ridit in själv ?
hur många av er har ridit in era travare själva ?
intressant att höra hur det gick till och hur det har gått :)
// Vanessa
Jag försökte, krossade handleden, försökte igen med tränarhjälp, misslyckades igen och skickade till slut iväg honom till träning.
Jag är mer teoretiskt lagd när det kommer till ridning..:3
Så egentligen ref jag ju inte in själv, men jag försökta åtminstonde.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
min var redan inriden när hon kom till mig, men jag har vidareutbildat henne med mykt träning:)

Jag red in min kille själv :)
Men han och jag har växt upp ihop som syskon. Första gången jag satt upp, inte en reaktion, han gick som om han aldrig gjort annat och ja…så forstatte det väl.
Sen är han ju lite speciell så klart det har sina upp och ner. Men jag är nöjd med tanke på att han (om han ens nådde vuxen ålder) inte skulle bli ridbar alls.
Jag har en unghäst som jag hålle rpå att rida in nu. Hon är aldrig travtränad och aldrig riden/sutten på innan hon kom till mig. Efter lite träning hema så satt jag upp för första gången, ingen reaktion alls. Efter ytterligare lite träning så satt jag upp med sadel, inte heller då någon reaktion. Nu skrittar jag runt på henne i paddocken utan problem. Har haft henne i nästan 3 månader nu. Hon kan inte så jättemkt än i ridningen, men det kommer. Vill absolut inte stressa, tycker hon ska få vara unghäst så länge det går =), hon är 3 år nu och jag sitter på henne ca 10 min/gång och kanske några gånger i månaden.
Så pålle nummer 2 nu då, 12 årig valack. Han är monté riden innan jag fick honom, så ha rju absolut inte ridit in honom. Men han kunde verkligen ingenting mer än att om man släppte lite på tygeln så ökades farten och få stopp var mest bara att drömma om =) hehe.. Form visste han inte vad det va - vadå bära sig? Han kunde svänga för tygeltag och otroligt känslig för vikthjälperna. Nu kan han gå i form i skritt, tölt och trav, håller på att jobba med galoppen, framdelsförflyttning, bakdelsförflyttning, hmm, vad kan han mer? Aja, jag tycker det är väldigt mkt iaf på 4 veckors arbete. Jo har ju tränat lite trail och lärt honom att gå över bron, trava över bommar, rygga (med svängar), öppna grinden fungerar hyfsat (från hästryggen alltså), slalom, att jag plockar upp en tung säck från marken och rider en bit och ställer ner den igen, osv osv…
Medarbetare på westernridning.ifokus

jag red in min själv men eftersom han är travtränad och är det fortfarande så var han lätt. hängde lite på han ut med en longeringslina då en preson lede och sen travade jag på banan 3 gånger sedan var vi ute i skogen =) hur lätt att rida som häslst haha.

Jag red in Mangis själv, eller snarare skolade om för hon påstods vara inriden men var mer eller mindre livsfarlig. Stegrade. Men det löste vi med graman, tålamod och envishet.
Hennes dotter är under inridning just nu.
kul att höra att det gått så bra för er flesta!
vet inte hur mycket riden min prins är så ville veta hur ni gjort..
// Vanessa

min skulle enligt utsago vara inriden. men jag fick rida in henne själv, för det stämde inte riktigt när man jämförde informationen jag fick och hästen jag fick hem på gården..
men nu är hon väldigt trevlig=)
medarbetare på djurskydd.ifokus

