Bomlöst
Nyfiken, hur många av er rider i bomlöst och isåfall i vad för sadel? Har precis köpt en bomlös till min tjej och den satt som gjuten på henne :) Det blev en Barefoot Cheyenne. Eftersom hon flyttat runt en del i distanskretsar och är mest van vid bomlöst, kändes det som ett naturligt val + att jag själv alltid varit nyfiken på att rida med bomlöst och när jag provred satt jag som ett barn på julafton med ett lyckligt leende på läpparna, sååå skön sadel!!
/ Sophia
Hur ligger en bomlös på en häst som är lite av tunn-modellen? Han har knappt någon manke och är liksom jämnrund vilket innebär att nästan alla sadlar ligger ostabilt på honom. :( (mindre kallblodstravare).
Jag har funderat på bomlöst till honom, men det kanske blir ännu mer ostabilt?
Ledsen om jag stal tråden lite! :o
Vad tycker du är födelen respektive nackdelen med bomlöst? Det är många som klagar på att trycket fördelas sämre?
Nu är jag ju nybörjare vad det gäller bomlöst ;)) Men enligt vad jag fått lära mig så skall det ju fungera bra på de flesta typer av ryggrad och hästmodeller ;)) Men det viktiga är ju att man har en BRA padd, med paneler som fördelar trycket och bildar en kanal för ryggraden, i denna padd kan man ju ha olika tjocka paneler beroende på just din hästs behov. Vad som är fördel respektive nackdel kan jag inte lämna så många komentarer om än, men som med mycket annat är det väl också en smaksak, jag personligen tycker det känns naturligt och man får en fantastisk känsla av hästens rörelser. Sen fins det ju även många typer av bomlösa sadlar som är mer eller mindre uppbyggda, med stöd för knä och såvidare. Marknaden är en djungel, men jag skulle personligen inte satsa på de billigare modellerna som finns på bla. Hööks och Börjes utan höra mig för noga, kolla runt och ta hjälp av folk som har erfarenhet av bomlöst, det gjorde jag ;)) Och a och o är faktiskt även att just padden är av god kvalitet, det finns många varianter av paddar med sämre stötupptagningsförmåga och många varianter med bättre!! Den padden jag köpt är med SKITO paneler som sägs vara en av de bättre varianterna, SKITO panlerna är ungefär som sånt här memory foam som finns i många bäddmadrasser och sängar, som verkligen formar sig och anpassar sig efter hästens rygg. En annan fördel är ju att hästen inte "växer ur" sadeln utan den anpassar sig efter hästens kropp, som vi ex. igångsättning efter ett längre uppehåll, viktnedgån/uppgång osv… Och det som många upplever som nackdel är väl att man till en början kan uppleva att man har ett något sämre stöd i sadeln, men detta beror ju mycket på just modell av sadel och så är det ju en vanesak med… :)
/ Sophia
Jag tycker om bomlost, men inte den modellen du visar har: dvs modellen som behover specialpadd.
Upplever dem som opalitliga, och de fordelar inte trycket. Aven med padd kan de enkelt vikas ihop, tex. Nej, gillar dem inte alls, anser att de ar rent av farliga! Har sjalv en for livet forstord handled pga en sadan sadel. Sadelgjorden spand flera ggr, koppjarn anpassad egter hasten, specialpadd under etc. Hasten tog en vid svang och sadeln gled under magen pa honom… Trots att allt var kollat och sadelgjorden hart spand. (Jag har tyvarr ovanan att spanna for hart).
Daremot gillar jag bomlosa med paneler i, de som kan ridas utan padd. Rider i en startrekk espaniola, absolut basta sadeln jag nagonsin provat! Och den sitter som gjuten tom nar jag glomde spanna sadelgjorden, hoppade av och den hangde lost.. Da hade min palle anda kastat sig fran en jattefarlig sten flera ganger under ridturen :P
Det jag upplever ridmassigt med soffkudde modellerna (de som behover padd) utom att de ar livsfarliga och inte fordelar trycket fran ryttare och stigbyglar, ar att man hamnar i en dalig sits av dem och har svart att ge bra hjalper. Espaniolan daremot satter iaf mig i en valdigt bra sits och ar latt att rida i.
Men det ar bara min erfarenhet och asikt :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 Ah, så du upplever att de med padd är lite mer lika en ridgjord? Det känns som jag behöver något stadigare till min pålle där även vanliga bomsadlar kan ligga ostadigt…
Är det lämpligt att köra bomlöst vid skritt..? 
Passerar även en järnväg vid min ridtur.
#3 det är paneler i barefoot sadlarna också, men jag vill ändå ha en bra padd under. :)
Kopierar från återförsäljare:
Alla Barefoots sadlar är helt flexibla och bomfria. Framvalvet kan bytas och finns i olika storlekar. Varje Barefootsadel har anatomiskt formade mjuka paneler på undersidan av sadeln.
#5 Hahahahah! :D Jag läste det där om och om igen och funderade på vad sjutton människan babblar om! :D
#7 Förlåt.. Kunde inte låta bli…

