Exteriör.
Hej, tänkte att jag kunde starta en tråd där man kan lägga in bilder på hästarna och få kritik (positiv som negativ) om kroppstypen. Bilderna tas hur man själv vill, men från sidan, fram ifrån och bak ifrån ger en bättre överblick.
- Hur pass är hästen lämpad för ridning? Vad är bra/vad är dåligt?
- Behövs det mer muskler? Isåfall vart, och vad är bästa sättet att bygga dom på?
- Är hästen för smal/tjock?
- Osv.
Anledningen till att jag startar tråden är att jag vill ha en "bedömning" på min lilla brud, men tänkte att det kanske fanns andra som också kan tycka det är kul :P
Vore kul att höra vad ni säger om hans exteritör. Har dock bara bild från sidan på den här datorn.
Och en till med huvudet framåt.

#2 Ska lägga till att jag inte kan ngt, men jag tycker att han är riktigt snygg och ser välbyggs ut :)

#3: Snyggast i världen är han för oss i alla fall. :)
#4-5: Svårt att se så bra på dina bilder då det var lite konstig vinkel och ställning, men ser grov och kompakt ut, fin. :)

ja jag vet, men jag hittade verkligen inga bättre bilder, ska nog ta det nåndag :D
ja hon är ganska grov ;)
#2 Din häst gillade jag, vad är den efter?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#8: e: Chaucey Lobell
ue: Senator Alan
Amerikansk stam alltså.

Inte den bästa bilden kanske, men har bara den på Zoot på den här datorn.
Bättre bilder finns på http://sandazoot.zoomin.se/A85318
#10: Lite tunt musklad på bilden, men gillar modellen. Verkar vara kort i kroppen och så, inte så bra på att bedöma exteriör, men måste vara bra ridmodell?

12* Jo vi jobbar på musklerna ;), Tränaren sa att hon är en bra tävlingsmodell när hon har så kort rygg, :).

Hej!
Birke..Vilken superbra tråd!!
Men jag skulle tycka att det var väldigt intressant om ni berättade ålder på era hästar
Och vilka KRAFTIGA och fina hästar ni har! Supersnygga. Var stolta över era så fina hästar, syns att de har ett bra liv!
Carpe Diem….Fånga dagen
Intressant. Slänger upp ett par bilder på Rappe sen när all vinterpäls är väck ;D

#16 Så sööt! Fin i hullet och jättesnälla ögon!
Carpe Diem….Fånga dagen
#16: Ser lite framtung ut? Lite tunt musklad kanske.
Men gillar modellen, kraftig och stabil liksom. :)
Hur stor är den? Ser liten ut.

#19 tack:) jo hon är super snäll:) fast hon kan vara rätt stoig ibland när hon vill oxå:P men när man känner henne så är det svårt att inte Älska henne!:)
#20 hmm framtung? neh det tycker jag inte.. men du har rätt det ser ut som det på bild nr 2 men det är mest nog för att hon stod och "tiggde" innan jag tog bilden och när jag sa till så stälde hon sig så där knäppt:P men det är nog bilden som luras lite där tror jag:P
Jo hon behöver absolut mer muskler på kroppen och vi jobbar på det:9 hon har fått stått rätt mycket nu i vintras:/
Jo jag älskar hennes modell hon passar lixom utmärkt till ridhäst och har verkligen en ridhäst modell:) Hon är 158 cm hög!:)

#23 Jättefin! Ser ut att ha en väldigt bra och stadig rygg.
Carpe Diem….Fånga dagen
det här är den sista jag har från igår..
själv tycker jag att hon behöver mer rumpa, men tyvärr finns det inte direkt några backar här omkring:/ annars hade ju det varit perfekt träning:)
några tips?

Carro eftersom du har in många fina bilder så tror jag kunna ge en bedömning och tips till dig och totto. Är ingen exspert men man har ju öron och ögon;)
Din häst har en bra grund musklatur men skulle behöva bli lite mer jämnt fördelat över kroppen. Bogen är stor och kraftig och bär upp det mesta villket gör att bak partiet kommer efter. Speciellt ett parti vid sidan av korset vid virveln där det skulle behövas mer muskler. För att få ett bättre resultat behöver fram och bak partiet sammarbetar mer som det är nu jobbar dom var för sig och hästen jobbar häldre med bogen en baken för att det är mkt enklare.
Tempo övningar och halvhalter skänkelvikningar böja ställa är mina tips.
Sen Halsen har bra grund muskler, det mesta sitter i hopp med bogen skulle behöva lite mer på halsen för att bära upp huvet mer självmant av nacken.
förstår om det blev långt och rörigt det här men komentera om det är något oklart:)
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

