Vägrar
Min häst vägrar att gå när jag ska rida ut. Vi kommer en bit,sen är han som fastfrusen i marken,hur mycket jag än driver på med skänklar el spö så vägrar han att gå. När jag sen leder förbi honom utan sadel mm…då går han. Har gått att rida ut på honom ensam innan, så vad ska jag göra? Tacksam för all hjälp,det här gör mej tokig. Igår stod jag och kämpade i 20 minuter i en backe,lättade jag efter på tygeln så skulle han vända om. Jag gav upp efter 20 minuter som sagt och då fick han utföra "tråkigt" arbete på banan istället.
sådär har min häst oxå blivit.. Jag blir så iretterad på sånt! speciellt när det har gått så bra förut!.. Jag vill oxå ha massa tips och ideer på hur man kan lösa det här:)
Min tös går jätte bra när man rider ut med en kompis, men inte själv då tvärstannar hon och "slänger" sig bakåt, sen har hon även blivit skit rädd för saker som inte har varit läskiga förut..
Förlåt för trådkapningen, men vi verkar ha samma problem, så någon kanske kan hjälpa oss båda?

Min tös har också blivit så, o tror helt enkelt att hon testar mig. Hon går fram när jag använder spö, men det känns inte rätt. Vill ju inte heller hoppa av jämnt.
.. Hon bara stannar. Och står. Ka stå där hur länge som hälst. Funderar på att sitta kvar tills hon börjar röra sig framåt igen, och då berömma och rida hem. Känns som det smartaste alternativet.
Konstigt att alla hästar har blivit så:P jag har oxå testat att använda spö, då går hon fram, men jag tycker inte om att rida med spö.. Men min häst står inte bara.. utan hon kastar sig bakåt och om man försöker få henne framåt igen så backar hon bara.. Tror oxå på det där med att dom testar en.. men om jag hoppar av och går förbi "faran" och sen hoppar upp igen, så går det oftast bra att rida vidare eller så tar hon några stopp till för att testa..
vad ska man göra i en sån härn situation?
hade åxå en ponny som vägrade gå själv men när han kom över en ''gräns'' så gick det bra ledde honom alltid dit och satt upp där och då kunde jag rida honom normalt.
Jag satt på honom och tröck med skänklarna (inte spaarkade, och använde inte spöt) utan satt bara och höll om med skänklarna stod säkert i ½ timme.. Tills slut tröttnade han och gick
Har ni provat trava eller galoppera just där dom vägrar gå? eller stannar dom då med? Prova det och tänk verkligen inte det kommer inte gå. utan tänk det kommer gå, vi kommer klara det ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
# 1 ingen fara..kapa på du bara
Första gången han gjorde så och jag tog spöet,då gick han fram,men nu spelar det ingen roll om jag manar på med pisken…han skiter i det och börjar skutta med frambenen istället.
"skönt" att höra att fler har det problemet….kanske vi kan hjälpa varandra här då.
Fick ett tips nyss från en vän att man kan backa hästen,alltså…eftersom hästen tydligen inte vill gå framåt utan bakåt, så ska man vända den och låta den backa då tills den är villig att gå framåt.
Jag är ju nu inte i den viga åldern,så jag kan inte hoppa av och på under en ritt…kommer nämligen inte upp utan en pall
så att hoppa av och på är ingen lösning för mej.
#4 Det är på olika ställen varje gång. Jag känner absolut inte för att trava eller galoppera i en nerförsbacke eller på en smal skogsstig,men jag förstår vad du menar.
Sen pga min sjukdom och värk så kör jag endast skritt just nu.
Han har även gjort så med min medryttare nån gång.

Min gamla dam gjorde sådär för mig förut också. Tror lösningarna är olika för olika hästar. Jag läste på på internet och prövade massa saker som att backa tills hon tröttnade, gå på en liten liten volt tills hon ville gå fram, prövade använda spö och säga till på skarpen och massa annat, men inget funkade.
Till slut prövade jag att bara sitta och vänta ut henne, försökte ha henne vänd framåt hela tiden. Vände hon, vände jag om igen, backade hon så fick hon göra det tills hon stannade, bara hon var vänd åt rätt håll. Satt bara och pratade lungnande till henne och till slut efter mycket om och men så gick hon och då var det bara massa massa beröm. Krävs dock ett enormt tålamod, men detta fick mig att ändra på hela min syn på ridningen. :P
#7 jag testade ditt knep att bara sitta och vänta, det ända kravet jag hade var att hon inte fick vända huvudet ifrån den riktningen vi skulle åt(rakt fram) Hon bakade några meter och sen stannade hon, sen började hon gå någrta steg då berömde jag henne jätte mykt. sen bakade hon igen typ 5 m men jag lät henne göra det sen försökte hon vända huvudet bakåt men det fick hon inte utan då blockerade jag henne och vände det mot faran.. och tillslut efter typ 10 min så gick hon förbi:D:D Jag är så glad att det funkade:D.. nu tvekar hon några gånger eftersom det är ett "läskigt" ställe men hon litar på mig och bara går vidare..
Så Tack#7 för ditt tips det var lösningen på mitt problem:) Jag känenr som du att nu har jag ändrat på min syn angående ridning:) Nu lyssnar jag på henne och vi samarbetar .. fast hon litar på mig:)
Känns så underbart nu kan jag rida överallt igen:)
Jag har också varit med om det hadde inte varit några problem för den förra ägaren att gå förbi grisarna hundarna soptunerna och allt det andra som han vägrade gå förbi.
jag förstår nu är att jag inte var tillräkligt uppmärksam.
nu använder jag hjälperna direckt när hästen försöker bestämma tempot, när den stannat är det för sent
och då har den fått bestämma och vet att den kan göra det igen.
Det kan krävs mycket tålamod att bli ledare över hästen på ryggen.men jag tycker att det är lättare att bli ledare
från marken först.
Vad jag gjorde va att gå vägen som jag brukade rida och gå förbi ställerna där han stannade eller va "rädd" utan att ge det minsta uppmärksamhet till dom. inte stanna för att kolla och visa för då vissar jag "du har rätt det här kan vara farligt!". bara gå. Om han stanade när jag gick på marken är det mycket lättare att bestämma.
#8 vad bra du värkar ha övervunit problemet! gratis:D
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

#8 Vad kul att det funkade! :D

Så gjorde mitt fjordsto, hon bara stanna när hon kände för de…
Jag vänta ut henne men jag lurade henne oxå, vände henne (trodde hon) för att sedan styra upp henen igen och hon som trodde att vi skulel gå hem gick helt plötsligt hemifrån utan riktigt veta hur de gick till 
Jag red förut ett russ som gjorde så pga att dem andra medryttarna trodde hon var trött när hon gjorde så så dem vända hem, man kunde använda skänklar, sätta, spö och allt, hon vägrade lyssna. Så jag hoppade av och lede henne en bit, hoppade upp, provad om hon gick, gick hon inte hoppa jag av lede en bit och sen upp igen, höll på så tills hon gick själv, vägrade ge mig för vi skulle fram, sen räckte det med att man hoppa av och lede kanske 5-10 meter och sen upp igen sen gick hon snällt igen.
Min nuvarande häst gjorde likadant förut, han testade, dock funkade vänta och skänklar på honom och han slutade efter ca 2 veckor :)
min häst har börjat vägra.. Inte så att han tvärstanar helt plötsligt utan det är mer om jag stannar och tänker vilken väg ja ska gå. Då stannar han och vägrar gå , eller han backar och stampar med bakbenet
Först så försökte jag att skänkla fram och s'äga bestämd ''gå nu!'' Hjälpte inte ett skit blev nästan bara värre . Så då försökte jag låta JÄTTE GLAD, alltså över posetiv, och 'komigen nu killen så går vi, viska ha jätte kul idag o.s.v'' Och då gick han utan tvekan =)
Men som det verkar så har alla olika lösning på när hästen stannar, alla hästar är ju inte lika dana som tur är
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Red en fjording för ett par år sedan som höll på så. Hon stannade, ville inte gå framåt, då backade vi, stannade efter typ tio meter och bad henne gå framåt, ville hon inte det backade vi igen. Tillslut gav hon upp och gick framåt.
Fungerade sedan bra ett tag att rida ut, tills hon stannade, jag bad henne gå framåt och då gick hon ett par steg framåt i skritt och la av en ordentlig bockning så jag for av. Då sprang hon hem sen. :)
Efter det hoppade jag av när hon stannade, ledde en bit och joppade på igen. Det fungerade bra det med.