bomlösa sadlra som ser ut som riktiga sadlra är nog mer att rekommendera av de skäl som andra redan nämnt.. de är bättre ör hästen… mnen visst, en "bomlös-pad-sadel" (sån du köpt) funkar väl bra utan skaderisk om man inte använder den konstant =)

Det finns så många olika bomlösa och jag har en liknande modell som ts men inte samma märke.
Någon påstod att man kan vika ihop dem hur som helst!? Ja, min kan man då rakt inte vika ihop. Inte en chans.
Viktigt är förstås att man har en bra pad men ordentligt utrymme uppe i kanalen där ryggraden är. Likaså måste man så klart då och då kontrollera att padden inte blivit ihoptryckt och platt utan att den fortfarande fyller sin funktion.
Behöver man tjockare pad kan man lätt stoppa i extra paneler ovanpå de paneler som finns i padden. Många använder då t ex liggunderlag som de klippt till efter originalpanelerna.
Min dotter har varit med om en del skutt och hopp från pållen som är en riktig fegis ibland och vår sadel åker inte runt för det. Men givetvis beror det säkert på hur sadeln sitter.
Vi har en Knights och den ser ut så här:
Hmmmm, lite lustig bild måste jag säga! Det verkar som om de vänt de westerninspirerade stiglädren på fel håll!!?? 
#10 nej min sadel kan man definitivt inte vika ihop heller, den är stabil och rejäl. 
Att jämföra det med en barbacka pad / ridgjord känns helt fel tycker jag iaf. de ser mjuka ut på bilden, men där är god stabilitet i dem. Och inte heller jag har upplevt att den skulle sitta ostadig, och de jag känner som tävlar distans och rider i bomlöst (inte alla av samma märke dock) i samma typer av sadlar har jag inte hört något liknande av heller att de skulle glida runt och sitta löst… Nåja det funkar ju såklart olika på olika typer av hästar och alla har vi olika tycke och smak
Jag är iaf helnöjd såhär långt och var mest nyfiken på om det fanns fler som red i bomlöst här :)
Jag har faktiskt aldrig ridit i bomlöst. Jag är så himla pedant med hur min utrustning ser ut och jag tycker helt enkelt inte att de är snygga. Hade Millan varit i behov av en bomlös sadel så hade jag ju självklart köpt en sån, men inte på eget bevåg (: De ser dock väldigt sköna ut.

Hi hi nä det finns en del som tycker de är skitfula faktiskt men vi gillar westernstuket och det är ju lite likt det. 
Men det finns bomlösa sadlar som är av den engelska typen också. Man skulle ju t ex inte få tävla i dressyr med en sådan bomlös som jag och ts har.
De kan t ex se ut så här:
(När du kommit till hemsidan - klicka på "Modeller" samt sedan "MasterbackFlex". Där finns sedan olika dressyr och allroundmodeller i engelsk stil)
Dessa sadlar är däremot sådana som Zabbio talar om dvs de har paneler fast på undersidan så man behöver ingen specialpad utan kan ha en vanlig vojlock/schabrak under.
På en del är panelerna dessutom flyttbara vilket jag i så fall skulle vilja ha - ger ju lite mer chans att justera sadeln efter hästen.

