Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 1974 ggr
Em--ma
0

vänster galopp

Hej,

jag har jäätte problem med Vänster galopp.
När jag ska fatta vänster så fattar han höger vad jag än gör. Jag provar i kurvan och ställer lite utåt för att få fram vänster bogen. Men ingeting funkar!

Höger har vi inget problem med. Han galopperar hellre än travar och så. Så det är bara vänster som jag inte får fram!

Så Har ni några tips hur jag ska göra?Glad

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

kaningodis
0

Har du provat att longera honom i vänster galopp?

Kan ju vara så att han inte har så mycket muskler i vänsterdelen så att det blir extremt jobbigt att ta vänster galopp.

Kastanjegårdens Kaniner

Ryttarinnan
0

Jag har samma tankar som "Kaningodis". Oftast saknas det muskler och styrka. Jag har haft liknande problem med min häst, hon galopperade ett tag bara i höger galopp och då var det inga problem. Men så fort vi skulle köra med vänster galopp så var det kört, hon fattade inte alls / fattade fel galopp. Min tränare sa att detta mycket väl kunde bero på att hon var så dåligt musklad i, hör och häpna, höger sida att hon då lättare föll in i galopp i det varvet. Så mitt tips är att höra med lämplig tränare (om det finns någon i närheten/ som du redan tar hjälp av) och fortsätta bygga muskler för att hästen lättare ska kunna balansera både sig själv och dig i galoppen.

Kickilu
0

1 Hade samma problem med min men det visade sig att han hade ont i kroppen när jag tog ut en equieterapeut. Några behandlingar så var han frisk igen. Han visade inga tecken på att ha ont så det kan vara lite lurigt.

CelsiusT
0

Jag tänker direkt på longering/rundkorall-arbete. Min förra häst var helt omöjlig att få fram till höger galopp. Han var skadad när jag fick honom, men jag behandlade det och han friskförklarades, jag satte igång honom långsamt och när vi kom till galoppen så verkade det som om han trodde att det skulle göra ont med höger galopp. Det jag gjorde då var att släppa honom i en rundkorall och driva på honom i det varvet så han var tvungen att ta högergalopp (är det för liten volt så går det tillslut inte att ta fel). När han några gånger kommit på att det inte gjorde ont så började jag longera honom i höger galopp och när han sedan byggt lite muskler i vänter bakben (där högergaloppen kommer ifrån) så kunde vi börja träna den galoppen uppsutten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
0

Tänker som #2, annars kan det bero på att du lutar dig lite inåt i fattningen. Då låser du innerbogen.

Skynda långsamt så går det fortare.

Em--ma
0

Så alltså ska jag träna vänster galopp vid longering? =)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Phila
0

Sätt upp ett hinder i hörnan och fatta gallopp efter. Så brukar jag göra.

Scandi
0

tänkt på hur du gör dina fattningar, jag hade också problem med ena galoppen men sedan jag ändrade hur jag gör mina fattnigar så funkar det bättre och nu sätter vi rätt galopp varenda gång :)