Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett07-hoppning
Läst 1801 ggr
marinelady
0

Travar hoppning

Är de någon mer än jag som kämpar med det här med följsamhet i hoppning med sin travare. Just nu rider jag en nordis travare som jag lånar från en vännina och hade lite hoppträning just idag. Men då jag är bortskämd med halvblod som  hellre galopperar än travar och kan samla upp hela sin kropp innan språnget, så får jag lite problem när jag hoppar nordis som går på fart and nothing else och lika gärna trav som galopp.

Det blir svårt att förutse när språnget kommer, inte hamnar efter i språnget eller före och att hitta det stöd och balans mellan hand och skänkel jag finner lugnande när jag hoppar.

När vi hoppar enkel hinder funkar de men i kombinationer är de i grunden skänkel och framåt. För avstånden stämmer ju inte för en häst som inte galopperar..

Hur löser ni detta? Vänjer man sig och hittar avsprångspunkterna med hästen?

Grejen för mig är att jag och nordisen har en mycket tillfällig hoppkarriär ihop, 1 tävling på 90cm men jag vill lära mig så mycket jag kan ur de här och göra mitt bästa.

Mangis
0

90cm är ju utan kombination så det problemet är ur världen. I övrigt så är det mest att vara noggrann med att placera hästen rätt (även i trav) så brukar avsprången bli lättare att följa.

marinelady
0

Mm men funkar innebär inte att det är toppen, det är fortfarande en lite halv kaosig tur känns det som när man hoppar mannen ifråga. Även om jag placerar honom rätt så kan de hända att sprången blir tidigare och senare än vad som är behövt. Men upplever ingen annan att man har dom här svårigheterna?

my-real-life
0

hm mitt tips till dig är att löshoppa honom mycket.

då brukar hästen själv börja försöka se avstånden när han inte behöver tänka på ryttaren som sitter där uppe och efter att han kan se avstånd på marken så kommer det nog gå lite bättre vid hoppning MED ryttare också :) annars är det bara träning och åter träning som gäller :)

L00ttz
0

lägg en bom en bit framför hindret där avsprånget ska va då kanske hästen kommer bättre på. det funkar på min som annars hoppar för nära eller långt ifrån.

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

my-real-life
0

#4 ja det kan också funka men sen på tävlingar finns det ju inga bommar på marken :)

L00ttz
0

#5 ne jag vet =) men det får hästen att tänka till lite och lära sig och även ryttaren får rätt känsla för när man ska hoppa av.. det funkar på min häst han hoppar inte lika nära längre på tävling..

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

my-real-life
0

ja jo det är ju en början :)

marinelady
0

Grejen är de att jag hittar normalt vart man ska hoppa av, jag har inga problem med avstånsdbedömningen och skulle kunna sköta taxeringen åt honom. Men han hoppar ofta allt för stort över hinder och skulle jag välja att justera honom mer så han kommer närmre hindret då nitar han för han anser inte att han orkar komma över.  Han måste ha en himla fart och stadigt stöd utan störning.. då blir de som svårt att justera.. och ja visst går de att lära hästen med löshoppning men nu kanske de är lite för nära tävlingen på torsdagen för att börja justera de ;)

my-real-life
0

ja en aning :) men det kommer fler tävlingar :)

Phila
0

Jag har samma problem som du med mitt sto, fast hon lär sig mer och mer, jag löshoppar mycket. Jag hoppar mycket blandat så jag har ett litet hinder först sen några meter mellan och sen ett högre hinder. Det hjälper mig mycket.