Åh vilken perfekt tråd för moi! Det är nämligen så att jag har så mycket problem med just sadelval till min foderhäst. Jag har lite svårt att bestämma mig för om jag ska ha en bomlös eller med. Jag har fått en del råd om att en bomlös skulle vara kanon för honom då han ridit under en längre tid med en mycket dålig sadel, då han fått ont och problem av den. Sen att han inte har några ridmuskler och att en bomlös skulle vara obtimalt för honom då han sätter muskler.
Men jag kan ingenting om domlösa sadlar men jag är helt för att prova på en sådan. Jag läste på sidan som #13 länkade och det låter mycket intressant. De har både utseendet och funktionen som jag söker. Men jag har fortfarande frågor jag behöver få svar på..
Hur kommer jag kunna rida min häst om jag har en bomlös sadel? Förstod att man absolut inte får hoppa med en bomlös, och det känns helt självklart för mig att man inte ska göra detta. Men är det något mer man ska försöka hålla sig ifrån? Är det OK att rida cavaletti, träna mycket dressyr och klättra i skogen? Någon som kan hjälpa mig med dessa frågor? För det är just dessa frågetecken jag har som gör att ett köp av en bomlös inte är helt självklart för mig.
Tack på förhand!
Har haft bomlössadel, men det fungerade inte på mina hästar.
Nu har jag en allrond vid bom till den ena. O ridjord till den andra.
När jag red så efter en stund så fick dom ett kortare steg..Men nu rider jag väldigt långt.o den ena blev öm i ryggen.
Det var samma med en granne. Hennes häst fick också ont i ryggen.
Men det är väldigt behagligt att rida.Men man vill ju inte skada hästen.
Lena.P är jag i verkliga livet.

Vad var det för sadlar ni hade då och vilken sorts padar?
Verkar konstigt att både dina hästar samt din grannes fick ont i ryggen och tog kortare steg.
Min erfarenhet och vad jag har hört från andra är ju att det i stället brukar bli tvärt om, dvs hästen slappnar av betydligt, får ett längre och mycket mer avslappnat steg.
Min häst slapp dessutom de många små konstiga hältorna som han fick med jämna mellanrum. 
Självklart kan det vara olika men det verkar ju konstigt.
Just padden är ju det allra viktigaste och har man paneler i stället så är det viktigt som tusan att det inte är för smal kanal upp vid ryggraden. Precis som på en bomsadel måste ryggradens tornutskott gå fria.

Nej hoppning är inte så lämpligt men att rida över cavaletti eller t om ta små skutt över hinder eller skutta över stockar i skogen lite då och då tror jag inte är några problem.
Men till regelrätt hoppträning ska man ha en annan sadel eftersom det blir en väldig kraft/stöt när man hoppar bana och på hinder som är lite större.
Dressyr är de ju utmärkta att rida i och klättra i skogen görs ofta här. 
Men som jag påpekat innan så är det viktigt att man har en bra uppbygd pad som verkligen fyller sin funktion.
Angående paddarna: En pad ingår oftast inte i priset på sadeln och de kan vara ganska dyra. Men snåla inte på paden genom att köpa en billig, sladdrig sak som trycks ihop som en pannkaka så fort den får lite vikt på sig.
Likadant om du vill ha en sadel med paneler på undersidan - jag tycker personligen att de ska vara flyttbara med kardborrband eftersom man då kan bredda kanalen uppe vid ryggraden.
Man ska inte tro på det påståendet som man ibland hört att "alla bomsadlar passar alla hästar".
Så är det ju inte - en del är väldigt breda över ryggen och andra är spinkiga så då bör man ju kunna ändra.
Här har du lite länkar till bomlöst. Har du frågor till dem som verkligen kan detta (till skillnad från mig
) så svarar de säkert på frågor via mail eller telefon.
Naturhesten (DK)
Sadelgrossisten (Här finns faktiskt en riktig hoppsadel i bomlöst! Kolla bilden -där kan man se hur det ser ut undertill med sådana där paneler i stället för pad)
Ja det var lite länkar det. Finns ju fler som säljer bomlöst lite billigare som t ex Börjes, Hööks, Granngården etc men de har oftast bara en modell att välja på (typ en sådan som jag har) och jag upplever heller inte att de kan så värst mycket om man har frågor. 
Hoppas det var till någon hjälp. 

Jag ska få prova en bomlös sadel som jag kommer få någon gång denna vecka.. Då märker jag om Wille trivs i bomlöst, och om han gör det ska jag troligtvis köpa en bomlös. Funderar på att köpa en Masterback bomlös sadel i engelsk stil, är det någon som har erfarenheter av dessa sadlar? Innan jag köper en kommer jag självklart prova en av samma märke och typ innan jag köper, för att vara helt säker liksom.
En annan sak jag är lite osäker på är om jag bör köpa en allround eller en dressyrsadel. Vill kunna klättra och träna fältsists och jag har hört att det är sårt med en dressyrsadel, men det är så lockande att ha en dressyrsadel.. Vad är smartast?
Pratar nu om bomlosa som inte behover specialpadd utan som ''ser ut som vanliga sadlar'' for de ar de som enligt min erfarenhet ar vettiga :P
Du kan hoppa i dem, men inte for hogt eller mycket. (Tex att hoppa stockar i skogen eller ga pa en hopptraning per ar med halvhoga hinder ar ok, men hopptranar du regelbundet eller vill hoppa mer an 60-70 cm sa bor du ha en hoppsadel, finns btw bomlosa hoppsadlar ;) )
Jag anvander min espaniola (star trekk) i skogen, vid klattring, ''dressyrarbete'', hoppa stockar osv och det funkar super. Sitter perfekt, har jamna 'marken' genom svett eller smuts pa shabraket osv och har inte markt nagot som tyder pa att det skulle vara fel. Min tranare har anvant samma sadel pa en hopptavling, men inga hoga hinder precis.. det var lite klumpigt :P
Vad ar det for bomlos du ska prova? For om det ar en ''soffkudde'' sa kan din hast reagera helt annorlunda jamfort med en med ordentliga paneler.
Varfor vill du ha en dressyrsadel? :P Vag for och nackdelar.

#19 Det är en sådan bomlös jag har tänkt att köpa. En utan speciealpadd som ser ut som en sadel i engelsk stil. Jag är ingen hoppmänniska och hoppar nästan aldrig, och om jag gör det är det mest sockerbitshinder.
Jag vill ha en dressyrsadel för att jag har erfarenheten av att jag sitter så fantastiskt i en sådan och för att företaget som jag pratat med om bomlösa sadlar har rekomenderat en sådan :)
Jag provade en sån bomlös sadel idag som ser ungefär ut som den på bilden som #0 visa. En sån man behöver en padd till.. Men den ska jag bara ha i två veckor för att sedan leta egen sadel.

Lycka till med provandet! 
Och ge inte upp i fall just den du provar nu (eller sedan) inte passar riktigt. Det finns ju många olika sorter och en del kan man justera med utbytbar "pommel" och andra med justerbara paneler.
#20 Kom bara ihåg att de olika bomlösa varianterna är väldigt olika sadeltyper :P Känns lite som att du likagärna kunnat prova en westernsadel för att du var intresserad av en portugisisk sadel, om du ser vad jag menar?
Men det är alltid bra att rova och få nya erfarenheter!

en anledning att köpa en sk "ful" bomlös sadel är kanske också att dom är billigare. jag skulle gärna köpa en masterback men jag har inte såna pengar till en sadel. e del andra märken kostar ju 10.000 och uppåt..
Skynda långsamt så går det fortare.
#23 Hur sadeln ser ut har mindre betydelse, men de billiga märkena är direkt farliga att rida i om du frågar mig… och min handled som krossades i småbitar tack vare en billig soffkuddebomlös ''som passar alla hästar och inte glider ens på de rundaste ryggar'' stod det i beskrivningen..

Håller med #24, jag tänker sällan på priset när det gäller val av sadel. Just för att en bra sadel är A och O. Dels för att hästen ska trivas i den och inte få besvär och sen att jag sitter säkert och bra i den. Jag väljer därför de "dyra" istället för de billigare varianterna. Har ridit i en "billig" i någon månad nu (fått låna av min equiterap.) och jag tycker inte den är optimal. Jag sitter inge skönt och påverkar mina skänklar på ett negativt sätt. Och sen känns det extra jobbigt att vara så übernogrann när man sätter på specialpaden som ska vara under. Jag är så paranoid att jag kan stå i 20 minuter och flytta runt på den för att den ska ligga perfekt över hästens rygg.
Min masterback kommer troligtvis komma i vecka. Hoppas hästen kommer gilla den och att den är bättre för mig också.

Hmmm, min var ju relativt billig men jag skulle inte vilja säga att den är farlig för det. Den glider inte runt om hästen får ett "utbrott" och man kan utan problem sitta upp från marken utan att den flyttar sig i sidled.
En försäljare som skriver: ''som passar alla hästar och inte glider ens på de rundaste ryggar'' skulle jag verkligen ifrågasätta dock.
Man KAN bara inte gå ut och lova sådana saker på vad det än gäller för sadel - billig eller dyr.
Som vi tidigare pratat om här så finns det ju många olika - även bland de s k "soffkuddesadlarna" och en del av dem kan man ju anpassa också genom att t ex byta bredd på pommeln eller byta läge på stigläderna etc.
Innan jag köpte min relativt billiga sadel provade vi en annan "soffkudde" av märket Torsion och den passade inte bra alls. Den flyttade sig hela tiden och den gled när man skulle upp trots att vi spänt bra. Torsion är ju ett dyrt märke så det är ju ingen garanti.
Som alltid gäller det ju att prova själv för våra hästar är ju så olika. 
äh , strunt samma, nu har jag beställt den
blev så less på sadeljakt idag så det får bli som det blir
får väl börja samla på sadlar om inte annat. hänga dom på väggen som troféer 
denne sadelen Masterback bomlös sadel i engelsk stil er super bra den har panel under ocg ser ut som en dressyr sadel.
och man sitter som i en bom sadel inte noe problem med denne als.

Puttar för att få läs sen.
jag har en bomlös G3 med G4 sete den er bra och ride i men liker och bruke bomsadel med ner jag rider kurs eller skal tevla.

jag kör bomlöst på min häst och det är hur underbart som helst.
Vi har haft bomlös sadel till vår häst i flera år nu. Prövade en massa sadlar men ingen passade, så slutligen blev det helt enkelt en bomlös. Jag tycker att de är väldigt bekväma. De kanske är lite mer krävande vad kommer till balansen jämfört med "vanliga" sadlar (typ allround) och man sitter lite annorlunda. Bör kanske tilläggas att vi för det mesta bara rider ut och till det ändamålet är bomlösa sadlar väldigt bra, däremot tror jag inte att de är så bra att hoppa med.
hvor mycke muskler har deres hästar i ryggen dere som rider bomlös jag menar jag har hört det er bra for hästen och at de får gode rygg muskler
jag oppleve noe veldig konstig i helgen på kurs jag hadde mit sto inne for trening och i tölten ville hon inte gå i form men jag lette på setet lite och der gikk hon ned i super form jag red i bomsadel nu undrar jag er dette for at hon inte orkar eller hva???????????? noen som har opplevd dette????????