Jag har ridit in min själv, när han var tre år. Han har blivit travtränad så sadel var inget problem, kunde ju lika bra varit en sele. Inga direkta svårigheter att rida in honom, han fick följa efter "fodervärden" när jag satt på de första gångerna för han förstod ju inte att han skulle röra sig! Detta var innan jag köpte honom.
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag ren in min brud själv. Köpte henne ohanterad som 2åring. Ostartad då oxå såklart. Hon hade bara bra erfarenheter av människor så det va inget krångel då jag tog hem henne.
Började med ett långt och intensivt grundarbete dagligen från den dag jag tog hem henne. La sadel på henne och såg till att hon va van vid remmar, stigläder/byglar och annat som kan uppfattas som läskigt. Men hon blev inte rädd för en enda pryl jag la på henne. Visade hon att hon va osäker o skeptisk så jobbade jag mer med grunder och testade igen..
Dagen då jag red in henne va helt oplanerad vid 3,5 års ålder. Hon va bara perfekt den dagen. Lugn, harmonisk och jag tog en pall och hoppade upp. Så red vi ner till mina grannar i grimma och grimskaft! En tur på ca 200-300 meter.
Inget träns, ingen sadel men givetvis hjälm..
Jag styrde henne på röstkommando då jag tränat henne mycket med det. Hon va helt orädd och va med på noterna.
Väl hos grannarna så hoppade jag av, berömde och så gick vi hem.
Så gjorde vi kanske 1-2 gånger i veckan de närmaste 6 månaderna mer eller mindre. Hade sadel då o då. Men aldrig träns.
Första bocket kom inte förän hon va över 4 år då vi testade galopp första gången. O det va bara lite bus.
Idag är bruden 8 år och väldigt lättsam o rida. Vi rider i sidepullträns och i en barbackasadel.
Jag tog tid på mej, va säker på att hon va lugn och trygg i det vi skulle utföra INNAN jag utförde något nytt. Och att det fanns muskler så hon kunde bära upp sej själv och mej på sin rygg.

Håller på att rida in min pojke nu och det går jättebra:)
Jag har ridit in alla mina själv, men dom är ju redan körda mycket då så det är oftast inga problem,

Red in mitt russ när jag var 11 :)
Min dotter har nog ridit in 30-40 travare genom åren. Det har gått alldeles utmärkt varje gång.
Det kan ju vara en viss skillnad på vissas sätt att rida in och rida in..
Många travare är ridna, men inte inridna. De kan inte så mycket, men klarar av att ha en ryttare på ryggen och rör sig snällt framåt.
Sen finns det vissa som lägger ner mera tid på inridningen och vill att hästen ska kunna bära sin ryttare bra och få någon form av arbete under ryttaren.
De hästar som rids in här försöker vi rida in under det senare. Få något vettigt arbete utav det. Hästen skall kunna gå i form och bära sin ryttare på ett bra sätt.
Att bara kasta upp en ryttare som hänger sig fast och följer med, är egentligen inte en större konst för en travare som har gått för vagn i några år. Konsten är att r i d a en travare.
Har ridit in rätt många hästar under åren.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Jag har på eget bevåg ridit in min häst. Men, jag måste nog tillägga att det inte var jag som satt på henne första gången. När jag kom och provred henne gick det förvisso knappt att sitta upp. Man hade tryckt upp henne mot stallväggen för att klara denna grundläggande bit och hon kastade sig iväg med mig i full fart. Hon lyssnade inte på hjälperna överhuvudtaget och när vi skulle trava kastade hon sig iväg i en riktig bantrav.
I dag jobbar hon på bra och utvecklas varje dag. Jag sitter upp utan problem, hon skrittar i lugnt tempo, börjar komma till sig i formen och mjukna i sidorna, kan trava i en lugn och taktmässig arbetstrav och börjar känna in galoppen. Vi har även hoppat bana och tränat för instruktör. Men det är ett jobb som kräver sin ryttare, det har tagit två och ett halvt år att komma så långt som vi har kommit i dag. Inget förhastat, många gånger är det ett steg fram och fyra steg tillbaka. Men vi kämpar på.
Det som är så kul och otroligt spännande är att jag själv kan forma den häst jag vill ha, att det är jag som bestämmer vad jag vill locka fram hos min häst. Det är en fantastisk känsla.

