Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 3757 ggr
ellinorrasmusson
0

stressat sto

Hej.

Jag rider ett sexårigt sto som fortfarande står i träning. Lady, som hon heter, är väldigt stressad, och stressar fram överallt och står alltid och sparkar och slår inne i stallet. När man ska till och från banorna, i vagn, så stresskrittar hon, och hon är ganska svårt att hålla.

Nu till min fråga, finns det någonting jag kan göra för att få henne till att slappna av?

Var ute och skrittade henne idag, skrittade ut från banan, för jag tänkte att det skulle få henne lugnare, men hon stressade hela tiden..

Några tips?

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Thorsson
0

Något som kan hjälpa är att själv vara lugn, och pratade lugnt med henne… Så fort det är något med Lord, min häst som går fel, så pratar jag alltid lugnt, och säger vad jag kommer att göra, hur vi ska göra det och varför. Mer för att jag lugnar ner mig så jag kan ha större effekt på honom!

ellinorrasmusson
0

ja, men hon är inte riktigt stressad på det viset, inte "räddstressad". Hon är mer att allt ska gå så fort så möjligt så hon kan få komma hem sen, och sen väl hemma så kan hon inte stå på gången utan att skrapa i gången och hålla på.

men tack ändå, kan ju prova: )

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

helisa
0

En del hästar är liksom inställd på att alltid på nåt vis tävla mot klockan, vi har ett sto som är så, det kan inte gå fort nog ut ur boxen eller in i boxen, ska hon stå på gången o få på sig ett täcke eller bandage så stampas det med benen för att det inte går fort nog.

Hon har blivit bättre sen hon började få en flytande "gegga", ser ut som bakjäst upplöst i vatten. Det finns oxå ett pulver som heter God As Gold som kan funka på stressade hästar.

ellinorrasmusson
0

ah, okej, jag har inte riktigt möjligthet att ändra eller lägga till någonting i foderstaten, då hon inte är min..

men tack för tipset :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Birke
0

Försök vara coollugn själv, det smittar av sig. Jag brukar sitta o sjunga ^^

ScarletMajesty
0

Skritta på långa tyglar, och var coollugn själv, det funkade på en valack som var stressig också. Dock så tog det ett tag innan han släppte. Men han kunde stressa en timme in i ridturen och sen började han frusta och ha sig då han började lugna ned sig. Och jag skrittade mest bara på långa tyglar helt avslappnat..

Tusen
0

Mycket skrittande brukar vara den rätta medicinen. Men det kan ibland ta upp till 2 år innan det ger effekt. Och om hon fortfarande startar kan det ju bli ett problem. Hon behöver ju träna också.Flört 

Annars kan man faktiskt ge dem magnesium. Det har en lugnande effekt på heta/stressade hästar. Fördelen med magnesium är att det är ingen fara att överdosera. Överdosering ger inga effekter alls.

ScarletMajesty
0

jag håller med #7! Jag red hästen i kanske två och ett halvt år och det tog säkert minst 1½ år innan han började lugna ned sig ordentligt. Men han kunde fortfarande stressa mycket. men inte alls som då jag började rida honom då han stressade hela hela tiden då man red. Men, skritt på långa tyglar, länge och mycket är bäst!

ellinorrasmusson
0

ja, jo, det är ju det att hon fortfarande startar, så jag har inte all tid i världen med henne men tack för alla tips :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

CelsiusT
0

NH-träning? Inte för att jag vill promota det med det är ett enkelt sätt förmånga att få kontroll på sina hästar och kontrollen kommer pga att hästen lugnar sig och börjar fokusera på dig. Min tumregel med djur är att dom ska hålla koll på mig och inte tvärt om, och det är något som man får med nh och det i sin tur gör hästen lugnare (kanske främst för att den har en uppgift?).

Medarbetare på westernridning.ifokus

ellinorrasmusson
0

#10, precis som jag har sagt till dom andra så är det inte min häst, men jag tränar henne ganska mycket, försöker vara ute och gå med henne osv, jag hoppas det blir bra :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

CelsiusT
0

#11 Men om du tränar ganska mkt och är ute och går med henne, varför skulle du inte kunna använda dig av några NH-övningar? Gillar inte ägaren ditt sätt att hantera hästen så får väl denne säga det till dig, men det är inte konstigt att prova några NH övningar med hästen. NH behöver inte förändra hästen utan relationen mellan dig och hästen och du får möjlighet att hantera hästen på ett sätt som får hästen lugnare.

Tusen
0

NH är väl inget annat än vanligt häst/folkvett?