#33 Tack för dom orden!:)
Jga kan bara hålla med dig.. hon behöver absolut mer muskler överallt, men jag tycker ändå att hon är en bra ridmoddel och har omvandlat "travmusklerna" till mer ridningsmuskler:) Tack för alla tips! Jag ska ut till stallet och tänka på alla tips jag har fått och jobba vidare med dom!:)
#34 Ett väldigt fint steg måste jag säja! värkar röra sig väldigt fint:)
Jag tycker också som du säjer att hon behöver mer muskler (men inte så konstigt om hon ståt) skulle inte skada med lite mer hull kanske, men svårt att bedöma. Halsen och bogen ser fin ut, baken ser liten ut men det syns att det har varit mer muskler i den. kan inte se ryggen i den vinkeln. skulle böhövas mer ben muskler också, det kommer med konditionsträningen när ni kommer igång igen:)
#36: Du verkar duktig på det här ju. :)
Har du lust att kommentera min häst, den övesta i tråden, tipsa om bra övningar som bygger upp muskler han behöver och så.. Vore jättesnällt isf. :)
#35 Var så god! Ja helt klart en bra ridmodel kraftig och rak rygg, manken är ricktigt fin det syns skillnad mellan bilderna. Hur länge har han tränats för "ridmusklerna"?
#38: Han är 18 år i år, startade sista gången för nio år sen, sedan dess blivit ridtränad. Så vi har inga ursäkter att han nyss kom från banan direkt. :)
Men han hårdtränas inte direkt, utan mest NH-träning och skogsridning.

Kul att det skrivs så mkt i tråden :D Synd att min kamera är utlånad bara hah ><
#37 tack ska du ha bra att det låter vettigt:)
Tog mig en titt på din snygging också:))
Fin kraftig och rund bak. ser också ut att ha bra muskler i korset och bak i ryggen. Där jag ser att det behövs mer muskler år runt manken men syns mer eftersom den är ganska hög.
Det kan vara bra för ett stöd att bära upp sadeln men det behövs destomer muskler att bära up den med.
Tycker att han är väldigt fin, fin glans i päls och svans hullet är bra och ben musklerna väldigt bra, bakbenen har en väldigt bra vinkel med hasen rakt under baken.
Jag skulle tro att du tränar din häst väldigt bra:) vad du kan göra för mankmusklerna är att förutom att lyfta ryggen, få honom att lyfta frambenen. Gå i bakar, över stockar i skogen eller cavaletti.
Zaphix jag tror du missförstog inlägg #38 var för carro:) ingen fara jag skrev till dig i #41
era hästar är lite tvärt om när det gäller manken titta på hennes häst och gemför skillnaden. alla hästar är olika:)

#41 Du verkar ju va en riktig pärla på det här :)

#42: Hah, jag är lite virrig.. :)
Blev lite förvirrad av det där med manken, men nu förstår jag varför. :)
Tack för tipset om frambenen, inte tänkt på att de ju är kopplade dit.. Vi har tänkt lite på hur vi ska bygga upp muskler runt manken, men nu fick jag lite mer kött på benen. Frambenen är ju en stor del av svaret. :)
Nu står han iofs väldigt fördelaktigt på bilderna, i verkligheten är han mer överbyggd, och därför har han lite mindre lätt för sig att hitta en bra fomr. Kan tänka mig att det hänger ihop med musklerna runt manken?
#38 Tack:) jo hon har ridits i typ 5 år tror jag.. jag har ägt henne i 2 år och tränat mycket olika grejor med henne eftersom jag tycker att en häst ska få göra massa olika saker:) jag kör henne med min rockard, tömkör, longerar, frihetsdressyr(som hon är riktigt bra på, hon är en otroligt smart häst), nh tränar, och självklart rider mycket.. men i vissa perioder kan hon få stå mycket som tillexempel som hon tyvärr har gjort nu i vintras:/ men vi börjar jobba på nu igen ordentligt:)
Du är riktigt duktig på det här!=) Tack för alla svar!
Brike, funderade på varför du inte lakt upp någon bild, eftersom du startade tråden.hoppas du får igång kameran:)
Zaphix, Kan inte tänka mig att hon är så farligt överbyggd eftersom manken kompenserar väldigt bra. Tror du har helt rätt! kan tänka mig att hon har kraft i baken och kan trampa under sig men att
manken och ryggen inte är med i formen helt ut. lite muskler vid manken kan också bero på om sadeln klämer åt
så jag skulle tagit en titt på passformen så att det finns plats för muskler, för säkerhets skull.
carro, va jätte bra att du gör så mkt varierande träning! Tycker inte att du ska känna skuld för att hon ståt, så länge hon har en bra hage att röra sig i, och inte står helt still så tycker jag att det bara bra om hästen får vila från ryttare.
Tack för att ni vissar uppskattning!
..känns det mest som att jag bossar runt:/ anndra får också gärna bedöma:) Jag tycker det är väldigt kul och lärorikt att kolla och jämföra olika hästtyper. År väldigt intresserad av hästens anatomi och rörelsemönster.har läst och studerat på egen hand, me vill även utbilda mig imom det men har inte bestämt för om det blir människor eller djur än:)
..men bara så ni vet jag är livrädd att det jag skriver ska låta som skryt, hatar skryt och om ni tycker att jag skryter så skulle jag inte stå ut med mig själv..vill bara vara till hjälp.ok?
#44-45 Tindra, Gjorde även en liten studie av din häst:)
Lite svårt att se när hästen lutar innåt men baken har bra muskler, ser ut att vara lite mer ner under än upp på baken, men svårt att se på bilden.
Ser ut att ha en lång rygg och även en slutande spetsig bak, kan få svårt för samling om bakdelen vill trycka ut och
blir efter. men ser att hon klarar det väldigt bra:)
Väldigt fina muskler i manken ryggen och korset!!
Har också en lång och väldigt väl musklad hals.
men ser lite stel ut halsen och nacken. Kan även se väldigt tydliga spänningar i baken på bild två.
Vet inte om du känner av att hon är spänd men massage kanske skulle vara bra?
Jag tycker att din häst är väldigt väl musklad och det syns att du är noga med träningen:)

#50 skrev ett långt inlägg men det försvann ska se om jag kan sumera vad ajg skriv ännu en gång
Min häst är en hingst kom till mig i okt helt utmärglad.. Han har haft lite semester för att succesivt öka i vikt men jag har hela tiden varit noga med att arbeta honom nerifrån marken. Han var väldigt rädd och osäker när han kom, men har alltid haft hjärtat på rättta stället alltså varit väldigt snäll och tacksam.
Jag började rida honom för 4-5 veckor sedan så vi är i inridningsfasen upplever honom inte stel direkt men något omusklad fast det börjar ta sig.. Han är lite lång i ryggen men han kompencera det med sin långa hals och han är riktigt duktig på att ta mark och jobbar mkt med baken som jag upplever det . Han har en härligt framåtbjudning:) Som du skriver så är jag väldigt noga med träningen och tränar 3 gånger i veckan för tränare där jag hela tiden får tips och vi utvecklas med rekordfart:)sedan tränar vi på egen hand oxå:) Jag hoppas att ni till slut kommer se oss på hopp och dressyrbarnorna ute i landet, för det är vårt mål..

#48 Min kamera är, som sagt, tyvärr utlånad >< men den ska komma tillbaka snart :)
4#1Oj det var inte länge du tränat han:O det har värkligen gett resultat! vad kul:) ja tror värkligen du kommer ha en elithäst inom kort;) hur gammal är han?

#53 var det min häst du menade
Han är 10 år född 2000
#54 Oj igen..ja det var det. ser fram imot att se hur det går för er på dressyrbanerna:)

#55 jaa den som lever får se men om han utvecklats lika fint som tills nu ska det inte dröja allt förlänge
Tyckte du han var gammal

#60 snygg kille
jag var bara tvungen att kasta in denna bild oxå.. på något sätt så älskar jag denna bild.. Något tips på hur man tränar bort hennes "underhals"? vi jobbar nu med hennes form xtra mykt hon är jätte duktig på att lyffta ryggen och börjar hitta balansen med nacken men kanska fler tips?
Super bra tråd!!

Kom igen då :PNär jag äntligen fick upp bilderna.

Är usel på att avgöra hur o inte en häst ska se ut.. Jag tycker själv att jag har en pärla som är vackrast på jorden. Hon är en liten tjej på 8 år..
Har en svaghet i bakbenen som gör att hon inte kan stå i box. Så länge hon går på lösdrift så visar hon inget.
Vill jättegärna ha lite kritik på tjejen!
Ska lägga till att hon stått länge pga graviditet.

#57: Lite överbyggd och tunt musklad. Men ser ut att ha potential. Ser väldigt snäll ut. :)
#66: Gillar modellen, lite kort hals kanske (?), men det kan ju vara bara bilden som visar det.
Men blir säkert jättesnygg när hon kommer igång. :)

#70 Tack. Hon är gudasnäll och underbar :)

Hoppas på kritik. De flesta tycker hon är en bra häst med bra kropp väl anpassad för ridning.. Jag själv är usel på o avgöra som jag skrev tidigare..
Jag ser bara själen i ögonen. Det är det viktigaste i mina hästköp..