Min häst hade dom börjat på travbanan men det gick inte, så då dankade dom av henne i en hage sen stod hon där i kanske 3 år sen plötsligt ville någon rida på henne så dom slängde upp en gammal sadel hoppade upp och försökte galloppera iväg och sen hoppade av och släppte henne i hagen och gjorde så några ggr sen köpte jag henne och började om helt från början
Håller nu på att utbilda henne och vi har en jätte bra kontakt hon och jag. :) Vi hoppar och gallopperar och massa kul :D
#16 Jag kan garantera att min dotter verkligen har ridit in hästen. Inte bara sitter på och åker med som många montéryttare gör.
Men sen kan jag inte riktigt hålla med om att en inriden häst måste gå i form. En sådan häst är utbildad men så länge hästen lydigt svarar på skänklar och tygelhjälper anser jag att hästen är inriden men kan hålla med om att det kan behövas en tillridning för att få den att gå i form.
#19 Nja det vet jag inte om jag håller med om. Alla våra travare svarar på tygeltag och skänklar från första stund vi rider dem, för det kallar jag dem inte inridna. Det är när de bär ryttaren rätt och jobbar i rätt form. Då först anser jag dem inridna, annars är de bara ridna enligt min mening.
Men alla travare går inte i form på en travbana, där kan det vara skillnad från häst till häst.
~ Anneli ~

Inridning = Få hästen att acceptera ryttare på ryggen och kunna bas sakerna, som stanna, höger vänster, sakta av, snabba på.
Allt annat man lär in anser jag vara utbildning, vidareutbildning, eller vad ni vill kalla det.

#21 Håller med.
Skynda långsamt så går det fortare.
#21 Precis det menar jag.
#21 Men det är lite skillnad när man rider in travare. De kan för det mesta sådana saker av att de är körda. Vi kan, om vi vill, sitta upp på våra travare och rida ut i skogen utan problem, fasten de aldrig varit ridna förut. är de inridna då? Utan att varit ridna? De kan stanna öka mm
~ Anneli ~
#24 Inriden betyder också att de förstår skänklarna, dvs att de både betyder framåtdrivande men också sidförande och förstärkande. Att man kan sitta upp på en travare och rida framåt och få den att svänga är inte samma sak som inriden, även om jag vet att många anser dete inom travvärlden. HAr sett alltför många montélopp där hästarna inte förstår vad skänklarna betyder. De ska kunna flytta sig för skänkel så de t.ex. håller sitt spår på volten eller kan flyttas sidledes för att undvika krock. I skogen krävs ju detta också för att det ska kallas inriden. Dessutom bör de behärska alla gångarter och fatta dessa på komando.
Lite OT men det finns också folk som tror att hästen är inkörd bara för att den kan sprinnga fort framåt på en travoval.

#24 Om era hästar, som aldrig har haft en ryttare på ryggen, tål att ni hoppar upp och rider ut i skogen i alla gångarter bara så där, då är dom extremtn lugna.
#25 Jag tror vi här menar samma saker utan att formulera oss lika…
Men faktum är att de flesta förstår faktiskt rätt bra när man rider dem från första gången.
#26 ja jag kan nog säga att de flesta av våra har bara varit att rida ut på, utan problem. Men jag anser dem inte inridna för det.
~ Anneli ~

Hoppar in o säger mitt tycke.
Rida in är att lära hästen baskunskaperna.
När vi kommer vidare till form och mer avancerat så är det utblidning. (vilket fler har skrivit)..
Annars så blir hästen nog aldrig inriden. För hur mycket ska då hästen kunna för att vara inriden? Piaff? (Överdrev nu för att få fram min poäng).
Jag har ridit in 3 djur. (2 hästar o en mula). Min egen och en quarterkorsning som tillhörde en vän. Han såldes som inriden men jag hade bara lärt honom grunderna. Tränade honom i ca 4-5 månader men de första 2 månaderna gick åt markarbete och förberedande.
Mulan va det oxå bara grunder så han skulle kunna användas till barnridning. Han va som en b-ponny i storlek. Jag va då 16 år och vägde inte så mycket. Idag skulle jag aldrig sätta mej på honom.
Min egna tjej har jag berättat om på #11
Jag har ridit in min häst
Hon Hade haft en ryttare på ryggen men endast några få gånger barbacka.
Hon accepterade sadeln men att sitta upp var lite annat, Blev lite bråk med hon accepterade det ganska snabbt, Nu efter 6 månader rids hon i rätt form och förstår så gott som allt, gör öppna, sluta, fram/bakdels vändning (lite rassligt fortfarande) och skänkelvikning.
Tar båda galopperna med höger är Fortfarande lite jobbig, och hon bär sig nästan i vänster galoppen :)