bromsar upp hästen. Gärna upphöjda så hästen blir tvungen att lyfta på benen lite.

Men framför allt gäller det att du själv är lugn och konsekvent med att du bestämmer tempot. Beröm mycket när den går lugnt!

Duffismylife
0

som säkert många har sagt så om dom har något att koncentrera sig på som bommar, ridvägar osv så travar dom inte lika fort och är lättare att få ner i saktare trav. Om hon ändå inte vill sakta ner så kan man ju göra volter och sedan direkt då man gjort klart den göra en halt. mycke halvhalter och halter över huvudtaget. och som sagt inte luta sig frammåt eller dra förmycket i tyglarna. Hackmore kan vara bra vet inte men en gammal travare som jag red förut hade dom hackmore på ibland. Du kan testa att ta handen uppåt och lite bakåt istället för att dra bakåt då dom ofta tar stöd i bettet och springer fortare

Rafflan
0

Först måste du lära hästen lyssna på bettet och din sits och bromsa när du vill, sen att tänka på är även att det är jobbigt att trava långsamt om man inte har muskler för det ;)

Emelie89
0

Som några ovan säger, halvhalter och volter är bästa lösningen enligt mig. :)
Hade samma problem, bytte även bett :) Man får tänka på saker runt om kring som kan göra hästen "het" eller att den lyssnar sämmre.

Em--ma
0

Hållrt med dom över mig.
Även cavalleti bommar är bra för att få en kontrollerad trav  Tungan uteE.N

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

carolinevakander
0

Har inte läst igenom allt så vet inte om nån annan har skrivit detta ;)  Men du kan rida lätt i en takt än vad hästen travar i. Det tycker hästen är konstigt och tappar lätt takten och måste anpassa sig efter dig :) Annars kan du ju alltid träna på att stanna henne hela tiden. Så gjorde jag med min travare. Hela tiden supersackta trav. Halt, skritt, halt och växla mellan dom gångarterna :)  Att träna på att stanna gör också satt du får bättre kontroll och kan bromsa när han eller hon travar iväg för fort :)

Caroline Wakander - http://yomacaflobow.blogg.se

Birke
0

Har sett en artikel på NH iFokus som jag ska leta rätt på..