# 66. Du borde lägga upp en bild på flammsan in aktion.. Ger henne mer rättvisa ;)

#72 Rider du din häst med Bosal på den bilden?
Carpe Diem….Fånga dagen

#75 Det är en repgrimma :)

#76 Ok
Såg ut som Bosal.. Det var en jättefin bild på dig och din häst! din häst såg ut att vara i jättebra trim och det såg så avslappnande ut, så jag förstår att ni har ett bra samarbete tillsammans. Jag red oxå min förra häst i endast grimma och grimskaft..det funkade superbra. Det är ju så härligt när man får det förtroendet från sin häst!
Carpe Diem….Fånga dagen

Som du fick veta så är det repgrimma. Rider annars i sidepul träns. Har bara testat bett på henne. Men tycker sånt är onödigt.
Och ja.. Det är härligt med en häst som litar på sin ägare fullständigt.. Jag tror nog min tjej gör det. Vi har ett underbart samarbete.. :)

#78 Jag har aldrig provat sidepull, men jag köpte ett bettlöst träns på Hööks som går korsat under hakan så trycket kommer på sidorna och i nacken och det var min häst överlycklig över! Så skönt för dem att slippa ha bettet och han gick mkt bättre bettlöst, men däremot så red min kompis sin häst på sidepull och hon gillade det inte alls (hästen alltså)
Tänk så olika det kan vara
(sorry..lite OT kanske)
Carpe Diem….Fånga dagen

Ingen som har ngt mer att säga om min polle?
#57kul att du fåt tb kamran :) ser lugn och pålitlig ut:) svårt att bedöma när hästen är smutsig och står ojämt.. men någåt kan jag nog säja endå.
något överbyggd syns att han varit tjock har lite hängmage kvar, men rästen av kroppen ser bra ut när det gäller hullet.
Men nu när musklerna som behövs stärkas och få lite mer form nu när dom komit fram igen. Har han varit i hård träning någon
gång innan vilan?
Svårt att se igen eftersom han står ojämt men bogen är ganska kantig, skulle behöva rundas till med muskler, halsen ser kraftig ut, under halsen lite mindre, framtung? skulle kanske behöva sträka upp sig mer. inte så mkt benmuskler än. behöver musklas men främst mer kondition skulle jag tro.

#81 Oj vad hon har vart tjock ja :P Hård träning.. Hm, nej - Det var bara mamma som red henne i skogen och så. Tack :)
Kommer bilder på min pärla nu i veckan. ;)
Måste bara säga att många här inne har superfina och välmusklade ridtravare. Fortsätt jobba på :D

Lite roligt att läsa hur ni bedömmer. :) Vad utgår ni från? Jag har en ridtravare sen 13-14år tillbaka samt en travare som går på travet (och två russ). Bedömmer ni efter hur varmbloden "ska" se ut eftersom dem är avlade för trav eller bedömmer ni dem efter hur mycket "ridhäst"? :) Intressant att veta, så tolka mig inte fel.
**
Till vänster ser ni "travaren" ca170cm, sto och 4år på bilden. Dock väldigt omusklad..Bilden är tagen samma dag hon kom till oss.
Till höger ser ni "ridtravaren" ca 155cm, valack (kastrerades sent) har gått på travet tills han var 8år och var då bilden togs 19-20år. Hobby rids på bana väldigt sällan och skruttar mest ut i skogen när vi rider. Har haft gaffelbandskada men det har aldrig märkts.
**Det är en väldig skillnad på dem kan man ju lätt se. Ska försöka få en ny bild på henne i sommar. Håller på att rida in henne nu för att kunna starta monté. Men hon travtränas som sagt varannandag.

#84 Står ju #0 att hur pass väl lämpade för ridning de är, hur musklade de är och hull, men om man vill bli bedömd på ngt annat sätt så får man vell skriva det :)
Och höger sida. :)
Bilden är tagen litelitelite snett bakifrån märkte jag när bilderna kom in i datorn. Därför ser han lite omusklad ut runt bogen. :)

#86 Måste säga att hästen var jättefin :) Kraftig och bra musklad tycker jag det ser ut som (kan inte mycket).
#88 Tack. :)
Jo han har biffat på sig en hel del sen i höstas.
Bild från oktober så har ni ngt att jämföra med. ;D

#90, 91: Nu är det ju mindre lätt att se på ridbilder hur hästen ser ut iofs. :)
Men ser lång ut i kroppen, omusklad överlinje (kanske, svårt att se med ryttare som sagt) och rumpan ser inte riktigt ut att höra till (men det blir nog bättre med mer muskler).
Fin häst i övrigt, ser välmående ut. :)

#93 ska tilllägga att denna dam är i tredje månaden och är hela 17 år gammal