Har min stackars flicka fått värmeslag?
Jag åkte ut på landet i veckan och min fantastiska medryttare och hennes extramamma skulle ha hand om mitt femtonåriga varmblodssto. De ringer under torsdagkvällen och säger att något har hänt, vilket gjorde att de inte kunde komma iväg på träningen som skulle vara samma kväll. Något som en hästmamma aldrig vill höra förstås…
Det hela hade gått till som så att de skulle plocka in henne från hagen och hon nästintill vägrat gå. När hon tillslut gick stannade hon flera gånger och när de väl kom in i stallet och gjorde iordning henne lutade hon sig mot dem och föll nästan ihop. Fort fick de tag på en annan flicka som bor på gården och de hjälptes åt att kyla ned henne och få in henne i en box där hon fick vatten och ordentligt med salt. Detta finns naturligtvis i hagen också. De kollade tempen och hon hade ingen feber. Hovarna var inte varma, men hästen kokade.
Kan det vara så att hästarna får värmeslag när det blir för varmt? Har försökt söka på det, men hittade inget vettigt svar.
De går på ett stort öppet fält med tillhörande skog och har tillgång till vatten som fylls på flera gånger dagligen och salt.
Har ni några kommentarer eller någonting som kan hjälpa oss på vägen om detta skulle hända igen ?

Tror inte riktigt på värmeslag, eftersom att hästen hade tillgång till både skugga och vatten. Ordnade det sig sen?
Hästar kan också få värmeslag om det är varmt o dom dricker dåligt. En av kompisens hästar blev dålig ( många år sen ), liknande din. Den gick också på bete med tillgång till vatten o saltsten. Hon ringde till hästens förra ägare, ( som är/var hovslagare o amatörtränare). Hon fick rådet att ge potatismjöl i vattnet o låta han stå inne över natten. Han var bra efter det. Hon hällde ungefär en halv dl potatismjöl i vattenkoppen.
Det enda jag vet är att kyla ner, låta den stå inne o som hon sa, ge potatismjöl.
Är hon ok nu?
#2 Varför potatismjöl?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 Ingen aning! Om det kan ha med kolhydrater o energi att göra!?
Ska höra om hon vet när jag pratar m henne härnäst. Om ingen annan hinner före med ett svar :)
Det är inte helt omöjligt att hon fått värmeslag. Två av våra hästar har mått lite dåligt i värmen. Dels vår gamla ponny och vårt högdräktiga sto. Dem fick jag ta fram vattenslangen till och duscha ett par gånger om dagen så de blev lite avsvalkade.

Tack för alla snabba svar. Hon mår bättre nu, men är givetvis orolig att detta ska hända igen när jag inte är ute och kikar till henne. De är flera hästar i hagen och hon är vad jag vet inte högst i rang, men inte heller lägst. Hon borde få tillgång till vattnet när hon vill ha det av de andra hästarna, men det är klart att hon kanske inte tänker på att dricka ibland trots värmen. Ska ut i dag igen efter att ha varit ut i går och så får vi se om det fortsätter se bra ut.
Lycka Till! 
jag undrade oxå över varför potatis mjöl…. väntar m spänning på ett svar.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus