Är den bra?
Funderar på att köpa ett longeringssystem (bilden) och undrar om det är någon som har erfarenhet av denna och om den är värd att köpa.
Bilden är från hööks
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

hej duu!
Jag har haft jättemkt nytta av min longeringsystem och det är bra så länge man vet hur och hur mkt man kan spännan in den, alltså använder man den rätt så är den bra.
Dock är man nybörjare och inte har tillgång till någon erfaren person som kan hjälpa dig så hade jag perrsonligen INTE använt den eftersom att använder man den FEL så kan man förstöra sin häst!
okej =)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Tömkör du? Det går att uppnå ungefär samma teknik med tömmar, enligt mina rundfrågningar så är tömkörning bättre för att bygga upp och träna hästen.
För att böja hästens insida kan man fästa den inre tömmen i en gjordring och sedan genom bettringen och lägger man sedan den yttre tömmen runt hästens bakdel så hjälper det också till att böja kroppen….tror det kallas "dubbellongering"…
Jag tycker inte dom e värda att satsa på. bättre med longering. för den där borde inte användas av en okunnig person
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#3 a jag tömkör ibland och då kör jag det som du skriver:P