FeliciaS
0

Jag tror absolut NH kan få henne att bli lugnare och tryggare med dig. Börja med de 7 lekarna som du kan läsa om inne på NH iFokus :)

#13 Det är mer hästtänk som NH bygger på, väldigt logiskt och intressant egentligen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

CelsiusT
0

#13 NH har så många olika betydelser idagens läge. Men från början handlar det ju om hur man ska hantera hästen på hästens egna villkor, lära sig läsa hästen och agera därefter helt enkelt.

ellinorrasmusson
0

#14, jag vet vad dom sju lekarna innebär och jag har varken plats eller tid.

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

ScarletMajesty
0

Har man inte tid så finns det inte mycket att göra åt en stressad häst.

CelsiusT
0

#16 Utan tid kommer man ingen vart med en stressad häst. Tid är A o O vad gäller träning av hästar. Men menar du att det inte finns 5 min över då och då?

ellinorrasmusson
0

jo, visst finns det det, men plats? eller går det att köra i stallet?

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

ScarletMajesty
0

NH kan man leka vart som helst när som helst i princip hur som helst. Tips är att läsa på Natural horsemanship i fokus. Vänskapsleken skulle jag börja med. En väldigt avslappnade lek för både häst och människa

CelsiusT
0

#19 Du kan börja antingen i boxen eller platsen där du står och ryktar/selar på. När du ryktar tex kan du göra några små övningar, ex börja med vänskapsleken, eller andra övningar. Det behöver inte ta mkt tid och absolut inte mer plats än hästen tar idag.

Zabbio
0

Annars kan det vara bra att skritta på volt, vara noga ed att bogen kommer med osv. Hjälper på min häst när han stressar, han får något att tänka på annat än att stövla fram. De flesta travare vill ju så gärna vara till lags, får de bara en uppgift som de förstår så brukar de lugna sig och jobba med den.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ellinorrasmusson
0

tack, det ska jag prova :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Duffismylife
0

Red en gammal travare förut. blev tyvär inte så mycket då jag inte hade tid, men han var jätte mysig att stå och gosa med men då man satte sig upp så skulle han bara gå i väg och kunde inte stå still.

för att få han att lyssna så skrittade jag mycket och gjorde halvhalter och halter om han blev för het. men om han blev alldeles för het så la jag en volt ochsen direkt halt på det. ibland fick man snurra runt flera varv men han gav sig tillslut och slappnade av för en stund, sen var det samma visa en gång till =)

Om hon skrapar kan du kanske stå bredvid henne och klappa på henne och sedan försiktigt gå lite längre i från och sedan lite till osv….

ellinorrasmusson
0

ska försöka :) tack för tipset :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Tin-Tin74
0

Mitt sto är precis lika dant! Och har varit så ända sedan jag köpte henne för 10 år sedan. Hon har visserligen blivit mycket bättre med åren.

Vad jag tycker du ska göra är att fortsätta gå ut och gå med henne så som du gör. Där vinner du mycket! Ta långa lugna promenader med henne. Sjung gärna för henne! Du kan även pröva att ge henne massage i stallet. Du vet väll själv hur avslappnad man blir av massage? ;) När du sedan rider henne så skritta mycket. Däremot kan jag vara lite tveksam till att göra halt så som många skriver. När mitt sto har en "stressig dag" blir hon ännu mer stressad om jag begär att hon ska stå still. Men det kan funka på ditt sto så pröva dig fram. Det viktiga är att du tittar och lyssnar på din häst och försöker komma på VAD det är som gör henne stressad.

http://tintin74.blogspot.com/

Tin-Tin74
0

Mitt sto är precis lika dant! Och har varit så ända sedan jag köpte henne för 10 år sedan. Hon har visserligen blivit mycket bättre med åren.

Vad jag tycker du ska göra är att fortsätta gå ut och gå med henne så som du gör. Där vinner du mycket! Ta långa lugna promenader med henne. Sjung gärna för henne! Du kan även pröva att ge henne massage i stallet. Du vet väll själv hur avslappnad man blir av massage? ;) När du sedan rider henne så skritta mycket. Däremot kan jag vara lite tveksam till att göra halt så som många skriver. När mitt sto har en "stressig dag" blir hon ännu mer stressad om jag begär att hon ska stå still. Men det kan funka på ditt sto så pröva dig fram. Det viktiga är att du tittar och lyssnar på din häst och försöker komma på VAD det är som gör henne stressad.

http://tintin74.blogspot.com/

ellinorrasmusson
0

ja, försöka få henne att stanna gör henne galen påvägen hem. tack för tipsen :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus