Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 06-dressyr
Läst 1595 ggr
tindra21
0

Få hästen att arbeta med rumpan!

Jag skulle behöva tips hur jag får min häst att arbeta mer med bakvagnenGlad  och trampa under sig ordentligt. Mitt sto vill inte riktigt det tyvärrGråter

tips i mängder vill jag ha!

Zabbio
0

Klättra är bra :) uppför och nerför i stadigt tempo, speciellt nerför bör man ta det lugnt.

Halvhalter, se till att hon inte rusar på framdelen och lägger dsig framåt (i handen eller hänger utan hand) Nu får jag nog hela forumet över mig, men när Crow reds in ville han bara rusa framåt (alltså inte springa okontrollerat men skritta hetsigt och hängde sig i ridkapsonen och lade all vikt framåt) då satte vi till ett stångbett så att han hade både kapson och stång samtidigt (vi=min instruktör) När han började hänga framåt och rusa tog hon lite i stångtygeln. Stångbett är svårt att hänga sig i så han korrigerade sig själv och flyttade bak vikten igen. Huvudhållningen brydde vi oss inte om då utan bara satt han inte skulle ''rusa'' utan sitta bak lite mer normalt. Nu rids han lätt på både tränsbett och kapson, stångbettet används för andra ändamål nu :)

Att gå över bomar eller varför inte gå ett par meter bredvid stigen i skogen brukar få med ygg och bakdel.

Galopp är också bra för rumpan då de bär hela kroppens vikt på ett ben en stund i arje språng och skjuter på. Crow fick en stor rumpa efter att vi kommit till galoppen, trots att den oftast inte var särskilt samlad och fin utan bara normal.

Att flytta bogen är ett bra sätt att få bak vikten på rumpan.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tindra21
0

Tack för ditt svarGlad

palma
0

Lär du dig att rida ordentligt i form så kommer "bakvagnen" med automatiskt =)

Taktiken att såga ned huvudet i rätt position kommer dock inte hjälpa din travare att gå i form. Man ska istället rida hästen "mellan hand och skänkel".

Skänkelvikningar och öppna är andra bra övningar som får bakkärran attt hänga me =)

Hare bra :D

tindra21
0

Det var inte det jag frågade!

Scandi
0

ryggningar, skänkelvikningar, i volt är bra att tex flytta några steg in och sen ut på volten igen och sedan ut och sedan minska ner igen. se till så att du driver på så hästen jobbar bak ifrån och fram, fram fram fram och öva på dina halvhalter och övergångar! :)

palma
0

Men om din häst inte trampar under sig ordentligt när du rider henne/honom (vilket jag förstår var problemet?) är det för att du inte rider i rätt form. Vilket i å för sig är väldigt svårt att göra, speciellt med travare.

För grejen med att rida sin häst på tygeln är att hästen ska lätta i framdelen och istället bära mer vikt på bakbenen. När den gör det kommer den att "trampa under sig ordentligt". =)

För att komma dit måste hästen vara totalt lösgjord och då underlättar skänkelvikningar, tempoväxlingar, framdelsvändningar, gångartsbyten och allt det där som redan står i tidigare inlägg.

Men hur många skänkelvikningar du än må göra, kan du inte rida din häst i rätt form återstår problemet. Men skänkelvikningarna är en god hjälp på vägen =)

tindra21
0

Tack för hjälpen och alla tips:) Det var bara jag som var lite för hialös och ville ha resultat  snabbt, var lite bortskämnd med Izor som gjorde detta med detsamma. Jag och Rosa har kommit en bra bit på väg nu och jag har inga problem med att hon inte trampar under sig. Mkt skänkelvikningar, halvhalter, volter och över bommar har gett fina resultat.

Tack för era tips!