Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 1225 ggr
Tislan
0

Igångsättning av 21 & 23 åring

Hej!

Har precis blivit meryttare på en kallblodstavare & ett varmblod.

Kallblodet är 23 år och Varmblodet 21.

Hästarna har gått väldigt lite på trav i början av sin karriär men blev sen ridhästar. Nu har båda stått väldigt länge och har inte ridits alls på hela sommaren.

Ägaren har varken tid eller lusten att rida längre men vill inte sälja sina älsklingar :)

Så jag undrar hur mycket kan jag skritta på dessa två och i hur många veckor? Båda går utan skor nu då eftersom att de ej har ridits innan.

Hälsningar

Cecilia

Birke
0

Börja med arbete utan ryttare på ryggen tills hästarna har fått upp lite kondis och rätt muskler innan du hoppar upp och börjar jobba från ryggen.

Tislan
0

Okey, så jag kan inte bara skritta 20-30min/dag då?

Birke
0

#2 Det kan du (men enligt mig kan du lika gärna gå). Se bara till att inte kräva mer än vad hästen klarar.

Tislan
0

Okey, :)

Birke
0

#4 Men jag tror nog att du märker hur mkt dom klarar av :)

I början är det bra att ta långa skritturer och att skritta i backar.

Tislan
0

Jo fast vi har inte så många backar alls, typ ingen men får lösa det :P Men hur länge ska jag bara skritta då? :)

Tislan
0

Kom på att hästarna är ju föredetta travare och ägaren har vagn till dem, kan jag skritta i vagen också? :)

Birke
0

#6 Länge är bra  (tror inte precis att det kan bli för mkt), men jag har svårt att säga eftersom jag inte vet vilken kondis hästarna är i. Ut i skogen så måste dom lyfta på benen, vilket gör det ännu jobbigare för dom ;P