Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 1483 ggr
KatrinM
0

Sidvärtesövningar någon?

Min fina kille har hittat sina bakben och går form ordentligt, men jag har svårt att behålla den under sidvärtesövningar då han verkar tycka det är väldigt jobbigt att hålla reda på allt!

Någon duktig som har tips på övningar där vi får öva sidvärtes utan att tappa allt framåt, och sedan kunna samla oss mer och mer och sätta press i samma övning?

Tack på förhand till er lite travtokiga som jag! :)

BeatriceHolmberg
0

Ta ett par steg i taget sidvärtes kanske ? :)

palma
0

Ja precis som tidigare redan skrivit; några steg skänkelvikning och rid sedan framåt i ett friskt tempo, några steg till i skänkelvikning osv.

Sedan är det dära säkert bara en tidsfråga. Ta för vana att rida någon skänkelvikning varje ridpass till en början och mkt beröm och uppmuntran när den gör rätt. 

Bara att nöta på, tillslut kommer det att falla på plats för även din häst. =)

Duffismylife
0

red ett Vbl förut som kanske inte gik i orm eller så, då jag inte kan sånt så bra hekker. men rygga och skänkelvikning kunde han galant =)

CelsiusT
0

Jag skulle sagt att du kan ju börja med öppnor och slutor, det över desutom upp formen samtidigt som det är en början till sidvärtes.. Gör som #1 o 2 sa, ta max 3 steg sidvärtes och sedan frammåt utan svåra krav.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0

Håller med #4

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tin-Tin74
0

Hippson.se kan du hitta många bra övningar. En övning som jag hittade där, som kan passa är denna: "Perfekt flytt för unghästar och nya ryttare". Men gör som tidigare skriver; börja med några få steg och rid sedan framåt igen.

Lycka Till!!!

Min blogg: http://tintin74.blogspot.com/